لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

دو روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب دیگر در تهران بازداشت شدند


مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، شامگاه دوشنبه، اعظم ویسمه و محبوبه خوانساری، دو روزنامه‌نگار فعال در رسانه‌های اصلاح‌طلب، را بازداشت کردند.

گزارش‌ها از تهران حاکی است که مأموران امنیتی علاوه بر بازداشت اعظم ویسمه و محبوبه خوانساری، منازل این دو روزنامه‌نگار را مورد بازرسی قرار داده و بخشی از وسایل شخصی از جمله کامپیوترهای آنها را توقیف کرده‌اند.

سایت پارلمان‌نیوز، رسانه اینترنتی فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، ضمن تأیید بازداشت این دو خبرنگار گزارش داده است که اعظم ویسمه که در یک سال و نیم اخیر از خبرنگاران سایت فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس بوده دوشنبه شب «با حکم دادستانی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است».

بنابر همین گزارش مقام‌های مسئول تاکنون دلیل بازداشت این خبرنگار را اعلام نکرده‌اند، و پیگیری‌ها و تلاش‌ها برای بررسی علت این بازداشت از صبح روز سه‌شنبه آغاز شده است.

حراست مجلس در هفته‌های پیش ورود اعظم ویسمه را به ساختمان مجلس را ممنوع کرده بود.

خانم ویسمه پیش از همکاری با سایت رسمی فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی سابقه خبرنگاری پارلمانی در رسانه‌هایی چون خبرگزاری ایلنا، روزنامه شرق و مجله‌های توقیف شده شهروند امروز و ایراندخت را در کارنامه خود دارد.

فراکسیون خط امام که با عضویت ۷۰ نماینده مجلس هشتم در یک سال و نیم اخیر با راه‌اندازی سایت پارلمان‌نیوز اخبار و نظرات نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس را منتشر می‌کند.

این سایت روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد با اشاره به اینکه «در طول ماه‌های اخیر به دلیل اطلاع‌رسانی شفاف و علی‌رغم رعایت چارچوب‌ها و خط قرمز‌ها فیلتر شده» اعلام کرد که بازداشت خبرنگار خود اعظم ویسمه را همزمان با سالگرد انتخابات «در راستای اعمال فشار بیشتر به این رسانه اصلاح‌طلبان ارزیابی می‌کند».

مأموران وزارت اطلاعات همچنین در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه ۱۱ خرداد، با یورش به منزل محبوبه خوانساری، این خبرنگار حوزه اجتماعی و شورای شهر که سابقه همکاری با روزنامه‌های کلمه سبز، هم‌میهن و شرق دارد را بازداشت کردند.

محبوبه خوانساری و اعظم ویسمه علاوه بر خبرنگاری، هر دو وبلاگ‌نویس هستند. خانم خوانساری از سال‌ها پیش درباره رویدادهای اجتماعی و به ویژه مسایل مرتبط با شورای شهر تهران در وبلاگ «تهران شهر» می‌نوشت.اعظم ویسمه نیز در کنار خبرنگاری نویسنده وبلاگ «سکوت صدا» بود.

بازداشت اعظم ویسمه و محبوبه خوانساری در حالی صورت می‌گیرد که دادستان تهران روز دوشنبه ادعا کرده بود که به زودی شماری از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات مورد عفو قرار خواهند گرفت.

عباس جعفری دولت آبادی البته تأکید کرده بود که این عفو تنها در صورت اثبات «ندامت» بازداشت‌شدگان و تأیید بازجویان یا به گفته دادستان تهران «کارشناسان پرونده» عملی خواهد شد.

در همین حال گزارش‌ها از تهران حاکی است که بهمن احمدی امویی روزنامه‌نگار و تحلیگر اقتصادی نیز روز نهم خرداد پس از ۷۲ روز آزادی موقت با احضار مقام‌های دادسرای مستقر در زندان اوین مجبور شد تا همزمان با برگزاری دادگاه همسرش ژیلا بنی‌یعقوب بار دیگر به زندان بازگردد.

وی شامگاه ۳۰ خرداد ۸۸ به همراه همسرش ژیلا بنی‌یعقوب در منزل‌شان بازداشت و در ۲۷ اسفند ۸۸ به طور موقت آزاد شده بود.

آقای احمدی امویی پیش از بازگشت به زندان در وبلاگش نوشت که «راستش خجالت‌آور بود که بسیاری از دوستان در زندان هستند و من بیرون. دیگر در این روزهای آخر پیش خودم شرمنده بودم. شرمنده دانشجویان و روزنامه‌نگارانی که در شرایط سختی در زندان به سر می‌برند».

از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، مأموران امنیتی ده‌ها روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند که عیسی سحرخیز، احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، رضا رفیعی فروشانی، عمادالدین باقی، هنگامه شهیدی از جمله این بازداشت‌شدگان هستند. بیشتر این روزنامه‌نگاران در ماه‌های پس از برگزاری انتخابات با برگزاری دادگاه به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.

محمد نوری‌زاد، نویسنده سابق روزنامه کیهان، نیز به دلیل نگارش نامه‌های انتقادی خطاب به آیت‌الله خامنه ای از ماه‌ها پیش همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

سازمان گزارشگران بدون مرز شمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده در ماه‌های پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ را بیش از ۱۲۰ نفر اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG