لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

اروپا خواستار تلاش بیشتر برای آتش‌بس پایدار در غزه شد


از راست به چپ: وزیران خارجه جمهوری چک، تشکیلات خودگردان فلسطین و مصر.
از راست به چپ: وزیران خارجه جمهوری چک، تشکیلات خودگردان فلسطین و مصر.
وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز یکشنبه از مصر و تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستند که تلاش بیشتری برای رسیدن به آتش‌بس پایدار در غزه به کار بندند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز یکشنبه خود از مصر خواستند که برای پیشگیری از قاچاق سلاح به نیروهای حماس که مشکل عمده بر سر راه دستیابی به آتش‌بس پایدار در نوار غزه است، اقدام بیشتری انجام دهد.

محور این نشست که با شرکت وزیران خارجه مصر، اردن، ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطین، برگزار شد، بررسی وضعیت آتش‌بس در نوار غزه و کارهای لازم برای بهبود کمک‌رسانی به مردم غزه بود.

وزیران اروپایی در این نشست همچنین از تشکیلات خودگردان فلسطینی که اکنون دایره عملکرد آن محدود به کرانه باختری است، خواستند به مصالحه با گروه رقیب خود حماس پرداخته و دولتی متحد که می‌تواند در روند دستیابی به صلح با اسرائیل مؤثر باشد، تشکیل دهند.

این در حالی است که خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه راهی خاورمیانه خواهد شد تا به تقویت آتش‌بس میان حماس و اسرائیل کمک کند.

اتحاديه اروپا می‌کوشد، علاوه بر تشويق اسرائيل به پايبندی به آتش‌بس و باز کردن مرزهای نوار غزه، جناح‌های فلسطينی رقيب را نيز به گفتگو با يکديگر ترغيب کند.

همزمان مذاکره‌کنندگان حماس در مصر با تأکید بر بازگشایی مرز غزه، اعلام کردند که این گروه با آتش‌بس یک ساله با اسرائیل موافقت خواهد کرد.

اسراييل در روز ۲۹ دیماه به تهاجم ۲۲ روزه خود به نوار غزه پايان داد و حماس نيز چند ساعت بعد اعلام آتش‌بس کرد، ولی تا کنون دو طرف برای آتش‌بس به توافق رسمی نرسيده‌اند.

حمله اسرائیل که به گفته مقامات این کشور با هدف مقابله با موشک‌پرانی شبه‌نظامیان حماس به مناطق اسرائیلی انجام شد، در مجموع بیش از ۱۳۰۰ فلسطینی را به کام مرگ فرستاد که شمار قابل توجهی از آنها غیرنظامی از جمله کودکان و زنان هستند.

بر اساس آخرین آمارها ۵۳۰۰ نفر در جریان این حمله مجروح شدند، حدود ۴۱۰۰ خانه تخریب شد و ۱۷ هزار خانه نیز آسیب دید و در مقابل ده سرباز و سه غیرنظامی اسرائیلی کشته شده‌اند.


در همین حال از اسرائیل خبر می‌رسد که دادگاه عالی این کشور به دولت اسرائیل دستور داد که به خبرنگاران خارجی اجازه دسترسی آزاد به منطقه غزه بدهد.

تصمیم دادگاه عالی اسرائیل همچنین محدودیت اعمال شده برای خبرنگاران خارجی پیش از حمله اسرائیل به نوار غزه را رد کرده است.

این تصمیم در پاسخ به درخواست سازمان‌های خبری بین‌المللی که در مناطق فلسطینی و اسرائیلی مبادرت به تهیه گزارش می‌کنند، اتخاذ شده است.
XS
SM
MD
LG