لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

نوزدهمین جنگ فرهنگی، خاموشی صحنه تئاترهای لاله زار


نوزدهمين جنگ فرهنگی «راديو فردا».
نوزدهمين جنگ فرهنگی «راديو فردا».

در بخش مرور بر خبرهای نوزدهمين جنگ فرهنگی «راديو فردا»، از پرويز اتابکی، آهنگساز پيشرو دهه چهل خورشيدی، که در اين هفته درگذشت می شنويم و از نظر يکی از همدوره های او، يعنی جنتی عطايی، ترانه سرا، درباره کارنامه او مطلع می شويم.


سپس خبری از افتتاح موزه ای پانزده ميليون دلاری برای بی بی کينگ، اسطوره موسيقی بلوز آمريکا، خواهيد شنيد.

آخرين خبرها از فستيوال فيلم ونيز و نپذيرفتن جايزه ای جنبی از سوی کارگردان ايرانی است.


سرانجام در مورد محسن نامجو، هنرمند خلاق، و تور موسيقی او درايالات متحده آمريکا خبر می دهيم.


بخش گفت و گوهای ويژه


اين هفته، گفت و گوهای ويژه مثل هفته قبل با اهل تئاتر و درباره تئاتر ايران است؛ البته با موضوعی متفاوت. هفته قبل، دو دست اندرکار تئاتر ايران؛ سوسن تسليمی و عليرضا کوشک جلالی، در جنگ فرهنگی هنری با شما از شکوه و افول تئاتر ايران از دهه پنجاه تا امروز سخن گفتند .


اين هفته اما به مناسبت تعطيلی تئاتر پارس، آخرين سالن به جای مانده از سال های بنيان گذاری جنبش تئاتر نوين در ايران به دست عبدالحسين نوشين و شاگردانش ، در «جنگ فرهنگی» اين هفته «راديو فردا»، گفت و گوهايی را می شنويد با اهل تئاتر و نمايش در تهران؛ سالنی که در عين حال آخرين نشانه به جای مانده از سال های پر رونق خيابان لاله زار نيز هست .


ابن گفت و گو با معصومه ملکی مدير تئاتر پارس و عضو هيئت مديره « انجمن تئاتر آزاد ايران» در باره وضعيت تئاتر پارس و شرايط پيش آمده است.


خانم ملکی از شرايط دشوار گروه هايی می گويد که هنوز و اين روزها، همچنان در اين سالن به صحنه می رفتند که خبر تعطيلی سالن را به دستشان دادند.


سپس به سراغ يکی از قديمی ترين بازيگران تئاتر وازهنرمندان نسل اول تئاتر ايران رفته ام؛ داريوش اسد زاده .


استاد اسد زاده درباره تاريخچه تئاترهای لاله زار و سير صعودی و سرانجام نزولی اين سالن ها و خيابان تاريخی ای می گويد که اکنون گرفتار سرنوشتی متفاوت است.


آستاد اسدزاده از سال هايی دور می گويد که او خود، در همه ايامش از نزديک شاهد بوده است.


بالاخره به ديدار چهره ديگری از تئاتر ايران می رويم . پری صابری، کارگردانی که متعلق به به تئاتر مدرن دهه چهل و پنجاه ايران است، اما نگران از دست رفتن اين نشانه های تاريخ هنر نمايش درايران است.


اين هفته نيز چون هفته قبل به دليل تراکم زياد برنامه همچنان نتوانستيم صفحه کتاب را ارايه کنيم؛ صفحه ای که فرج سرکوهی، منتقد کتاب و روزنامه نگار، به معرفی دو کتاب برگزيده اش از ميان کتبی که هفته قبل در ايران منتشر شده اند، می پردازد. در این مورد از دوستداران اين بخش «جنگ فرهنگی» «راديو فردا» پوزش می خواهیم.


برای شنيدن برنامه اين هفته «جنگ فرهنگی» فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.


«جنگ فرهنگی» را روزهای جمعه هر هفته، بعد از خبرهای ساعت هفت و نيم شب به وقت تهران می توانيد از «راديو فردا» بشنويد. باز پخش اول اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها ( ۳۰ دقيقه پس از نيمه شب جمعه) و باز پخش دوم روز شنبه در مجله نيمروزی بعد از خبرهای ساعت ۱۳ خواهد بود.
نشانی ايميل جنگ فرهنگی: Culture@Radiofarda.com
شماره اس ام اس يا پيامک : ۴۲۰۷۳۳۵۹۵۵۵۵
شماره تلفن پيامگير: ۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴


XS
SM
MD
LG