لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

وزیر اطلاعات ایران از بازداشت «تعدادی جاسوس هسته‌ای» خبر داد


وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با تأکید بر اشراف دستگاه امنیتی ایران بر شبکه‌های مجازی می‌گوید که این وزارتخانه برای جلوگیری از «فعالیت تخریبی دشمن»، تعدادی از «جاسوسان هسته‌ای» را بازداشت کرده است.

حیدر مصلحی که با خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر مصاحبه کرده است، توضیحات بیشتری در مورد تعداد و هویت دستگیرشدگان نداده است اما تأکید کرده است که «اشراف ما بر شبکه‌های مجازی اجازه فعالیت در این زمینه را از دشمنان سلب کرده است».

گفته‌های آقای مصلحی واکنشی است به گزارش‌های برخی از نشریات غربی که در آنها به حمله ویروسی به شبکه رایانه‌ای تأسیسات هسته‌ای ایران اشاره شده بود.

بر اساس این گزارش‌ها کرم رایانه‌ای استاکس‌نت که در ماه‌های اخیر به صورت گسترده شبکه‌های رایانه‌ای ایران را مورد حمله قرار داده بود، با هدف تأثیر بر فعالیت تأسیسات هسته‌ای ایران به ویژه بوشهر طراحی شده است.

ایران حمله کرم یارانه‌ای استاکس نت به تأسیسات بوشهر را رد کرده اما تأیید کرده است که بیش از ۳۰ هزار آی.پی واحدهای صنعتی به این بدافزار رایانه‌ای آلوده شده‌اند.

اکنون وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید که «اقدامات مخرب استکبار در فضای مجازی توسط سربازان گمنام امام زمان به سرعت کشف و راه‌کارهای مقابله با آن به اجرا گذاشته می‌شود».

آقای مصلحی افزوده است که «مجموعه اطلاعاتی اشراف و سلطه کاملی بر فضای مجازی پیدا کرده و اجازه رخنه و تخریب فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را نخواهد داد».

ایران پس از سال‌ها تأخیر در راه‌اندازی نخستین نیروگاه اتمی‌اش در بوشهر، انتظار دارد که با ترزیق سوخت به قلب نیروگاه در روزهای آینده، شاهد آغاز به کار رسمی این نیروگاه هزار مگاواتی باشد، به گونه‌ای که بتواند در آذرماه این نیروگاه هسته‌ای را به شبکه تولید برق کشور وصل کند.

با این حال حساسیت کشورهای غربی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ویژه غنی‌سازی اورانیوم در حدی است که بارها تهدید کرده‌اند که هیچ گزینه‌ای را برای مقابله با برنامه اتمی ایران کنار نخواهند گذاشت.

اصرار آمریکا و اسرائیل بر استفاده از تمامی گزینه‌ها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران تا کنون به حمله نظامی احتمالی به تأسیسات اتمی ایران تعبیر شده است، اما این نخستین بار است که برخی از تحلیلگران استفاده از بدافزارهای رایانه‌ای را برای اخلال در فعالیت تأسیسات هسته‌ای ایران احتمال می‌دهند.

به گمان کشورهای غربی ایران در پوشش برنامه اتمی خود به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است. ادعایی که همواره از سوی مقام‌های تهران رد شده است.

ایران هدف نهایی برنامه هسته‌ای خود را تولید برق و فرآورده‌های پزشکی عنوان می‌کند اما همزمان توقف غنی‌سازی را که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، خط قرمز خود عنوان می‌کند.
XS
SM
MD
LG