لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

تئاتر پارس در آستانه تبدیل به انبار وسایل الکتریکی قرار گرفت


سر در نمایشخانه پارس در خیابان لاله‌زار تهران
سر در نمایشخانه پارس در خیابان لاله‌زار تهران
بالاخره پس از مدت‌های کشمکش بر سر ادامه فعالیت تئاتر پارس، یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های نمایش تهران، مسئولان این سالن نمایش می‌گویند که حکم تخلیه این سالن نمایش اجرا و وسایل و تجهیزات قدیمی آن خارج شده است.

این سالن نمایش از سال گذشته و به دلیل بدهی‌های موجود توسط متولی آن، ستاد اجرایی فرمان امام، تعطیل شد و قرار بود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نسبت به خریداری و مرمت آن اقدام کند. اما آنطور که مدیر اجرایی این مجموعه، تعلل مسئولان در این مسئله سبب شد که این سالن نمایش قدیمی نیز در فهرست دیگر مکان‌هایی قرار گیرد که در خیابان لاله‌زار به پارکینگ یا انبار تبدیل شده‌اند.

خبر تخلیه سالن نمایش پارس را علی اصغر صباحی کوهی، مدیر اجرایی این مجموعه به خبرگزاری‌های مهر و ایلنا داده است. آقای صباحی به خبرگزاری مهر گفته است که «پلمپ تئاتر پارس توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) باز شده و وسایل موجود در تئاتر پارس را تخیله کرده‌اند.»

آقای صباحی همچنین گفته است که وسایل موجود در سالن پارس قدیمی است و متعلق به سال‌های قبل و تئاتر ایران است.

تئاتر پارس از قدیمی‌ترین سالن‌های نمایش تهران است که در سال ۱۳۰۲ همزمان با گشایش هنرستان موسیقی کلنل علینقی وزیری در ساختمان این هنرستان در خیابان لاله‌زار تهران آغاز به کار کرد.

تئاتر پارس پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ مصادره شد و تحت مالکیت «ستاد اجرایی فرمان امام» قرار گرفت و به حوزه هنری اجاره داده شد.

بسیاری از بازیگران بزرگ تئاتر ایران همچون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و مرتضی احمدی فعالیت هنری خود را از این نمایشخانه آغاز کرده‌اند.

ساختمان تئاتر پارس در سال ۸۳ با کشمکش‌های فراوان به عنوان بنای ملی توسط میراث فرهنگی تهران به ثبت رسید و در سال‌های گذشته هم نمایش‌هایی در آن برپا شد. از جمله در آبان ماه ۸۶ تعدادی از نمایش‌های راه یافته به دوازدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی در این سالن نمایش یافتند.

با این حال از سال گذشته «ستاد اجرایی فرمان امام» با استناد به فرسودگی و احتمال ریزش ساختمان اقدام به دریافت حکم تخلیه تئاتر پارس از مراجع قضایی کرد. این ستاد ادامه فعالیت‌های تئاتر پارس را مشروط به مرمت ساختمان کرده بود.

مدیر اجرایی تئاتر پارس همچنین به خبرگزاری ایلنا گفته است که به رغم تأکید شهردار تهران برای خریداری این مجموعه، کم‌توجهی مسئولان کار را به جایی رسانده که «وسایل این مکان تاریخی به خیابان ریخته شده و این مکان در اختیار فروشندگان لوازم الکتریکی قرار خواهد گرفت».

مدیر اجرایی تئاتر پارس همچنین گفته است که «در این مدت ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان متولی این ماجرا فرصت‌های خوبی را برای خرید این مکان تاریخی داد اما متأسفانه مدیران نسبت به این مسئله بی‌توجه بودند و من به مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام حق می‌دهم که هر اقدامی می‌خواهند انجام دهند.»

موضوع تخلیه ساختمان تئاتر پارس در حالی است که از آنجا که این ساختمان ثبت ملی شده است، امکان تغییر کاربری آن وجود ندارد.

هنوز از واکنش مسئولان میراث فرهنگی به این اقدام گزارشی منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG