لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

کلینتون خواستار از سرگیری مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل شد


هیلاری کلینتون در کنفرانس خبری مشترک با همتای اردنی خود
هیلاری کلینتون در کنفرانس خبری مشترک با همتای اردنی خود
هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا در دیدارهای جداگانه‌ای که جمعه در واشینگتن با همتایان اردنی و مصری خود به عمل آورد، اسرائیل و اعراب را به از سرگیری مذاکرات بدون پیش شرط فرا خواند.

وزیرخارجه آمریکا در پایان دیدار با ناصر جوده، وزیرخارجه اردن، گفت: آمریکا با اسرائیلی‌ها، تشکیلات خود گردان فلسطینی و کشورهای عرب درحال همکاری است تا مذاکرات صلح خاورمیانه، هرچه سریع‌تر و بدون هیچ پیش شرطی از سر گرفته شود.

خانم کلینتون گفت: آمریکا باور دارد که با مذاکرات صادقانه، طرف‌ها می‌توانند به نتایجی دست یابند که به نزاع پایان دهد و راهکاری براساس تلفیق اهداف فلسطینی‌ها و اسرائیل باشد.

وزیر خارجه آمریکا اهداف فلسطینی‌ها را داشتن کشور مستقل و پایدار و مبتنی بر مرزهای ۱۹۶۷، معاوضه زمین‌هایی که مورد تفاهم قرارگیرد، و هدف اسرائیلی‌ها را کشور یهودی در مرزهای مطمئن و شناخته شده توصیف کرد.

وزیر خارجه اردن در این نشست خبری گفت: «برای ازسرگیری مذاکرات اسرائیلی- عربی که محدود به زمان معین و بر اساس برنامه روشن باشد، به تفاهم رسیده‌ایم».

وزیر خارجه اردن گفت: «کشور مستقل فلسطین باید از پیوستگی سرزمینی میان کرانه باختری شامل شرق اورشلیم با نوار غزه برخوردار باشد، و سرنوشت سیاسی اورشلیم (قدس) و نیز مسئله پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان، درمذاکرات نهایی صلح روشن گردد».

درحالی که وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری از اظهار نظر صریح در باره تعیین موعد دو ساله از سوی جرج میچل فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه به عنوان خط پایان مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها خودداری کرد، وزیر خارجه اردن گفت: «نمی‌توان مذاکرات را تا ابد ادامه داد. باید تاریخ هدف‌ها روشن باشد و این شیوه به خود طرفین نیز کمک خواهد کرد».

وزیرخارجه اردن افزود که «با تعیین مرزها، مسائل آبادی نشین‌های یهودی و شرق اورشلیم نیز به طور اتوماتیک حل می‌شود و هرکسی می‌بیند که راه حل دو کشور مستقل در کنار یکدیگر در صحنه واقعی چگونه ترسیم می‌شود».

ناصر جوده ابراز امیدواری کرد که «سال ۲۰۱۰ سال از سرگیری مذکراتی در مسیری باشد که پایان آن به تحقق استقلال فلسطینی و تأمین امنیت برای اسرائیل و صلح برای همه منطقه بینجامد».

وزیر خارجه مصر، احمد ابوالغیط، و ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر، نیز جمعه در واشینگتن با مقامات ارشد آمریکایی درباره از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

آقای ابوالغیط در پایان دیدار با همتای آمریکایی خود، ضمن اینکه بن‌بست در تماس‌های سیاسی را متوجه اسرائیل کرد، گفت: «در وضعیت فعلی بعید است که فلسطینی‌ها به میز مذاکرات بازگردند».

وزیر خارجه مصر گفته‌های جرج میچل را در مورد پایان دادن به مذاکرات صلح در دو سال، «یک فرضیه» خواند، و همچنین گفت که «بعید می‌داند که باراک اوباما بخواهد طرح تازه‌ای را برای پیشبرد صلح اعلام کند».

وزیر خارجه مصر ادامه داد: «موضع مصر روشن است؛ کشورمستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی»، و افزود: «قدس می‌تواند یک شهر بدون برج و بارو و آزاد به روی رفت و آمد فلسطینی‌ها و یهودیان باشد اما شرق آن پایتخت فلسطین و غرب آن زیر حاکمیت اسرائیل باشد».

وزیر خارجه مصر همچنین بر لزوم ایجاد فشار جهانی به اسرائیل برای «پس دادن کرانه باختری یا معاوضه زمین» تأکید کرد.

دیدارهای جمعه واشینگتن مقدمه‌ای برای اعزام دوباره جرج میچل فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه است.

آقای میچل سه‌شنبه در بروکسل با وزیران خارجه روسیه، اتحادیه اروپا و مقامات ارشد سازمان ملل در چارچوب نشست‌های «کمیسیون چهارجانبه حامی صلح خاورمیانه» دیدار می‌کند، و سپس راهی خاورمیانه خواهد شد.

وی در آستانه این سفر در مصاحبه‌ای با شبکه پی بی اس آمریکا تلویحاً به اسرائیل هشدار داد که «بن بست سیاسی می‌تواند ضمانت‌های آمریکا به اسرائیل را تهدید کند».

آقای میچل تأکید کرد که «آمریکا در دور جدید مذاکرات خاورمیانه، با بسته‌های تشویقی یا تنبیهی اعمال نظر خواهد کرد»، و افزود: «طبق قانون آمریکا، می‌توان حمایت از اسرائیل را متوقف کرد».

ضمانت‌های آمریکا به اسرائیل امکان می‌دهد که وام با بهره پایین بگیرد و رتبه اعتباری خود را بهبود بخشد. آخرین بار که آمریکا از این راهکار اسرائیل را تهدید کرد در زمان جرج بوش پدر بود که در آن زمان اسحاق شامیر نخست‌وزیری اسرائیل را بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG