لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

مرور روزنامه های صبح سه‌شنبه پنجم آبان


روزنامه حیات نو خبر داده که خانواده‌های زندانیان سیاسی براى آزادى بستگان‌شان به تجمع دست می‌زنند.

به نوشته این روزنامه، خانواده‌هاى زندانیان سیاسى با صدور بیانیه‌اى اعلام کردند که «روز چهارشنبه، ششم آبان ماه در اعتراض به ادامه بازداشت عزیزان خود تجمع اعتراض‌آمیز برگزار خواهند کرد».

در بیانیه خانواده‌هاى زندانیان سیاسى تأکید شده که در صورت بى‌توجهى مسئولان به اعتراضات آنها و عدم رسیدگى به وضعیت عزیزان در بندشان، اقدامات بعدى آنها تحصن و اعتصاب غذاى دسته جمعى خواهد بود.

«پیشبرد امور با دروغ و خیانت جایز نیست»

روزنامه جمهوری اسلامی انتقاد مدیر حوزه علمیه قم از عملکرد صدا و سیما را منتشر کرده و به نقل از وی نوشته است که «پخش برنامه‌ای که خیانت دروغ و تهمت در آن باشد، اسلامی نیست».

به نوشته این روزنامه آیت‌الله مقتدایی دوشنبه در همایش دین و رسانه خواستار تطبیق دادن برنامه‌های این سازمان با مبانی اسلامی شد و گفت که «برنامه‌ای که خیانت دروغ و تهمت در آن گنجانده شده باشد، اسلامی نیست و باید این امور تذکر داده شود تا اشکالات برنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و راهی روشمند و هدفمند برای اسلامی شدن برنامه‌های صدا و سیما پیدا شود».

وی همچنین با تأکید براینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید مورد اعتماد مردم باشد و حرفی که می‌زند مورد تصدیق همه باشد، گفت که «مشاهده می‌کنیم برنامه‌هایی از تلویزیون پخش می‌شود که به طور رسمی موجب بروز تهمت و دروغ می‌شود و متأسفانه در آن هیچ اشاره‌ای هم به قبح دروغ نمی‌شود».

روزنامه جمهوری اسلامی از قول آقای مقتدایی نوشته است که «پیشبرد امور با دروغ و خیانت جایز نیست ولی متأسفانه این موضوع در برخی برنامه‌های صدا و سیما مشاهده می‌شود که این موضوع با اسلامی بودن رسانه سازگار نیست».

تجمع دانشجویان ممنوع‌الورود به دانشگاه علامه

روزنامه اعتماد از برگزاری تجمع دانشجویان ممنوع‌الورود در دانشگاه علامه تهران خبر داده و نوشته «نزدیک به ۳۰ نفر از دانشجویان ممنوع‌الورود به دانشگاه علامه روز دوشنبه مقابل دانشگاه مرکزی علامه در دهکده المپیک تجمع کردند».

این روزنامه خواسته دانشجویان معترض را «تجدید نظر در آرای صادره از سوی کمیته‌های انضباطی» اعلام کرده است.

اعتماد همچنین گزارش داده که پنج تن از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به یک و دو ترم تعلیق از تحصیل و ممنوعیت ورود به دانشگاه محکوم شده‌اند.

این روزنامه نوشته که پس از انتخابات تاکنون از سوی کمیته انضباطی دانشگاه رازی بالغ بر یکصد ترم تعلیق از تحصیل برای ۱۲۵ دانشجوی احضار شده این دانشگاه صادر شده است.

اظهارات متناقض درباره آنفلوانزای نوع آ در مدارس

روزنامه همشهری اظهارات متناقض درباره آنفلوانزای نوع آ در مدارس را مورد توجه قرار داده و نوشته «نگرانی خانواده‌ها از شیوع بیماری آنفلوانزای نوع آ در مدارس با شروع موج دوم این بیماری و اطلاع‌رسانی نامناسب، افزایش یافته است».

این روزنامه به نقل از نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور نوشته است «تعداد مراجعان به مطب پزشکان در هفته‌های اخیر به‌دلیل ترس مردم و همزمانی شیوع آنفلوانزای فصلی و نوع آ ۸۰ درصد افزایش یافته است».

مسعود مسلمی‌فرد گفته که ‌موج دوم آنفلوانزای نوع آدر کشور آغاز شده که شش هفته ادامه دارد و با توجه به هزینه‌های بالا نمی‌توان همه مراجعان را به محض بروز علائم آنفلوانزا به آزمایشگاه فرستاد.

همشهری با اشاره به اینکه «مسئولان ذیربط در آموزش و پرورش بدون اعلام جزئیات فقط از تمهیدات اندیشیده شده خبر می‌دهند» نوشته است که آموزش و پرورش درحالی تعطیلی مدارس را رد می‌کند که استاندار تهران در حاشیه همایش بازرسان فرمانداری‌ها اعلام کرد «مدرسه‌ای که لازم بوده تعطیل شده است».

به نوشته این روزنامه معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز گفته است «اعلام تعداد دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزا ضرورتی ندارد و مهم این است که این بیماری در مرحله پاندمی قرار دارد و همه را مبتلا می‌کند».

کاهش ۱۶۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

روزنامه تهران امروز گزارش داده که به‌رغم پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در برنامه پنجم، تولید نفت بر اثر افت ۱۶۰ هزار بشکه‌ای با کاهش ۲.۷ درصدی مواجه شده است.

به نوشته این روزنامه مسعود میرکاظمی، وزیر نفت، نیز روز دوشنبه در حالی از لزوم افزایش برنامه تولید نفت در برنامه توسعه پنجم خبر داد که این روزها نزولی شدن تولید نفت از چاه‌های موجود و افت تولید در مخازن نفتی ایران به بحثی جدی میان کارشناسان انرژی در کشور تبدیل شده است.

تهران امروز نوشته درحالی که ایران در طول سال‌های گذشته همواره برنامه افزایش ظرفیت تولید خود به میزان پنج میلیون بشکه در روز را در دستور کار قرار داده، گزارش های بانک مرکزی حکایت از کاهش تولید نفت ایران به کمتر از چهار میلیون بشکه در روز دارد.

بر اساس گزارش این روزنامه میزان تولید نفت در سال ۱۳۸۴ به‌طور متوسط چهار هزار و ۱۰۶ میلیون بشکه در روز گزارش شده در حالی که این رقم در سال ۱۳۸۷ به سه میلیون و ۹۴۶ هزار بشکه در روز رسیده است.
XS
SM
MD
LG