لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

انتخابات دهم: هنوز فضا انتخاباتی نشده است


سر انجام و با تعیین نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی شورای تگهبان اکنون رقابت‌های انتخاباتی میان چهار نامزد عبور کرده از صافی حکومتی وارد مرحله‌ای رسمی و تازه شده است.

با این حال آنچه در انتخابات ریاست جمهوری این دوره از سوی تقریباً تمام ناظران و تحلیلگران سیاسی ایران تأیید می‌شود، سرد بودن فضای انتخاباتی عمومی جامعه است.

تحلیلگران یکی از دلایل این سردی را نابرابر بودن امکانات تبلیغات میان نامزدها می‌دانند. در حالی که محمود احمدی‌نژاد نامزد مورد نظر اصولگرایان به عنوان رئیس جمهوری از بسیاری امکانات دولتی و عمومی برخوردار است، دیگر نامزدها به این امکانات تبلیغ دسترسی ندارند و همین امر هم باعث اعتراض‌های مهدی کروبی و میرحسین موسوی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد.

ایرج جمشیدی روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در تهران به رادیو فردا می‌گوید صدا و سیما این بار به نحو محسوسی از ورود به بحث‌های انتخاباتی خودداری می‌کند که این امر باعث اعتراض نامزدهای انتخاباتی به صدا و سیما شده است.

مسعود سفیری دیگر روزنامه‌نگار ایرانی مقیم آمریکا در گف‌وتگو با رادیو فردا می‌گوید: هنوز فضا انتخاباتی نشده زیرا گروه‌های مرجع مانند جنبش‌های روشنفکری، سندیکالیستی و زنان حضور ندارند اما این فضا می‌تواند در روزهای نزدیک به برگزاری انتخابات گرم‌تر شود.

از سوی دیگر و ظاهراً زیر فشار افکار عمومی، سازمان صدا و سیما ی جمهوری اسلامی برای اولین بار حاضر شده است میان نامزدهای ریاست جمهوری و به صورت زنده مناظره‌های دوبه‌دوی انتخاباتی برگزار کند.

با این حال به‌رغم آمادگی صدا و سیما هنوز به برگزاری مناظره‌ها، ایرج جمشیدی با بدبینی به این آمادگی نگاه می‌کند و می‌گوید باید منتظر بود و دید که آیا این مناظره‌ها واقعا برگزار می‌شود یا نه.

مسعود سفیری هم تن در دادن صدا و سیما به مناظره را از یک طرف ناشی از فشار افکار عمومی و از طرف دیگر به دلیل ترس نظام از شرکت نکردن مردم در انتخابات می‌داند.

در این میان چهار نامزد تأیید صلاحیت‌شده با تلاش و امکانات تمام در دست سعی در جلب نظر رأی‌دهندگان دارند و مسائل اقتصادی و آزادی را در کانون تبلیغات خود قرار داده‌اند.

مهدی کروبی یکی از نامزدها روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت به عنوان کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری معتقد است که باید حضور زنان را در جامعه احیا و تقویت کرد و نباید از آنان به عنوان پیاده نظام در عرصه‌های سیاسی - اجتماعی بهره جست یا از آنان به عنوان نردبان به قدرت رسیدن مردان سوءاستفاده کرد.

این در حالی است که «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات» که در برگیرنده طیف متفاوتی از فعالان حقوق زنان است از نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده خواستار اعتراض به رد صلاحیت داوطلبان زن شده است.

ژیلا شریعت پناهی یکی از نامزدهای رد صلاحیت شده به رادیو فردا می‌گوید: «به این رد صلاحیت اعتراض دارد چون پیش‌شرط های قانونی برای نامزد شدن را دارد».

در کانون رقابت‌های انتخاباتی این دوره بیش از دوره‌های پیش ناهنجاری‌ها و مشکلات اقتصادی قرار دارد. میرحسین موسوی، دیگر نامزدی که خود می‌گوید هم اصلاح‌طلب است و هم اصولگرا، در روزهای گذشته در سخنرانی های خود در زنجان انگشت انتقاد را بر روی سیاست‌های اقتصادی دولت نشانه رفت و گفت: «اقتصاد ملی نیرومند یعنی امنیت و بالا بودن اقتدار ملی در حالیکه ۲۵ درصد تورم به معنی پرداخت مالیات ضعفا به اغنیاست. اگر در رشت برنج در انبارها از بین می‌رود، تقصیر مردم نیست بلکه تقصیر دولت است»

داود دانش جعفری وزیر پیشین اقتصاد و رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضایی هم روز چهارشنبه گفت که راه‌حل‌های زيادی برای حل مشكل بيكاری و ايجاد اشتغال در كشور وجود دارد از جمله باید برای حل مشكل بيكاری در كشور به بخش خصوصی بها داد.
XS
SM
MD
LG