لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

آزادی دو هزار بازداشتی مرتبط با مواد مخدر صنعتی در ایران به دلیل «خلاء قانونی»


حميدرضا حسین‌آبادی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران
حميدرضا حسین‌آبادی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران
يك فرمانده پليس ايران با اعلام اينكه از ابتداى سال ۸۹ نزديك به ۷۰۰ باند مواد مخدر متلاشى شده اند گفته است: بيش از دو هزار نفر كه در ۴۵ روز گذشته در ارتباط با مواد مخدر صنعتى دستگير شده‌ بودند به دليل «خلأ قانونى» آزاد شده‌اند.

حميدرضا حسین‌آبادی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران، در گزارشی درباره وضعیت کنترل تولید و قاچاق مواد مخدر در ایران گفته است که از ابتدای سال ۸۹ تعداد ۲۳ هزار و ۷۳۲ نفر در قالب ۶۹۶ باند مواد مخدر در کشور دستگیر شده‌اند.

این فرمانده پلیس ایران همچنین تأکید کرده است که پلیس موفق به متلاشی کردن این باندها شده است.

فرمانده پلیس مواد مخدر با اشاره به دستگیری «ده‌ها عضو یک باند ترانزیت مواد مخدر صنعتی به آسیای میانه» گفته است که اعضای این باند ۱۲۰ نفر را به منظور حمل مواد مخدر صنعتی به کشورهای اندونزی و مالزی هدایت کرده بودند که بیشتر این افراد در کشورهای مذکور شناسایی و دستگیر شده‌اند.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران از ابتدای سال ۸۹ تعداد ۲۳ هزار و ۷۳۲ نفر در قالب ۶۹۶ باند مواد مخدر دستگیر شده‌اند.
چندی پیش در فروردین ماه ۸۹، خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش کرده بودند که «دو ورزشکار و یک مأمور ورزشی ایرانی» به اتهام قاچاق چهار کیلوگرم متامفیتامین یا «شیشه» در فرودگاهی در مالزی بازداشت شده‌اند.

پلیس مالزی در این زمینه گفته بود که از آغاز سال ۲۰۱۰، بیش از ۱۵ ایرانی به دلیل قاچاق مواد مخدر در فرودگاه بین‌المللی کوآلالامپور دستگیر و نزدیک به ۵۰ ایرانی نیز به دلیل خلاف‌های مربوط به مواد مخدر بازداشت شده‌اند.

در مهرماه سال ۸۸ نیز گمرک اندونزی اعلام کرد که ۱۰ زن و مرد ایرانی به دلیل حمل ماده مخدر شیشه و قرص‌های روانگردان دستگیر شده‌اند و این افراد در صورت اثبات جرم ممکن است با ۱۰ سال زندان روبه‌رو شوند.

اکنون نیز رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران تأیید کرده است که در حال حاضر « حدود ۱۰۷ نفر از اتباع ایرانی (به اتهام حمل مواد مخدر صنعتی) در زندان‌های اندونزی، ۷۵ نفر در زندان‌های مالزی و ۸۷ نفر دیگر نیز در زندان‌های تایلند به سر می‌برد.»

وی همچنین با اشاره به اینکه قاچاقچیان به تازگی برای ترانزیت مواد مخدر از طریق مرز هوایی ترکیه اقدام می‌کنند، گفته که پلیس ترکیه ۲۹ نفر از اتباع ایرانی را به دلیل حمل مواد مخدر صنعتی بازداشت کرده است و تعدادی از ایرانیان هم به همین دلیل در ارمنستان و آذربایجان بازداشت شده‌اند.

متامفتامین که به آن شیشه یا کریستال گفته می‌شود، یک ماده مخدر شیمیایی و مصنوعی است که محرک قوی اعتیادآور است و بر روی سیستم عصبی انسان تاثیر شدیدی می گذارد.

افزایش میزان کشف شده ماده مخدر شیشه

این فرمانده پلیس جمهوری اسلامی همچنین با ارائه آماری از کشفیات ماده مخدر شیشه در ایران گفت: در حالی که در سال ۸۶، ۴۲ کیلوگرم شیشه از سوی پلیس کشف شده بود، این آمار در سال ۸۷ به ۲۶۵ کیلوگرم رسید و در سال ۸۸ نیز ۹۵۱ کیلوگرم از این ماده مخدر در کل کشور کشف شده است اما این آمار طی ۴۵ روز ابتدایی سال ۸۹ بالغ بر ۲۵۰ کیلوگرم بوده است.

آقای حسین آبادی همچنین اضافه کرد که قیمت این ماده مخدر صنعتی در سال ۸۸ به ازای هر کیلوگرم ۱۲۰ میلیون تومان بوده است که این میزان در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است.

وی همچنین افزود: در حالی در سال گذشته ۱۸ هزار نفر در رابطه با این ماده مخدر دستگیر شده‌اند، این آمار در ۴۵ روز گذشته بیش از دو هزار نفر بوده است.

وی با اشاره به آزادی این بازداشت‌شدگان به دلیل آنچه از آن به عنوان «خلأ قانونی» یاد کرد، اضافه کرده است که «اگر این خلأ قانونی بر طرف نشود، وضعیت کشور در این رابطه بدتر خواهد شد.»

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود همواره یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت مواد مخدر به شمار می رود ولی به رغم قوانین بسیار سختگیرانه در ارتباط با مواد مخدر، میزان قاچاق و مصرف این مواد سالانه رو به افزایش بوده است.
XS
SM
MD
LG