لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

رکورد صادرات گاز مایع و نفت آمریکا در ماه مه


صادرات گاز مایع «ال‌ان‌جی» آمریکا در ماه میلادی گذشته، مه، علیرغم کاهش شدید سود فروش تک محموله‌ها به اروپا و آسیا، به بالاترین حد خود رسید.

به گزارش نشریه تخصصی پلتز، ماه گذشته آمریکا ۱۷ محموله «ال ان جی» معادل ۵۸.۳ میلیارد فوت مکعب گاز (۱.۶ میلیارد متر مکعب)، صادر کرد.

تقریبا در همان مدت، حاشیه سود فروش تک‌محموله ها به غرب هند و شمال شرق آسیا به کمترین حد رسید و به ترتیب ۲۶ سنت و ۴ سنت در هر میلیون بی‌تی‌یو (واحد سنجش ارزش حرارتی گاز) گزارش شد.

قیمت گاز مایع از حدود ۲۰ دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو در سال ۲۰۱۶ به زیر پنج دلار در اوایل سال گذشته رسید، اما با افزایش نسبی قیمت‌های نفت دوباره مقداری افزایش یافت و هم اکنون بالای پنج دلار در نوسان است.

هم‌اکنون دست‌کم هفت محموله «ال‌ان‌جی» آمریکا در حال رسیدن به مقصد در شمال شرق آسیا، غرب هند، و خاورمیانه هستند.

اطلاعات جمع آوری شده به وسیله پلتز در مورد روند صادرات آمریکا نشان می دهد محموله ها به هند، چین، اردن، ژاپن، ترکیه، و کره جنوبی تحویل داده شده و برخی از محموله های تحویل داده شده ماه گذشته به خاورمیانه و آسیا در قالب تعهدات قراردادی بوده اند.

شش محموله دیگر حمل شده در ماه مه به نظر می رسد در مسیر آمریکای جنوبی و مکزیک باشند، جایی که فواصل کوتاه کشتیرانی می تواند سود بالاتری برای صادرکنندگان به همراه داشته باشد.

در همین زمینه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا درگزارشی آورده است که آمریکا در سال ۲۰۱۶ علیرغم کاهش نسبی تولید نفت و گاز درمقایسه با سال ۲۰۱۵، برای پنجمین سال متوالی بزرگ‌ترین تولیدکننده هیدرکربورهای مایع و گازی بوده است.

از سال ۲۰۰۹ تاکنون که تولید گاز آمریکا از روسیه پیشی گرفت، این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز در جهان است. آمریکا همچنین از سال ۲۰۱۳ تاکنون که عربستان سعودی را در تولید نفت پشت سر گذاشت بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در دنیا به شمار می رود.

در سال ۲۰۱۶، تولید نفت خام آمریکا ۸.۹ میلیون بشکه درروز تخمین زده شد. پیش بینی می شود تولید روزانه نفت این کشور در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب به ۹.۳ میلیون بشکه و ده میلیون بشکه برسد. تولید پیش‌بینی‌شده روزانه نفت آمریکا برای سال ۲۰۱۸ از رکورد ۹.۶ میلیون بشکه به دست آمده در سال ۱۹۷۰ فراتر خواهد رفت.

آمریکا صادرات نفت خود را نیز افزایش داده است و اخیرا اعلام کرد که نیمی از ذخایر استراتژیک نفت خود را به فروش برساند.

قیمت نفت طی یک دو ماه گذشته تا ۱۵ درصد افت داشته است و هم اکنون نفت برنت به ۴۸ دلار معامله می شود.

رویترز نیز در گزارشی از بالا گرفتن تنش دیپلماتیک بین قطر و چند کشور همسایه در منطقه خاورمیانه نوشته و می گوید این تنش ها به بازار تجارت ال ان جی صدمه زده است، به طوری که باعث تغییر مسیر دست‌کم یک نفتکش و افزایش بهای گاز در بریتانیا شده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و چند کشور دیگر روابط دیپلماتیک خود را با ادعای حمایت قطر از تروریسم با این کشور که بزرگ‌ترین تولیدکننده ال ان جی در جهان است قطع کرده اند.

در یکی از نخستین نشانه های تاثیر بر بازار ال ان جی، شرکت رویال داچ شل پس از اینکه امارات متحده عربی کشتی های قطری را از ورود به بنادر این کشور منع کرد، یک محموله ال ان جی را از آمریکا به دبی فرستاد.

در حال حاضر ۱۷ نفتکش ال ان جی در تاسیسات صادرات ال ان جی قطر لنگرگیری کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه، پس از اینکه دو نفتکش قطری که به مقصد بریتانیا بارگیری کرده بودند تغییر مسیر دادند بهای گاز در بریتانیا افزایش یافت به طوریکه شاخص بها در ماه ژوئن ۴.۵ درصد بالا رفت.

ایران نیز در حال مذاکره با شرکت توتال فرانسه و شرکت‌های روسی برای تکمیل پروژه «ایران ال ان جی» به ظرفیت ۱۰.۵ میلیون تن در سال است.

در دوران احمدی‌نژاد ۲.۵ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری شد و انتظار می رود ۶ تا ۸ میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری نیاز باشد.

XS
SM
MD
LG