لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

روزنامه‌های سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹


روزنامه جام جم از قول عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان فعلی تهران، به طور رسمی از سعید مرتضوی به عنوان متهم اصلی پرونده کشته شدن چهار تن از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک نامبرده و نوشته است که «سعید مرتضوی دادستان سابق تهران مهم‌ترین متهم این پرونده است».

به نوشته این روزنامه، عباس جعفری دولت‌آبادی در مصاحبه با «رادیو گفت‌وگو» با اشاره به اینکه «افراد درگیر در این پرونده که مسئولیت قضایی داشته‌اند در حال حاضر به حال تعلیق درآمده‌اند و رسیدگی قضایی به عملکرد آنها پیگیری می‌‌شود» و تأکید براینکه «دادستان سابق تهران شاخص‌ترین متهم پرونده بازداشتگاه کهریزک است» و گفته «تلاش می‌کنیم از معرفی متهمین تا صدور رأی دادگاه خودداری کنیم» و اعلام نام سعید مرتضوی نیز «از آنجایی است که بسیاری از رسانه‌ها پیش از این به نام او اشاره کرده‌اند».

دادستان فعلی تهران همچنین درباره علت تداوم اشتغال برخی از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک و از جمله سعید مرتضوی که هم اکنون با حکم محمود احمدی‌نژاد ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بر عهده دارد، گفته است که «وظیفه ما فقط رسیدگی به تخلفات انجام شده در دوره تصدی سمت قضایی این افراد است و درباره مسئولیت واگذار شده به ایشان باید از دولت سؤال کنید».

محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر و رامین آقازاده قهرمانی چهارتن از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات بر اثر شکنجه در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند و ده‌ها تن دیگر نیز در این بازداشتگاه دچار آسیب‌های جسمی و روانی شده‌اند.

از زمان افشای کشته شدن شماری از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک برخی مقام‌های حکومتی نیز آن را «فاجعه» توصیف کرده و به رغم محاکمه تعدادی از مأموران نیروی انتظامی خانواده کشته‌شدگان چندین بار خواستار محاکمه آمران اصلی و به ویژه مقام‌های قضایی متهم در پرونده بازداشتگاه کهریزک شده‌اند.

افزایش شمار کشته‌شدگان انفجار خط لوله گاز سرخس به ۹ نفر

روزنامه‌های خراسان و جمهوری اسلامی از افزایش شمار کشته‌شدگان در انفجار خط لوله گاز در سرخس خبر داده و نوشته که تاکنون شمار جان‌باختگان این انفجار به ۹ نفر رسیده است.

به نوشته روزنامه خراسان در حالی که شمار کارگران کشته شده در انفجار روز جمعه خط لوله گاز در سرخس به ۹ تن افزایش یافته، پزشکی قانونی تنها توانسته هویت سه تن از کشته‌شدگان را به اسامی «عباس‌علی الله‌بخشی، سیدمحمد موسوی و عباس ضرغام‌پور» شناسایی کند و «هویت بقیه فوت‌شدگان این حادثه توسط پزشکی قانونی در دست بررسی است».

این روزنامه در عین حال نوشته که به دنبال دیدار محمدجواد کیان، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، از مجروحان انفجار خط لوله سرخس روز دوشنبه پنج تن از مجروحان این انفجار برای ادامه معالجه به تهران اعزام و در بیمارستان چمران تهران بستری شده‌اند.

انفجار خط انتقال گاز ۳۶ اینچی خانگیران، که پیش از ظهر روز جمعه ۱۹ شهریور رخ داد چهارمین انفجار و آتش‌سوزی در صنایع نفت و گاز ایران طی چند هفته اخیر است که در مجموع ده‌ها کشته و مجروح برجا گذاشته است.

مقام‌های مسئول در شرکت گاز علت انفجار خط لوله گاز در سرخس را «برخورد شدید جرثقیل به این خط لوله و شکسته شدن آن» اعلام کرده‌اند.

روزنامه دولت از قول دو مرجع تقلید اهانت‌کنندگان به قرآن را مهدور الدم اعلام کرد

در حالی که تری جونز، کشیش کلیسایی در شهر گینزویل فلوریدا، که پیشتر خواستار سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن در نهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر شده بود، شنبه گذشته از چنین اقدامی خودداری و اعلام کرد که «قطعاً هیچ زمانی قرآن را آتش نخواهد زد» روزنامه‌های نزدیک به دولت در ایران در شماره روز سه‌شنبه خود اغلب پیام آیت‌الله علی خامنه‌ای در محکومیت اهانت به قران را منتشر کرده‌اند.

همزمان روزنامه ایران ارگان رسمی دولت نوشته که حسین نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی دو مرجع تقلید نزدیک به جناح حاکم در پاسخ‌های جداگانه‌ای فتوای «مهدورالدم بودن اهانت‌کنندگان به قران» را صادر کرده و با تأیید «مهدورالدم بودن اهانت‌کنندگان به قران گفته‌اند «اجرای حکم مهدورالدم اهانت‌کنندگان به قران با نظر حاکم شرع جایز است».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز خبر داده که پس از پخش «اخباری تحت عنوان قرآن‌سوزی» از تلویزیون پرس تی وی که شبکه انگلیسی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است، مقامات ارشد دولت جامو و کشمیر در هند اعلام کردند که «شبکه پرس تی وی دیگر نمی‌تواند در این ایالت به فعالیت خود ادامه دهد».

به نوشته این روزنامه مقامات دولت جامو و کشمیر تأکید کرده اند که «گزارش‌های تحریک آمیز این کانال انگلیسی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با هدف ایجاد ناآرامی در این ایالت» پخش شده، و این ناآرامی‌ها «دستکم یک نفر کشته و ده‌ها تن زخمی» برجا گذاشته است.
«اس اس کاپور» سر وزیر ایالت جامو و کشمیر و «کولدیپ خودا» مدیر کل اداره پلیس این ایالت هند اعلام کرده‌اند که «ناآرامی‌ها پس از آن آغاز شد که پرس تی‌وی یکشنبه شب در گزاشی ادعا کرد که نسخه‌ای از قرآن در امریکا مورد بی‌احترامی قرار گرفته است».

آقای کاپور تأکید کرده که از آن جایی که شبکه انگلیسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای «دامن زدن به اعتراضات انگیزه‌های پنهانی» داشته، فعالیت آن در این ایالت ممنوع اعلام شده است.

بازتاب نامه کسب تکلیف درباره رقابت ورزشی ایران و اسرائیل از آیت‌الله خامنه‌ای

روزنامه ابتکار در شماره ۲۳ شهریور خو بازتاب‌های انتشار کسب تکلیف رئیس سازمان تربیت بدنی ایران از آیت‌الله خامنه‌ای درباره نحوه برگزاری مسابقه ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه در شرایطی که پس از انقلاب سال ۵۷ ورزشکاران ایرانی هیچگاه مقابل حریفانی از اسرائیل رقابت نکرده‌اند علی سعیدلو، معاون احمدی‌نژاد، و رئیس سازمان تربیت بدنی با ارسال نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از وی خواسته تا نسبت به وضعیت رویارویی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی تعیین تکلیف کند.

ابتکار با تأکید بر اینکه «بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک هم درباره این نامه گفته که این مسئله جزو سیاست‌های کلان نظام است» از قول وی نوشته مشکل مواجه ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی «در مسابقات جهانی و بین‌المللی وجود دارد، و ما در مسابقات اخیر المپیک نوجوانان با این مشکل به صورت بسیار سخت روبه‌رو شدیم و گذشت کمیته بین‌المللی المپیک به ما کمک کرد».

آقای افشارزاده با تأکید براینکه «امیدوارم تدبیری بیاندیشیم که از این بحران خارج شویم» گفته است «در مسابقات آتی المپیک یا جهانی اگر در قرعه با حریفانی از اسرائیل روبه‌رو شویم و در آن مسابقات شرکت نکنیم کمیته بین‌المللی المپیک ممکن است متوجه شود که ما از روی عمد نمی‌خواهیم مسابقه بدهیم و ممکن است این مسئله عواقبی را برای ما به دنبال داشته باشد».

محمد علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک ایران و بهزاد کتیرایی رئیس سابق حراست تربیت بدنی از جمله کسانی هستند که به شدت مخالفت خود با کسب تکلیف برای رویارویی ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی مخالفت کرده‌اند و مدیرکل سابق حراست سازمان تربیت بدنی گفته ایت که «ارسال نامه یک حرکت انحرافی در ورزش بود، و توصیه می‌کنم سعیدلو نامه‌اش را پس بگیرد».

روزنامه آرمان اما خبر داده که محمد یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی که اولین بار یکشنبه شب در یک برنامه‌های تلویزیونی از ارسال نامه درباره مسابقه ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی خبر داده بود «برای ارائه توضیحاتی به سازمان تربیت بدنی احضار شده است».

این روزنامه از قول رئیس فدراسیون کشتی نوشته است که «نامه‌ای که سعیدلو به رهبری نوشته، اصلاٌ محرمانه نبود» و «چند سال است که این موضوع مطرح است و باید ما کسب تکلیف می‌کردیم».

به گزاش روزنامه آرمان، محمد یزدانی‌خرم در عین حال گفته است که «ورزشکاران ما نباید با ورزشکاران اسرائیل کشتی بگیرند اما حق آنها هم نباید نادیده گرفته شود.حق ورزشکاران ما ضایع می‌شود. مجلس باید مصوبه‌‌ای بدهد یا هیئت دولت تصویب کند که ورزشکاری که در حد قهرمانی است و با ورزشکار اسرائیل هم روبه‌رو می‌شود اما مسابقه نمی‌دهد، قهرمان است».

وی در عین حال گفته که در مسابقات اخیر کشتی عدم حضور یک کشتی‌گیر ایرانی در مسابقه با حریف اسرائیلی سبب شده تا کشتی فرنگی ایران که می‌توانست سوم شود به رتبه هشتم تنزل پیدا کند.

حمله دوباره کیهان و رسالت به آیت‌الله دستغیب

روزنامه‌های کیهان و رسالت همزمان با برگزاری نخستین روز از اجلاس دو روز مجلس خبرگان رهبری خواستار برخورد با اعضای معترض مجلس خبرگان و دفاع از ولی فقیه شده‌اند.

روزنامه کیهان که روز دوشنبه نیز در مطاب مختلفی چنین خواسته‌ای را مطرح کرده بود، روز سه‌شنبه نیز در سرمقاله خود نوشته «انتظار آن بود که مجلس خبرگان رهبری در اولین اجلاس رسمی خود پس از آغاز فتنه به این موضوع ضروری بپردازد که متأسفانه و در کمال ناباوری و تعجب مردم یعنی موکلان خود، از کنار آن عبور کرد و اکنون با توجه به آشکار شدن ابعاد دیگری از فتنه یاد شده و سوءبرداشت برخی از خواص که رفوزگی شماری از آنان را در پی داشت، دیگر کمترین بی‌توجهی به این مسئله حیاتی قابل پذیرش نیست».

این روزنامه همزمان از قول حمید رسایی نوشته که «مجلس خبرگان باید تکلیف خود را با فتنه‌گران مشخص کند».

آقای رسایی که از حامیان دولت احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی است به صراحت خواهان برخورد مجلس خبرگان با آیت‌الله علی‌محمد دستغیب عضو معترض خبرگان رهبری شده است.

روزنامه کیهان همچنین درباره نامه اخیر آیت‌الله علی‌محمد دستغیب که این مرجع تقلید طی آن خواهان انجام وظیفه قانونی مجلس خبرگان در نظارت بر عملکرد آیت‌الله خامنه ای شده نوشته «نامه این آقا اقدام کوچک و در راستای اهداف سران فتنه است و باید از آن رد شویم».

این روزنامه همچنین مراجع تقلیدی که از شرایط فعلی کشور انتقاد می‌کنند را «مراجع تراشیده شده خارج از کشور» نامیده و از قول یکی از حامیان دولت نوشته «دستغیب گفته که مراجع از وضعیت موجود راضی نیستند، ما هم تأیید می‌کنیم مراجعی که مورد تأیید رسانه‌های بیگانه و تراشیده شده روزنامه‌های زنجیره‌ای تجدیدنظر طلب و جریان‌های خارج از کشور هستند، از وضعیت کنونی ناراضی هستند».

روزنامه رسالت نیز همزمان برای دومین روز پیاپی اظهارات احمد خاتمی روحانی تندرو و حامی دولت را منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «مهم‌ترین رسالت خبرگان رهبری حراست از جایگاه ولایت فقیه است».

به نوشته روزنامه رسالت وی همچنین گفته «فراری‌های بریده از ملت و عده‌ای در داخل کشور که آب به آسیاب دشمنان قسم خورده می‌ریزند، بدانند که مجلس خبرگان رهبری در حمایت از ولایت فقیه تمام توان خود را به کار می‌گیرد».

افزایش ۲۱ درصدی اجاره بهای مسکن

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده که بر اساس آمار جدید مرکز آمار ایران نرخ اجاره بهای مسکن در تهران طی یک سال اخیر ۲۱ درصد افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه در گزارشی که مرکز آمار ایران آن را منتشر کرد، نرخ رشد اجاره‌بها ۲۱ درصد عنوان شده و مرکز آمار ایران در این باره گزارش داده که «متوسط اجاره‌بها در شهر تهران طی بهار امسال ۲۱ درصد در مقایسه با بهار سال گذشته افزایش یافته است».

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه روز دوشنبه دو روایت رسمی درباره اجاره‌بها در تهران منتشر شد نوشته که در گزارش که همزمان وزارت مسکن آن را منتشر کرده، رشد شاخص اجاره مسکن در چهار ماه اول امسال بسیار پایین و در حد کمتر از نرخ تورم اعلام شده و این درحالی است که « بازار اجاره مسکن در ماه‌های اخیر با التهاب قیمتی مواجه شده است».

دنیای اقتصاد نوشته «هم‌اکنون متوسط اجاره‌بهای ماهیانه در تهران برای یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری حدود ۸۶۰ هزار تومان است».
XS
SM
MD
LG