لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

ممانعت از حضور موسوی و برخورد با تجمع‌کنندگان در بهشت زهرا



تازه‌ترین گزارش‌ها از بهشت زهرای تهران حاکی از ممانعت پلیس از حضور میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب معترض به نتایج انتخابات و نیز برخورد با هزاران تجمع‌کننده بر مزار کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از پرس تی‌وی، تلویزیون دولتی انگلیسی زبان ایران، گفت که پلیس برای متفرق کردن حاضران در محل، از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

گزارش‌های شاهدان عینی حاکی از آن است که جمعیت شرکت‌کننده در این مراسم در حال افزایش است.

اين مراسم قرار بود امروز پنجشنبه ساعت ١٦ بر سر مزار ندا آقا سلطان واقع در قطعه ۲۵۷ بهشت زهرا آغاز شود.

آقای موسوی به همراه مهدی کروبی دیگر نامزد اصلاح‌طلب معترض به نتایج انتخابات تصمیم به برگزاری مراسم یادبود برای کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات خرداد ماه را داشتند، اما پس از آنکه مقامات مسئول با این درخواست مخالفت کردند، هر دو نامزد معترض اعلام کردند که در روز پنجشنبه هشتم مرداد ماه بر مزار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر در بهشت زهرای تهران حضور خواهند یافت.

به دنبال این اعلام، آقای موسوی امروز در محل بهشت زهرای تهران حاضر شد، اما آن طور که یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفته است، «نیروهای انتظامی آقای موسوی را مجبور به بازگشت به خودروی خود و ترک محل کردند».

این شاهد عینی همچنین گفته است که به حاضران بر مزار کشته‌شدگان وقایع اخیر هشدار داده شده که در صورت عدم ترک محل با برخورد نیروهای انتظامی روبه‌رو خواهند شد.

یک شاهد عینی هم در گفت‌وگو با رادیو فردا از ضرب و شتم حاضران توسط نیروهای پلیس خبر داد. این شاهد عینی گفت نیروهای انتظامی با باتوم به سمت کسانی که قصد حضور بر مزار کشته‌شدگان حوادث اخیر را دارند حمله برده و سعی در متفرق کردن آنها دارند.

یک شاهد عینی دیگر هم به رادیو فردا گفت که تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم بیش از نیروهای پلیس مستقر در بهشت زهراست و مردم اقدام به دادن شاخه‌های گل به نیروهای انتظامی مستقر در محل می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه هم در خبری کوتاه به حضور مهدی کروبی در بهشت زهرای تهران اشاره کرده است. آقای کروبی در حلقه نیروهای پلیس و در حالی که نیروهای پلیس به ضرب و شتم حاضران می‌پرداختند وارد بهشت زهرا شده است.

یک شاهد عینی دیگر در گفت‌وگو با رویترز گفته است که نیروهای پلیس چندین نفر از حاضران بر سر مزار کشته‌شدگان وقایع انتخاباتی را دستگیر کرده‌اند.

این شاهد عینی که اظهاراتش در اولین ساعات مراسم امروز مخابره شده گفته‌ است که صدها تن بر مزار ندا آقاسلطان و دیگر کشته‌شدگان حضور پیدا کرده بودند که شماری از آنان توسط نیروهای پلیس دستگیر شدند.

به گفته این شاهد عینی ده‌ها نفر از نیروهای ضد شورش در محل حضور یافته و در تلاش برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان هستند.

هنوز گزارش‌های مستقلی در مورد تعداد تجمع‌کنندگان و تعداد دستگیرشدگان امروز منتشر نشده است اما گزارش شاهدان عینی تعداد تجمع‌کنندگان را چندین هزار نفر ذکر کرده‌اند.

سایت میدان، نیز در گزارشی از مراسم امروز، از بازداشت جعفر پناهی فيلم‌ساز و کارگردان سينمای ايران و مهناز محمدی، فعال حقوق زنان و مستندساز در بهشت زهرای تهران خبر داده است.

بنا بر آمار منابع رسمی، از زمان آغاز اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران از روز ۲۳ خردادماه دست‌کم ۲۰ نفر کشته و صدها تن زخمی و مجروح شده‌اند. این در حالی است که گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر از آمار رسمی است.
XS
SM
MD
LG