لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

بازرسى دو کشتى فرانسوى و ایتالیایى در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران


یک شناور سپاه پاسداران در جریان رزمایش پیامبر اعظم ۵
یک شناور سپاه پاسداران در جریان رزمایش پیامبر اعظم ۵
نیروى دریایى سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی، روز جمعه دو کشتى فرانسوى و ایتالیایى را در جریان مانور نظامى در تنگه هرمز بازرسى کرد.

خبرگزارى فرانسه به نقل از خبرگزارى دولتى ایران، ایرنا، گزارش داد که گشت ساحلى سپاه پاسداران ایران علت بازرسى این دو کشتى را اطمینان از رعایت «الزامات زیست محیطی» ذکر کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است، پس از آنکه معلوم شد این دو کشتى مقررات محیط زیست را زیر پا نگذاشته‌اند به آنان اجازه داده شد که به راه خود ادامه دهند.

این گزراش مى‌افزاید این بازرسى که در دهانه تنگه هرمز انجام شد، همزمان با رزمایش سه روزه «پیامبر اعظم ۵» در خلیج فارس و تنگه هرمز صورت گرفته است.

هدف از این رزمایش که مانور نظامى دریایى، هوایى و زمینى است، نمایش قدرت دفاعى سپاه پاسداران براى حفظ امنیت منطقه خلیج فارس اعلام شده بود.

تنگه هرمز آبراهى است که خلیج فارس را به دریاى عمان و اقیانوس هند پیوند می‌دهد و عرض آن در کم پهناترین نقطه تنها ۵۴ کیلومتر است. قوس بلند این تنگه به طرف فلات ایران است و در نتیجه بیشترین خط ساحلى آن در راستاى کرانه‌هاى ایران قرار دارد.

تنگه هرمز آبراهى کلیدى و استراتژیک است که حدود ۴۰ درصد از نفت دنیا از آن مى‌گذرد و مقام‌های نظامى ایران بارها به مسدود کردن تنگه هرمز در مقابله با تهدیدهاى خارجى هشدار داده‌اند.

بازرسى کشتى‌ها فرانسوى و ایتالیایى در حالى انجام شده که به تازگی در پیش‌نویس تازه‌ قطعنامه‌ پیشنهادى از سوى دولت ایالات متحده علیه ایران، علاوه بر بخش‌هاى بانکدارى و بیمه، کشتیرانى جمهورى اسلامى نیز هدف قرار گرفته است.

در شرایط کنونی تنش میان کشورهای غربی و جمهورى اسلامى بر سر مسئله هسته‌اى دائماً در حال افزایش است و کشورهای غربی که تا کنون در قبال ایران روش‌های مختلفی را از مذاکره تا تحریم آزموده‌اند، به دنبال دور تازه‌ای از تحریم‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی هستند.

اما در شرایطی که چین و روسیه هنوز به طور کامل از تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نکرده‌اند، برخی از مقام‌ها و کارشناسان غربی تحریم را ابزاری ناکارآمد برای متقاعده کرده جمهوری اسلامی، به اعتمادسازی و اصلاح برنامه هسته‌ای مشکوک خود ارزیابی می‌کنند.

اسرائیل که گفته مى‌شود داراى تنها زرادخانه اتمى در خاورمیانه است به دفعات اعلام کرده است که برنامه هسته‌اى ایران تهدیدى براى تمامیت ارضى اسرائیل به شمار مى‌رود.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز به تازگی اعلام کرده است که گرچه واشینگتن براى متوقف کردن برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى بر راه‌هاى دیپلماتیک و اعمال تحریم‌هاى سنگین‌تر تأکید مى‌کند، اما عملیات نظامى علیه ایران کماکان به صورت گزینه به قوت خود باقى است.

ایران برنامه هسته‌ای خود را با اهداف صلح‌آمیز توصیف می‌کند و همواره اتهام‌های غرب در مورد احتمال نظامی بودن آن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG