لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

چین از نسخه «گوگل ارث» خود رونمایی کرد


یک کاربر چینی در هنگ‌کنگ در حال کار با نرم‌افزار گوگل‌ارث
یک کاربر چینی در هنگ‌کنگ در حال کار با نرم‌افزار گوگل‌ارث
یک مؤسسه وابسته به دولت چین نسخه ویژه خود را از نرم‌افزار مکان‌یاب که با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای نقشه زمین را ترسیم می‌کند راه‌اندازی کرده است.

به نوشته روزنامه گاردین، این نرم افزار در رقابت با ابزار مشابه گوگل طراحی و عرضه شده است و می‌تواند مشکلات جدیدی را برای فعالیت وب‌سایت جستجوگر گوگل در چین ایجاد کند.

از سال گذشته که یک حمله گسترده برای رخنه در سیستم‌های کامپیوتری و از جمله سیستم شبکه‌های گوگل روی داد مناسبات شرکت گوگل با دولت چین دستخوش بحران شد. گوگل معتقد بود که این حملات از داخل چین سازماندهی و هدایت می‌شوند. در نهایت شرکت گوگل سرویس وب‌سایت جستجوگر خود را در چین متوقف کرد.

روزنامه گاردین می‌نویسد که نرم‌افزار مکان‌یاب جدید به نام «نقشه جهان» توسط اداره دولتی نقشه‌برداری چین در روز پنجشنبه رونمایی شد. صفحه اصلی این وب سایت با تصویر بسیار بزرگی از دیوار چین همراه با توده‌ای از ابر که اشکال قاره‌های زمین را دارند تزیین شده است.

ظاهر مؤسسه گوگل در چین جواز نقشه‌برداری اینترنتی ندارد اما خدمات گوگل در این زمینه در چین قابل دسترسی است. طبق مقرراتی که در ماه مه اعلام شد مؤسساتی که می‌خواهند خدمات نقشه‌برداری را در چین ارائه دهند برای این کار باید جواز ویژه‌ای را درخواست کنند.

در آن زمان گوگل اعلام کرد که مقررات جدید را بررسی خواهد کرد. طبق این مقررات دولت چین می‌تواند فعالیت مؤسسات اینترنتی را که فاقد این جواز هستند در آن کشور متوقف کند. در حال حاضر یوتیوب و پیکاسا وب‌سایت‌های تصویری متعلق به شرکت گوگل در چین مسدود هستند. شرکت گوگل سرورهای خود را خارج از خاک اصلی چین و معمولاً در هنگ کنگ مستقر می‌کند.

روزنامه گاردین در مورد مشخصات نرم افزار چینی جدید به نام «نقشه جهان» می‌نویسد که تصاویر آن از کشورهای دیگر و نقاطی که خارج از چین هستند با فاصله و از ارتفاع بسیار بالایی تهیه شده‌اند. بخش زیادی از تصاویر آن از شهرهای چین و از جمله مرکز پکن در شرایطی ضبط شده که هیچ حرکتی در سطح شهر دیده نمی‌شود.

نقشه‌برداری در چین هنوز هم جزو مخفیانه‌ترین بخش‌های فعالیت دولت است و این وضعیت مشکلات فراوانی را برای صنایع معدن و حتی کوهنوردان ایجاد کرده است.
XS
SM
MD
LG