لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

ترافیک رفت و آمد سیاستمداران عراقی به کشورهای همسایه


عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق
عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق
عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، روز چهارشنبه با پادشاه عربستان در ریاض دیدار کرد.

ریاض در چهار روز گذشته میزبان چهار سیاستمدار ارشد عراقی بوده است و پیش از آقای حکیم، سه سیاستمدار برجسته عراقی دیگر نیز با ملک عبدالله ملاقات کرده‌اند. مسعود بارزانی روز سه‌شنبه، جلال طالبانی روز دوشنبه و طارق الهاشمی روز یکشنبه به دیدار پادشاه عربستان رفته بودند.



طارق الهاشمی معاون سنی مذهب رئیس جمهوری عراق، پس از دیدار با پادشاه عربستان، روز چهارشنبه به دیدار شیخ صباح امیر کویت رفت. کویت همراه با عربستان به عنوان دو کشور عرب سنی از حامیان اصلی عرب‌های سنی عراق در معادلات این کشور شناخته می‌شوند اما کویت به طور سنتی با خانواده حکیم و مجلس اعلا نیز رابطه‌ای حسنه دارد.

از ایران نیز خبر می‌رسد که روز چهارشنبه تهران میزبان یک سیاستمدار ارشد سنی است. رافع العیساوی معاون نخست‌وزیر عراق که در معادلات سیاسی عراق، هم‌پیمان ایاد علاوی به شمار می‌رود امروز در تهران با مقامات ایرانی ملاقات خواهد کرد.

تهران ظرف روزهای گذشته میزبان شماری از سیاستمداران شیعی و کرد عراق بوده که در حال مشورت با یکدیگر درباره تشکیل دولت جدید هستند. اما این اولین بار در ماه‌های اخیر است که یک سیاستمدار برجسته سنی از تهران دیدار می‌کند. طرفداران آقای علاوی و رافع العیساوی امیدوارند که تهران از مخالفت خود با تشکیل دولتی به ریاست آقای علاوی دست بردارد.

ایران از تشکیل کابینه‌ای با همکاری نوری مالکی و عمار حکیم به علاوه کردها حمایت می‌کند. دو ائتلاف تحت رهبری حکیم و مالکی در مجموع ۱۵۹ کرسی به دست آورده‌اند.

در تازه‌ترین خبرها روز چهارشنبه، روزنامه دولتی الصباح چاپ بغداد نوشت که نوری مالکی و عمار حکیم برای تشکیل دولت جدید به توافق رسیده‌اند و جزئیات این توافق به طور رسمی اعلام خواهد شد.

چنین خبری می‌تواند به معنای دور شدن ایاد علاوی از سمت نخست وزیری باشد. خبری که برای تهران خوشایند و برای ریاض ناخوشایند خواهد بود.
XS
SM
MD
LG