لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۲۵ اسفند ماه


روزنامه همشهری گزارش داده که نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج برای آنچه «تأمین نظم و امنیت در چهارشنبه سوری» و «مزاحمت احتمالی» توصیف شده، «قرارگاه مشترک » تشکیل داده‌اند.

به نوشته این روزنامه قرارگاه نیروی انتظامی، سپاه و بسیج تاکنون چهار ‌گردهمایی با حضور فرماندهان این نیروها در مورد مسائل مربوط چهارشنبه سوری برگزار کرده و از جمله «نحوه استقرار نیروها در مناطق مختلف شهر تهران» از سوی این قرارگاه مشترک مشخص شده است.

روزنامه همشهری همزمان از «آغاز مانور ارتقای امنیت در تهران » خبر داده و نوشته است که «فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن اعلام آغاز مانور امنیت در تهران از ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در روز سه‌شنبه خبر داده است».

به گفته حسین ساجدی‌نیا، مانور ارتقای امنیت در تهران از روز دوشنبه با حضور یگان‌های مختلف در پایتخت آغاز شده و از ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه نیز ضمن ممنوعیت تردد موتورسواران، عوامل پلیس و بسیج و همچنین کلیه سازمان‌های امدادی و خدماتی در مکان‌های پیش‌بینی شده مستقر می‌شوند».

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ هدف از اجرای مانور ارتقای امنیت در تهران را «تأمین امنیت چهارشنبه سوری، ایام نوروز و امنیت محلات» اعلام کرده است.

سکوت قوه قضائیه درباره ادعای معاون وزارت کشور علیه حزب مشارکت

روزنامه تهران امروز اظهارات معاون سیاسی وزیر کشور در مورد «دستور توقف فعالیت‌های حزب مشارکت» و سکوت قوه قضائیه در این مورد این ادعا را مورد توجه قرار داده است.

به نوشته این روزنامه «چند روز پس از آنکه وزارت کشور مانع برگزاری کنگره سالانه جبهه مشارکت شد، صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور خبر از این داد که «قوه قضائیه دستور داده فعالیت‌های حزب مشارکت متوقف شود و از آنجا که برگزاری کنگره نوعی فعالیت محسوب می‌شود و مشارکتی‌ها اجازه فعالیت سیاسی ندارند به آنها اجازه برگزاری کنگره داده نشده است».

تهران امروز نوشته «مشارکتی‌ها در حالی قصد داشتند کنگره سالانه خود را برگزار کنند که در پی اتفاقات پس از انتخابات، دفتر مرکزی حزبشان در خیابان سمیه پلمب شد و تعدادی از اعضای شورای مرکزی نیز بازداشت شدند و اگرچه محسن میردامادی دبیرکل این حزب هم اکنون در زندان به سر می‌برد اما در چند هفته گذشته تعدادی از دیگر اعضای آن آزاد شدند که پس از آزادی فعالیت سیاسی خاصی نداشته و در سکوت به سر برده‌اند».

این روزنامه همچنین با تأکید براینکه «مشارکتی‌ها برای کنگره خود از مهمان عالی‌رتبه‌ای دعوت نکرده بودند و قرار بود اعضای حزب سخنرانی کنند» نوشته است: «دستور توقف فعالیت‌های حزب مشارکت تا به حال به صورت رسمی علنی نشده بود و هیچ یک از مسئولان دستگاه قضایی تا به حال چنین خبری را اعلام نکرده بودند و با توجه به اینکه قوه قضائیه مدت‌هاست سخنگو ندارد، امکان پیگیری از جانب خبرنگاران نیز وجود ندارد. »

بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی

روزنامه بهار از قول مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از بدهکاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان خبر داده و نوشته تا پایان سال ۸۷ مجموع بدهی دولت به این سازمان ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که تا آخر امسال این میزان به ۱۹ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

این روزنامه همچنین از احتمال ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی پولدارترین سازمان در سال‌های اخیر خبر داده و نوشته است که «میزان بدهی‌های این سازمان به اندازه‌ای است که تأمین اجتماعی توانایی پرداخت بدهی‌های خود به بیمارستان‌ها را ندارد».

این روزنامه در عین حال نوشته که علی ذبیحی، مدیرعامل تأمین اجتماعی، ورشکستگی سازمان تحت امر خود را رد کرده اما گفته است که سازمان تأمین اجتماعی دیگر پولدار نیست و «دیگر سازمان ۱۰ سال پیش نیست و در رابطه با پرداخت بدهی‌های این سازمان و تعهداتی که برعهده آن قرار داده شده باید به آن کمک شود».

علی ذبیحی همچنین بدهی سازمان تأمین اجتماعی به بیمارستان‌ها را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده و گفته ما سال ۸۸ را با حدود یک هزار میلیارد تومان کسری بودجه آغاز کردیم و این کسری از سال ۸۷ به امسال منتقل شده بود.»

وزیر نفت: قیمت واقعی بنزین ۷۵۰ تومان است

روزنامه جام جم اظهارات وزیر نفت در مورد قیمت احتمالی بنزین در سال آینده را مورد توجه قرار داده و به نقل از وی نوشته است که «قیمت واقعی بنزین؛ لیتری ۷۵۰ تومان» است.

به نوشته این روزنامه، مسعود میرکاظمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران از پاسخ دادن به سؤالی در خصوص پیشنهاد وزارت نفت درباره قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در سال آینده خودداری کرد و گفت که «به دلیل اینکه کار گروه تحول اقتصادی در حال بررسی موضوع است، ممکن است در اعداد و ارقام جابه‌جایی‌هایی صورت گیرد و نمی‌توان جزئیات پیشنهاد را مطرح کرد».

وزیر نفت جمهوری اسلامی در خصوص تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران نیز گفته است که «چنانچه شرکت‌های خارجی و حتی آمریکایی بخواهند در نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند استقبال می‌کنیم اما هر کشوری که از این اقدام سر باز زند، خود دچار ضرر و زیان خواهد شد، زیرا سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران بازدهی بالا و توجیه اقتصادی دارد».

جام جم نوشته که آقای میرکاظمی همچنین درباره آثار تحریم نفتی احتمالی علیه جمهوری اسلامی گفته است: «تحریم صنعت نفت ایران از سوی شرکت‌های غربی و اروپایی، امنیت تأمین بلندمدت انرژی در دنیا را به خطر می‌اندازد».

دولت ایران دومین خریدار سلاح‌های چینی

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که دولت ایران دومین خریدار سلاح‌های چینی در پنج سال اخیر بوده است.

این روزنامه گزارشی از مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم درباره وضعیت بازار خرید و فروش اسلحه در جهان را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «در مدت پنج ساله مورد بحث ایران دومین کشور واردکننده سلاح‌های چینی در جهان بوده است و در این مدت بیش از یک هزار موشک زمین به هوا یا ضد کشتی و ۵۰ خودروی نظامی از چین وارد کرده است که ارزش واردات نظامی ایران از چین بیش از ۱۴ درصد از کل ارزش صادرات نظامی پکن در طول دوره مورد بحث بوده است».

این روزنامه از امریکا و روسیه به عنوان دو کشور نخست صادرکننده سلاح‌های متعارف در دنیا نامبرده و نوشته که چین در پنج سال اخیر سالانه ۳۵۰ میلیون دلار سلاح متعارف به دیگر کشورها صادر کرده و ایران در میان خریداران اسحله چینی رتبه دوم را دارد.
XS
SM
MD
LG