لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

اسرائیل آماده مواجهه با دادگاه‌ جرایم جنگی می‌ شود


رسانه‌های اسرائیل موظف شده‌اند در گزارش‌های تلویزیونی، چهره نظامیان دون پایه را به گونه‌ای نشان دهند که هویت آنها مشخص نشود.
رسانه‌های اسرائیل موظف شده‌اند در گزارش‌های تلویزیونی، چهره نظامیان دون پایه را به گونه‌ای نشان دهند که هویت آنها مشخص نشود.
دولت اسرائیل از بیم ارائه شکایاتی علیه نیروهای ارتش این کشور به دادگاه‌های خارجی به خاطر شرکت در عملیات نظامی در غزه، لایحه حمایت قانونی از سربازان و افسران ارتش را تصویب کرد.

این لایحه که از سوی اهود باراک وزیردفاع اسرائیل ارائه شد، در نشست یکشنبه دولت اسرائیل به تصویب رسید.

بر اساس لایحه، اگر در یک دادگاه خارجی کیفرخواستی علیه سربازان و افسران ارتش اسرائیل ارائه شود، دولت اسرائیل وظیفه دارد تمامی امکانات را برای حمایت از کسی که علیه او شکایت شده، در اختیارش بگذارد.

صدها فلسطینی و نیز حامیان خارجی آنها در روزهای اخیر برای ارائه شکایات علیه ارتش اسرائیل ابراز آمادگی کردهاند.

اهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل، در نشست دولت اسرائیل در حمایت از این لایحه گفت، «گروه‌های تروریستی که در پاسخ به عملیات تهاجمی آنها اقدام نظامی اخیر اسرائیل صورت گرفت، می‌کوشند که سربازان و افسران ارتش اسرائیل را به عنوان متهم جنگی به دادگاه‌های خارجی بکشانند».
فلسطینی‌ها شکایات خود را برای ارائه به دادگاه‌های عادی کشورهای خارجی، به ویژه اروپای غربی آماده می‌کنند. این دادگاه‌ها پیشتر سابقه بررسی چنین کیفرخواست‌هایی را دارند

آقای اولمرت افزود: «ارتش اسرائیل اخلاقی‌ترین سپاه دنیاست و اتهاماتی که از سوی دشمن و حامیان آنها وارد می‌شود، بخش دیگری از تهاجم تروریستی علیه موجودیت اسرائیل است».

وی گفت: «موارد متعددی وجود داشته که نیروها برای جلوگیری از لطمه زدن به مردم عادی، از اجرای برنامه‌های نظامی جلوگیری کرده‌اند».

اسرائیل پیوسته حماس را متهم می‌کند که با تبدیل مدارس، دانشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و حتی بسیاری از مساجد به انبار راکت و مهمات، از مردم فلسطینی به عنوان «سپر انسانی» استفاده کرده است. ارتش اسرائیل همچنین «مدارک» متعددی را در این باره ارائه می‌کند.

در همین حال جان گینگ رئیس اونرا، آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها، روز جمعه در دیدار از غزه بر لزوم تشکیل هیئت تحقیق مستقل جهانی برای بررسی رخدادهای غزه تأکید کرد.

جان گینگ گفت: «تعیین مقصر در این جریان، به ارائه کیفرخواست در دادگاه‌های جهانی کمک می‌کند.»

رسانه‌های اسرائیل موظف شده‌اند که در گزارش‌های تلویزیونی مربوط به عملیات نظامی اخیر ارتش این کشور در غزه، چهره نظامیان دون پایه را به گونه‌ای نشان دهند که هویت آنها مشخص نشود.

این در حالی است که چهره فرماندهان تیپ‌ها، یگان‌ها و لشکرها و سایر مقامات ارشد نظامی در تصاویر تلویزیونی دیده می‌شود.

برخی از نظامیان دون پایه، خود به این دستور اعتراض کرده و اصرار می‌کنند که چهره آنان نشان داده شود. آنان می‌گویند: «از میهن خود دفاع کرده‌اند».
اسرائیل در دیوان بین‌المللی لاهه عضویت ندارد و از این رو دادگاه لاهه نمی‌تواند اسرائیلی‌ها را تحت تعقیب قرار دهد


اسرائیل در دیوان بین‌المللی لاهه عضویت ندارد و از این رو دادگاه لاهه نمی‌تواند اسرائیلی‌ها را تحت تعقیب قرار دهد.

با این حال در صورتی که شورای امنیت قطعنامه‌ای در این زمینه صادرکند، دیوان لاهه حق تعقیب قضایی اسرائیلی‌ها را خواهد داشت، گرچه اسرائیل احتمال صدور چنین قطعنامه‌ای را از سوی شورای امنیت بعید می‌داند.

فلسطینی‌ها شکایات خود را برای ارائه به دادگاه‌های عادی کشورهای خارجی، به ویژه اروپای غربی آماده می‌کنند. این دادگاه‌ها پیشتر سابقه بررسی چنین کیفرخواست‌هایی را دارند.

در یکی از این موارد ژنرال دوره احتیاط دورون آلموگ فرمانده ارشد ارتش اسرائیل چهار سال پیش هنگامی که با هواپیما برای یک سفر شخصی با هواپیمای مسیر تل آویو- لندن به مقصد رسید، مطلع شد که پلیس انگلستان پای پلکان هواپیما در انتظار دستگیری اوست.

در آن زمان یک فلسطینی که در«انتفاضه الاقصی» زخمی شده بود، از این ژنرال ارشد اسرائیلی به دادگاه انگلستان شکایت کرده بود.

این ژنرال ذخیره در هواپیما ماند و با همان هواپیمای مسافربری خطوط «العال» به اسرائیل بازگشت. آلموگ دیگر هیچگاه نتوانسته به انگلستان سفر کند.
XS
SM
MD
LG