لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

چهار ایرانی در میان برندگان جایزه حقوق بشری هلمن-همت


لوگوی دیده بان حقوق بشر
لوگوی دیده بان حقوق بشر
چهار روزنامه‌نگار ایرانی امسال در شمار برندگان جایزه هلمن-همت که توسط دیده‌بان حقوق بشر اهدا می‌شود قرار گرفته‌اند. این جایزه حقوق بشری امسال به ۳۷ نویسنده از ۱۸ کشور جهان اختصاص یافته است.

جایزه «هلمن- همت» از سال ۱۹۹۰ به يادبود ليليان هلمن، نمايشنامه‌نويس آمريکایی، و دوست و همراهش دشيل همت، رمان‌نويس آمريکايي پایه‌گذاری شد و زیر نظر سازمان دیده‌بان حقوق بشر به نویسندگانی اهدا می‌شود که به خاطر ابراز دیدگاه‌های مخالف، انتقاد از مقام‌ها یا اقدامات حکومتی، یا گزارش موضوعاتی که حکومت با انتشار آنها مخالف است مجازات می‌شوند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بهمن ماه گذشته اعلام کرده بود که محمدصدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که هم‌اکنون در ایران به دلیل محکومیت ۱۰ ساله‌اش در زندان به سر می‌برد، از نامزدهای دریافت این جایزه در سال ۲۰۰۹ است.

اکنون آنگونه که دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که علاوه بر آقای کبودوند، سه روزنامه‌نگار ایرانی دیگر، آسیه امینی، یوسف عزیز بنی‌طرف و آرش سیگارچی در فهرست ۳۷ دریافت‌کننده این جایزه حقوق بشری هستند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، این جایزه به دلیل تلاش شجاعانه این چهار روزنامه‌نگار ایرانی در زمینه آزادی بیان به رغم فشارهای حکومتی به آنها اختصاص یافته است.

دیده‌بان حقوق بشر آسیه امینی را روزنامه‌نگار، شاعر و فعال حقوق زنان معرفی کرده‌است که یکی از تأثیرگذارترین فعالان مدنی ایران در زمینه مبارزه با اجرای مجازات مرگ، به‌ویژه سگنسار و اعدام نوجوانان بوده است.

خانم امینی در اسفند ۸۵ به هنگام شرکت در یک تحصن اعتراضی در مقابل دادگاه انقلاب تهران به همراه شمار دیگری از فعالان زن اخلال در امنیت ملی و نظم عمومی بازداشت شد و مدت ۵ روز زندان اوین به سر برد. با این حال دادگاه پس از بازجویی‌های متعدد به دلیل نبود شواهد کافی وی را تبرئه کرد.

یوسف عزیز بنی‌طرف نیز نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر ایرانی است که به گفته سازمان حقوق بشر تا کنون ۲۴ کتاب از وی انتشار یافته است. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که آقای بنی‌طرف در فروردین سال ۸۴، به دلیل یک مصاحبه انتقادی در مورد ناآرامی‌های آن زمان در اهواز بازداشت و ۶۵ روز را در زندان اوین به سر برد.

پس از دو ماه آقای بنی‌طرف با پرداخت وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد اما یکسال بعد بار دیگر به دلیل انجام یک سخنرانی دستگیر و متحمل وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی شد. وی در زمستان سال ۸۶ نیز درگیر محاکمه‌ای هفت ماهه شد که برای وی محکومیت پنج سال زندان را به دنبال داشت اما موفق شد در سال ۸۷ پیش از قطعی شدن این حکم از ایران خارج شود.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین آرش سیگارچی را روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویسی معرفی کرده است که سابقه همکاری با روزنامه‌های اصلاح‌طلب دارد.

آقای سیگارچی پس از دستگیری در سال ۸۳ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه و به سه سال زندان محکوم شد اما بیش از یک سال بعد به دلیل ابتلا به سرطان زبان به دلایل پزشکی آزاد شد. آقای سیگارچی از سال ۸۷ در آمریکا به سر می‌برد.

محمدصدیق کبودوند نیز روزنامه‌نگار، فعال اجتماعی کرد و مؤسس سازمان حقوق بشر کردستان است، که در دهم تير ۱۳۸۶ از سوی مأموران امنيتی در تهران بازداشت شد و در ارديبهشت ۱۳۸۷ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
وی هم اکنون ، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تأسیس سازمان حقوق بشر کردستان، تبلیغ علیه نظام از طریق اشاعه اخبار، مخالفت با قوانین جزایی اسلام از طریق علنی کردن احکامی همچون سنگسار و اعدام و نیز حمایت از زندانیان سیاسی»، در زندان اوین به سر می‌برد.

پیشتر در بهمن‌ماه گذشته دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بيانيه‌ای این فعال کرد را از نامزدهای جایزه هلمن-همت سال ۲۰۰۹ معرفی و اعلام کرده بود که آقای کبودوند «با فعالیت‌های حقوق بشری و روزنامع‌نگارانه خود نقشی اساسی در ایجاد شبکه جامعه مدنی برای جوانان و فعالان کرد داشته است».

از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۶۰۰ نویسنده از ۹۱ کشور جهان جایزه هلمن-همت را دریافت کرده‌اند. برندگان این جایزه بین‌المللی هر ساله توسط کمیته‌ای شامل نویسندگان، سردبیران و روزنامه‌نگاران که فعالیت‌هاشان در پیوند با آزادی بیان است انتخاب و اعلان می‌شوند.

ليليان هلمن و دوست نویسنده‌اش، دشیل همت، در دهه ۱۹۵۰ که هراس از گسترش کمونيسم موجی از بازپرسی و محاکمه روشنفکران و نویسندگان را در آمريکا در پی داشت، بارها به خاطر افکار و گرایش‌های سياسی‌شان بازجویی شدند و به پرسش‌های هيأت ويژه کنگره پاسخ گفتند.

لیلیان هلمن در دهه ۱۹۸۰ با وقف املاک خود جايزه‌ای را به پاسداشت آزادی بیان در دنيا اختصاص داد.
XS
SM
MD
LG