لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

کاهش صادرات نفت عربستان به آمریکا با هدف تقویت قیمت‌ها


عربستان در تلاش است از طریق کاهش صادرات نفت خود به آمریکا به تقویت قیمت‌ها کمک کند.

به گزارش رویترز و به نقل از اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایالات متحده در چهار هفته منتهی به هفتم ژوئیه، به طور متوسط ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت از عربستان وارد کرده است.

واردات نفت آمریکا از عربستان از سال ۲۰۱۵ تاکنون با کمترین نرخ در حال انجام است و این کمترین میزان در این زمان از سال در طول پنج سال گذشته بوده است.

طبق گفته یک منبع عربستانی آشنا به سیاست نفتی این کشور، واردات آمریکا از عربستان ممکن است باز هم کاهش یافته و به کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

عربستان در حال کاهش صادرات به همه خریداران است، اما کاهش صادرات به آمریکا به صورت خاص اهمیت دارد زیرا ذخایر آمریکا بیش از همه مشهود است و بیشترین تأثیر را بر قیمت‌ها دارد.

بیش از ۴۰ درصد ذخایر تجاری نفت خام و محصولات نفتی در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی متعلق به آمریکاست. بنابراین، ذخایر نفت خام و محصولات این کشور بسیار مورد توجه تجار نفت و تحلیلگران است و می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر قیمت‌های جهانی داشته باشد.

پس از کانادا، عربستان بزرگترین تأمین‌کننده نفت آمریکاست و در سال ۲۰۱۶ به طور متوسط روزانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت به این کشور صادر کرده است.

عربستان از طریق محدود کردن صادرات امیدوار است به تجار بدبین ثابت کند که هدف طولانی مدت به تعادل رسیدن مجدد بازار بالاخره در حال تحقق است.

به نظر می‌رسد این استراتژی تا حدی در مورد کاهش ذخایر آمریکا موفق بوده و ذخایر این کشور را نسبت به پایان ماه مارس ۴۰ میلیون بشکه کاهش داده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۱۶ فقط هشت میلیون بشکه بود.

در حال حاضر، ذخایر نفت خام آمریکا فقط سه میلیون بشکه بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

مقام‌های ارشد عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک امیدوارند روند کاهشی ذخایر نفت آمریکا در طول تابستان با سرعت ادامه پیدا کند.

این استراتژی عربستان شانس نسبی برای موفقیت دارد اما ممکن است به وسیله واردات نفت آمریکا از دیگر کشورهای عضو اوپک و کشورهای تولیدکننده غیر عضو، یا تغییر صادرات نفت عربستان از آمریکا به بازارهای دیگر، تهدید شود.

در حالی که صادرات نفت عربستان به آمریکا کاهش یافته است، صادرات نفت عراق به بالاترین میزان فصلی در تقریباً پنج سال گذشته رسیده است.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، میزان پایبندی به توافق کاهش تولید در میان اعضای اوپک در ماه ژوئن به شدت کاهش یافت و به کمترین میزان در شش ماه گذشته رسید.

افزایش تولید نفت نیجریه و لیبی که از توافق اوپک مستثنی شده‌اند عامل افزایش تولید نفت اوپک بوده است که نتیجه ضعف پایبندی به توافق در میان دیگر اعضاست.

بخشی از این افزایش تولید می‌تواند تلاش عربستان برای کاهش ذخایر آمریکا را خنثی کرده و باردیگر ذخایر این کشور افزایش دهد.

تجار نفتی همچنین هرگونه تغییر جهت مسیرهای کشتیرانی را زیر نظر خواهند داشت تا مراقب افزایش ذخایر نفت در مکان‌های کمتر مورد توجه باشند.

پس از ماه اوت، سؤالی که وجود دارد این است که بعد از پایان ماه‌هایی که رانندگی در آمریکا زیاد است و مصرف نفت خام در عربستان و عراق به دلیل پایان فصل استفاده از وسایل تهویه مطبوع کاهش می‌یابد، چه اتفاقی برای صادرات و میزان ذخایر می‌افتد.

در حال حاضر اوپک امیدوار است کاهش پیوسته ذخایرنفت خام آمریکا این طور تعبیر شود که بازار بار دیگر در حال رسیدن به تعادل است و قیمت‌ها باید بالاتر رود.

XS
SM
MD
LG