لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

تلاش گروه ۲۰ در برابر عدم توازن اقتصادی


وزیران دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی گروه ۲۰ کشور ثروتمند و در حال توسعه که در شهر سنت اندروز در اسکاتلند با هم دیدار می‌کنند با اختلاف نظرهایی در خصوص قطع یا ادامه محرک‌های فوق‌العاده مالی برای افزایش رشد اقتصادی روبه‌رو هستند.

بریتانیا، میزبان نشست گروه ۲۰ هنوز گرفتار رکود اقتصادی است و مشتاق است تلاش بین‌المللی برای حمایت از بهبودی اقتصادی که همچنان در حال پر و بال گرفتن است ادامه یابد.

در مقابل کشورهای دیگر گروه ۲۰ چون ایالات متحده، ژاپن و آلمان خواهان بحث درباره پایان دادن به محرک‌های مالی برای افزایش رشد اقتصادی هستند.

اختلافات میان مقامات ارشد اقتصادی جهان، اقدامات لازم را برای تضمین رشد اقتصادی آینده جهان را در معرض تهدید قرار داده است.

وزیر دارایی بریتانیا، آلیستر دارلینگ در آستانه نشست سنت اندروز از کشورهای گروه ۲۰ خواست رویکرد جمعی نشست ماه آوریل در لندن و نشست ماه سپتامبر در پیتزبورگ را که در شرایط وخیم‌تری حاصل شد، حفظ کنند.

اختلاف نظرها همچنین خروج از بن‌بست چگونگی تأمین هزینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی را نشانه رفته و گفت‌وگوهای روز شنبه گروه ۲۰ پیرامون چگونگی تأمین هزینه‌های مقابله با تغییرات آب و هوایی با اختلاف نظرهایی درباره جایگاه بحث درباره این مسئله روبه‌رو بوده است.

در حالی که قرار است ماه آینده کنفرانس بزرگ سازمان ملل در زمینه تغییرات آب و هوایی در کپنهاگ برگزار شود، وزیر دارایی بریتانیا کاهش شدید نشر گازهای گلخانه‌ای را برای حصول توافقی لازم دانسته است که به کشورهای در حال توسعه برای تغییر از سوخت فسیلی به منابع انرژی پاک چون باد و خورشید کمک مالی می‌کند.

ضعف دلار آمریکا و قوت یوان چین و نیز اصلاحات در امور بانکی از مسائل دیگر مورد بحث در نشست گروه ۲۰ در سنت اندروز گزارش شده است.

گروه ۲۰ در بر گیرنده ۹۰ درصد از ثروت جهان، ۸۰ درصد از تجارت جهان و دو سوم از جمعیت جهان است.

اعضای گروه ۲۰ عبارتند از آرژانتین، استرالیا، برزیل، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، ایالات متحده و ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا.
XS
SM
MD
LG