لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

بررسی روزنامه‌های صبح یکشنبه سوم آبان


روزنامه کیهان به بهانه اهدای جایزه گفت‌وگوی تمدن‌ها به محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران و داریوش شایگان هر دوی آنها را مورد حمله و اتهام قرار داده است.


این روزنامه داریوش شایگان نویسنده و اندیشمند ایرانی را «مهره‌های شناخته شده و تابلودار در ضدیت با اسلام و انقلاب اسلامی» خوانده و با این ادعا که جایزه یاد شده نشانه پایان موفقیت‌آمیز پروژه استحاله خاتمی و شکار قطعی وی برای به کارگیری در اردوگاه دشمنان اسلام، انقلاب و امام است، نوشته است «آیا اهدای مشترک جایزه مزبور به خاتمی و شایگان می‌تواند تعریف و مفهوم دیگری غیر از این داشته باشد؟»

در حالی که جایزه گفت‌وگوی تمدن‌ها از سوی یک نهاد غیردولتی در دانمارک قرار است به خاتمی و داریوش شایگان اهدا شود، نماینده ولی فقیه در کیهان ادعا کرده که «اهدای جایزه یاد شده به آقای خاتمی در حالی که فتنه اخیر با شکست رسوایی برانگیزی روبه‌رو شده است، پیام حمایت آمریکا و متحدانش از سران فتنه نیز تلقی می‌شود».

مدیر مسئول کیهان همچنین به شدت شیرین عبادی برنده نوبل صلح سال ۲۰۰۳ را مورد حمله قرار داده و با این ادعا که اهدای نوبل به عبادی به خاطر مقالات او علیه رزمندگان اسلام در جریان جنگ بود، نوشته است که «شیرین عبادی در آن مقاله‌ها جمهوری اسلامی ایران را به اعزام اجباری کودکان به جبهه متهم کرده بود».

کارخانه‌های کبریت‌سازی در آستانه ورشکستگی

روزنامه سرمایه از قرار گرفتن کارخانه‌های کبریت‌سازی در آستانه ورشکستگی خبر داده و نوشته «به طور کلی در طول ۳۰ سال گذشته هیچ کارخانه جدید کبریت‌سازی در کشور احداث نشده و ورود تکنولوژی‌های جدید صنعت کبریت‌سازی و واردات کبریت از چین و پاکستان این صنعت را در معرض نابودی قرار داده است.

به نوشته این روزنامه روزانه حدود هفت میلیون قوطی کبریت در کشور مصرف می‌شود که با حداقل قیمت ۲۰ تومانی برای هر قوطی کبریت، گردش مالی بازار کبریت در کشور روزانه ۱۴۰ میلیون تومان و سالانه بیش از ۵۱ میلیارد تومان است.

به نوشته سرمایه در حال حاضر هشت کارخانه کبریت‌سازی در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان، فارس و قزوین فعال هستند اما سودآوری این صنعت با بیش از ۹۰ سال سابقه فعالیت در کشور در حد صفر ارزیابی می‌شود.

«پرونده ناتمام یک تفحص»

روزنامه تهران امروز در گزارشی از «پرونده یک تفحص ناتمام» نوشته است که سرنوشت تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه پس از ۱۶ ماه مشخص نیست.

به گزارش این روزنامه با گذشت ۱۶ ماه از قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص از عملکرد قوه قضائیه در مجلس هفتم، هنوز سرنوشت این گزارش مشخص نیست و از اعضای کمیته تحقیق و تفحص گرفته تا اعضای هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هر یک از سرنوشت گزارشی که قرار بود برای رسیدگی به تخلفات بدنه قوه قضائیه به همین دستگاه ارجاع شود، ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

این روزنامه نوشته است، «نمایندگان مجلس در سال ۸۳ در حالی اصرار به تحقیق از عملکرد قوه قضائیه می‌کردند که به صراحت چند نفر از آنها گفته بودند اگر این تحقیق و تفحص آغاز نشود، ‌اقدام به افشاگری خواهند کرد و در ماه‌های پایانی تدوین این گزارش هم عباس پالیزدار دبیر کمیته تحقیق و تفحص به ظن خود اقدام به انتشار اطلاعاتی کرد که در نهایت منجر به دستگیری و زندانی شدن وی و همچنین بازجویی از حسن کامران نماینده اصفهان و رئیس کمیته و محمددهقان و فاطمه آجرلو دو تن از اعضای کمیته تحقیق شد».

تهران امروز اما تأکید کرده که با گذشت ۱۶ ماه از ارائه بخشی از این گزارش در مجلس تاکنون از سرنوشت گزارش تحخقیق و تفحص از قوه قضاییه خبری در دست نیست.

انتقال تعدادی از بازداشت‌شدگان دعای کمیل به اوین

روزنامه اعتماد تعداد بازداشت‌شدگان مراسم دعای کمیل در منزل شهاب طبلاطبایی عضو دربند شورای مرکزی حزب مشارکت را ۷۱ نفر اعلام کرده است.

به نوشته این روزنامه محمد کیانوش‌راد، سعید نورمحمدی، هادی حیدری، محمدحسین خوربک، اسماعیل صحابه از جمله کسانی هستاند که پس از بازداشت پنجشنبه شب در مراسم دعای کمیل به زندان اوین منتقل شده‌اند و اغلب ۷۱ نفر دیگری که در این مراسم دستگیر شده بودند، در دو روز گذشته به تدریج آزاد شده‌اند.

درگذشت بانوی آشپزی ایران

و در آخر روزنامه سرمایه از درگذشت بانوی هنر آشپزی ایران، رزا منتظمی خبر داده و نوشته که وی بعدازظهر روز جمعه اول آبان ماه در ۸۷ سالگی از دنیا رفت و پیکر او یک روز بعد در آرامگاه خانوادگی‌شان در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

رزا منتظمی که ۵۰ سال نامش با فرهنگ و هنر آشپزی ایران همراه بوده است در سال ۱۳۴۷ کتاب «هنر آشپزی» را تألیف کرد و به چاپ رساند و از آن زمان تا به امروز این کتاب حدود ۵۰ بار تجدید چاپ شده و به نوشته سرمایه پس از قرآن کریم و دیوان حافظ، کتاب آشپزی او پرفروش‌ترین کتاب نیم قرن اخیر در ایران بوده است.
XS
SM
MD
LG