لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

جنگ فرهنگی؛ مشکلات تئاتر در ایران


هجدهمين شماره جنگ فرهنگی راديو فردا.
هجدهمين شماره جنگ فرهنگی راديو فردا.

در هجدهمین شماره جنگ فرهنگی، ابتدا خبری خواهيد شنيد از کتاب تازه اکبر گنجی و توضيحات او درباره اين کتاب. اين روزنامه نگار و روشنفکر ايرانی اخيرا کتابی با عنوان «راه دموکراسی در ايران» به زبان انگليسی منتشر کرد که از سوی چهره های مهم دانشگاهی آمريکا مورد تحسين واقع شد.


سپس حرف های امير نادری، کارگردان ايرانی آمريکايی ساکن نيويورک را خواهيد شنيد در باره آخرين فيلمش در بخش مسابقه فستيوال ونيز. گفته می شود ، پس از چهار فيلمی که اين کارگردان متولد آبادان ، پس از مهاجرتش در سال ۱۳۶۹خورشيدی، در نيويورک ساخت، وگاس مبتنی بر يک داستان واقعی بهترين اثر او بوده است.


گفت و گوهای ويژه


موضوع ويژه اين شماره ، رسيدن به پاسخی احتمالی است براين پرسش: چرا هنر نمايش و تئاتر در ايران پس از انقلاب، برخلاف سينما ، نه تنها رشد نکرد بلکه تاکنون و در مجموع ، به نوعی توقف و خاموشی دچار بوده است . در اين شماره و در همين باره ، دو گفت و گوی بلند خواهيد شنيد با دو چهره تئاتر و سينمای ايران.


ابتدا گفتگويی را می شنويد با سوسن تسليمی، ستاره تاريخ بازيگری تئاتر و سينمای ايران. سوسن تسليمی ، آثارارزشمندی چون «چريکه تارا» ، «مرگ يزدگرد»، «باشو غريبه کوچک»، و «شايد وقتی ديگر»(همه به کارگردانی بهرام بيضايی) ، «ماديان» به کارگردانی «علی ژکان» و «طلسم» به کارگردانی «داريوش فرهنگ» را در کارنامه دارد.


خانم تسليمی در گفت و گو با برنامه جنگ فرهنگی راديو فردا، از سال های پرشور تئاتر در دهه پنجاه سخن می گويد.


سوسن تسلیمی از تجربه تکرار نشدنی «کارگاه نمايش » صحبت کرده و از آنچه که خود « اهميت منحصر به فرد جشن های هنر شيراز، در طی ده سال، بر جنبش تئاتر مدرن ايران» می خواند، ياد می کند.


در ادامه، سخنان خانم تسليمی درباره شرايط تئاتر ايران در سال های پس از انقلاب را می شنويد.


ميهمان ديگر يرنامه «جنگ فرهنگی»، عليرضا کوشک جلالی کارگردان و مدرس سرشناس تئاتر است.


اين کارگردان ايرانی ساکن آلمان که ارتباط مستمری نيز با فضای تئاتری ايران دارد ، در گفتگو با راديو فردا به آسيب شناسی وضعيت تئاتر حال و حاضر ايران ، دانشکده های هنری و موقعيت دشوار اقتصادی هنرمندان تئاتر در ايران پرداخته است.


او از تئوری زدگی دانشگاه های ايران به جای کار عملی ، سانسور و نيز خلا شديد در تجربه های ديداری اهل تئاترايران نسبت به تجربه های هنرمندان جهان می گويد.



برای شنيدن برنامه اين هفته «جنگ فرهنگی» فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.


«جنگ فرهنگی» را روزهای جمعه هر هفته، بعد از خبرهای ساعت هفت و نيم شب به وقت تهران می توانيد از «راديو فردا» بشنويد. باز پخش اول اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها ( ۳۰ دقيقه پس از نيمه شب جمعه) و باز پخش دوم روز شنبه در مجله نيمروزی بعد از خبرهای ساعت ۱۳ خواهد بود.


نشانی ايميل جنگ فرهنگی: Culture@Radiofarda.com


شماره اس ام اس یا پیامک : ۴۲۰۷۳۳۵۹۵۵۵۵
شماره تلفن پيامگير: ۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴



XS
SM
MD
LG