لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

دو مهاجم فلسطینی در درگیری‌ها روز دوشنبه کشته شدند


یکی از بازداشت‌شدگان روز دوشنبه، زنی است که در نزدیک بیت‌المقدس پس از سرپیچی از دستور توقف با بسته‌ای انفجاری در خودروی خود به یک پلیس راه اسرائیلی حمله کرد.
یکی از بازداشت‌شدگان روز دوشنبه، زنی است که در نزدیک بیت‌المقدس پس از سرپیچی از دستور توقف با بسته‌ای انفجاری در خودروی خود به یک پلیس راه اسرائیلی حمله کرد.

فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها دوشنبه بیستم مهر، روز خونینی را گذرادند و بیت‌المقدس، ظرف چند ساعت شاهد چندین مورد حمله با چاقو از سوی فلسطینی‌ها به سوی رهگذران، نیروهای پلیس و گارد مرزی بود. یکی از مهاجمان یک دختر ۱۶ ساله فلسطینی بود.

در رخدادهای چند ساعت اولیه روز دوشنبه، دو مهاجم مرد فلسطینی کشته و دو فلسطینی دیگر عامل حملات، از جمله این دختر نوجوان، دستگیر شدند.

بامداد دوشنبه یک مرد جوان فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس، پس حمله با چاقو به سوی یک گارد مرزی در حد فاصل شرق و غرب بیت‌المقدس در جا کشته شد.

ساعاتی بعد، یک دختر نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی با چاقو به یک پلیس اسرائیلی حمله‌ور شد و او را از پشت زخمی کرد. این حمله در جوار ستاد مرکزی پلیس اورشلیم رخ داد.

دقایقی بعد، در محله «پیسگات زئو» دو فلسطینی با چاقو به دو رهگذر اسرائیلی، یک نوجوان ۱۶ ساله و یک جوان ۲۰ ساله، حمله و آنها را شدیداً زخمی کرند؛ یکی از مهاجمان دستگیر و دیگری کشته شد.

مشاهدات خبرنگار رادیوفردا در بیت‌المقدس حاکی است که آژیر پی در پی آمبولانس‌ها و خودروهای پلیس که هر ساعت برای رسیدگی به حمله‌ای دیگر، با سرعت در بیت‌المقدس حرکت می‌کنند، حالت شبه‌جنگی به شهر داده و هراس در چهره همگان مشهود است.

در هر دو سوی شهر زندگی روزانه فلج شده و بسیاری از مردم تنها برای کارهای ضروری، از خانه بیرون می‌روند.

حملات دیگری روز دوشنبه رخ داد و از جمله، یک زن فلسطینی با بسته‌ای انفجاری در یک خودروی مسروقه، زمانی که از او درخواست توقف شد، به یک پلیس راه اسرائیل در پنج کیلومتری بیت‌المقدس حمله کرد. پلیس این زن فلسطینی را که زخمی شده، به بیمارستانی در اسرائیل منتقل کرده است.

اما در تحولی دیگر در روز دوشنبه، مرد جوان فلسطینی که شامگاه یکشنبه در حومه شهر اسرائیلی خدرا، یک دختر سرباز اسرائیلی را زیر گرفت و سپس با خروج از خودرو، با چاقو به او حمله کرد، پس از دستگیری و حضور در دادگاه، ادعای بی‌گناهی کرد. در حمله‌های شامگاه یکشنبه، چهار اسرائیلی با چاقو زخمی شده بودند.

همچنین در رخدادهای خشونت‌بار یکشنبه، یک نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی که در میان سنگ‌پرانان در کرانه باختری بود، کشته شد.

روز دوشنبه نیز مناطقی از کرانه باختری شاهد درگیری‌های گسترده میان جوانان و نوجوانان فلسطینی با نیروهای اسرائیلی بود.

از اول اکتبر، نهم مهر، که بحران امنیتی با حمله مسلحانه یک گروه نزدیک به حماس به یک خانواده اسرائیلی آغاز شد، با احتساب دو مهاجم کشته شده روز دوشنبه در اورشلیم (بیت‌المقدس)، آمار کشته‌شدگان فلسطینی دست‌کم به ۲۶ نفر افزایش یافته و اسرائیلی‌ها نیز چهار کشته داده‌اند؛ ده‌ها اسرائیلی و فلسطینی زخمی شده و ده‌ها فلسطینی دیگر بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که به گزارش رسانه‌های فلسطینی، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، در گفت‌وگو با رهبران شاخه جوانان فتح، تأکید کرده است که این گونه حملات به تحقق هدف‌های فلسطینی‌ها کمک نمی‌کند.

نبیل شعث و احمد المجدلانی، دو مقام ارشد دیگر تشکیلات فلسطینی، نیز با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفته‌اند که حملات با سلاح سرد و گرم به اسرائیلی‌ها، آرمان فلسطینی‌ها را عملی نمی‌کند.

اما اسماعیل هنیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، یکشنبه با حمایت از «انتفاضه جدید»، که او آن را «ادامه انتفاضه الاقصی» نامید، گفت که «خون‌های ریخته شده، آزادی الاقصی را نزدیک‌تر می‌کند».

دور جدید بحران اسرائیلی- فلسطینی به نیویورک نیز سرایت کرده و افرادی یکشنبه چند یهودی آمریکایی را در محله‌های یهودی‌نشین این شهر مورد حمله قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG