لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

دیدگاه‌ها: انتخاب اوباما و روابط تهران - واشینگتن


«تهران منتظر است باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا، شعار «بله، ما می‌توانیم» خود را عملی کند.» این بخشی از گفته‌های حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در روز دوشنبه است.آقای قشقاوی افزود: «تهران به هر گونه تغییر سیاست واشینگتن در برابر ایران پاسخ مساعد خواهد داد.»


روز شنبه هم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به تازه‌ترین گفته‌های بارک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره ایران واکنش نشاد داد وگفت: «آمریکا باید برای تغییر شرایط خود در منطقه علامت‌های درست به مردم منطقه بدهد.»


آقای لاریجانی که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آقای اوباما را گزینه‌ای معقول‌تر از رقیبش جان مک کین نامیده بود، روز شنبه همچنین گفته‌های آقای اوباما را «حرف‌های روزمره حاکمان آمریکا» و «گام برداشتن در جاده‌ای غلط» توصیف کرد.


آقای اوباما روز جمعه در اولین کنفرانس خبری خود پس از پیروزی ابراز عقیده کرد که: «برنامه توسعه سلاح هسته‌ای ایران به نظر من غیرقابل پذیرش است و برای جلوگیری از آن باید تلاش‌های بین‌المللی را تشدید کرد.حمایت ایران هم از شبکه‌های تروریستی چیزی است که باید متوقف شود».


آقای اوباما همچنین درباره نامه تبریک محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: «من نامه رئیس جمهوری ایران را بررسی خواهم کرد و به آن پاسخی مناسب خواهیم داد.سه روز بیشتر از برگزاری نتخابات نگذشته.عکس‌العملی آنی و بدون تأمل شیوه و نوع برخورد مناسب با کشوری مانند ایران نیست».


آقای احمدی نژاد اولین مقام جمهوری اسلامی ایران که پیروزی یک رییس جمهوری منتخب آمریکا را تبریک گفته، از جمله در نامه روز پنج شنبه خود نوشته بود امیدوار است آقای اوباما از فرصتی که پیش آمده استفاده کند و نام نیکی از خود به یادگار بگذارد.


پیش از این، گفته‌های آقای اوبامادر دوره کارزار انتخاباتی که در صورت پیروزی او بدون قید و شرط با آقای احمدی‌نژاد وراد مذاکره خواهد شد، با انتقاد جان مک کین رقیب جمهوری‌خواه او روبه‌رو شده بود.


حدود دو ماه دیگر، در ماه ژانویه ۲۰۰۹، جورج بوش رئیس جمهور آمریکا کلید کاخ سفید را به اولین رئیس جمهور سیاهپوست و مسلمان تبار آمریکا خواهد داد.به این ترتیب بعد از ۸ سال، نومحافظه کاران جمهوریخواه مراکز تصمیم‌گیری را تحویل رقبای دموکرات خود خواهند داد.


این جابه‌جایی بر روی مناسبات تهران و واشینگتن چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟


این از جمله پرسش‌هایی است که با میهمانان برنامه این هفته «دیدگاه‌ها» در میان گذاشتیم: ماشاءالله شمس‌الواعظین روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در تهران، علیرضا حقیقی دارای دکترای علوم سیاسی و تحلیلگر در تورانتو و اکبرمهدی استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه وزلین اوهایو.


اما انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری چه چیزی را درباره جامعه آمریکا نشان می‌دهد؟آیا این انتخاب نشانه تحولی در جامعه آمریکاست؟تأثیر این انتخاب بر روی معادلات جهانی و منطقه خاورمیانه چیست؟


در بخشی دیگر از برنامه «دیدگاه‌ها» که برای وب‌سایت رادیو فردا تهیه شده، اکبر مهدی، علیرضا حقیقی و ماشاءالله شمس الواعظین به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند.این بخش از تبادل نظر را که از رادیو نشنیدید اکنون می‌توانید بشنوید.



برنامه «دیدگاهها» را می توانيد شنبه ها بعد از خبرهای ساعت ۳۰/ ۱۹ و تکرار آن را یکشنبه ها بعد از خبرهای ساعت نيم بامداد يا بعد از خبرهای ۱۳ بعد از ظهر به وقت ايران در مجله نیمروزی از راديو فردا بشنويد.


برای تماس با ما به آدرس didgah@radiofarda.com ايميل بزنيد و يا با شماره پيام گير برنامه ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳ تماس بگيريد.


شما همچنين می‌توانيد به شماره ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰ برای ما اس ام اس ارسال کنيد.


XS
SM
MD
LG