لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۰

نشست هسته‌ای تهران؛ در غیاب دوستان نزدیک دولت احمدی‌نژاد


تهران در روزهای شنبه و یکشنبه میزبان نشست دو روزه‌ای با موضوع خلع سلاح هسته‌ای است. نشستی که در آغاز آن محمود احمدی‌نژاد بار دیگر از امریکا انتقاد کرد گفت که باید عضویت آمریکا و دیگر قدرت‌های هسته‌ای در آژانس انرژی اتمی به حالت تعلیق درآید.

نشست تهران به میزبانی محمود احمدی‌نژاد یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا میزبان سران بیش از ۴۰ کشور جهان در نشست امنیت هسته‌ای در واشینگتن بود.



در نشست تهران اما، به رغم آنکه مقامات ایرانی پیش از شروع آن گفته بودند که این نشست با حضور وزرای خارجه ۵۰ کشور برگزار خواهد شد، هیچ رئیس جمهور و یا نخست‌وزیری حضور نیافت.

چند روز قبل این رقم اصلاح شد و گفته شد ۱۴ وزیر خارجه در نشست تهران حضور خواهند یافت اما در آستانه برگزاری این نشست خبرگزاری‌های دولتی و نزدیک به دولت در ایران گفتند که هفت وزیر خارجه در نشست حضور یافته‌اند.

این هفت وزیر خارجه عبارتند از: وزیران خارجه دو کشور آفریقایی سوازیلند و آفریقای مرکزی، وزیر خارجه ترکمنستان ، وزیر مشاور در امور خارجه عمان و وزرای خارجه سه کشور عربی لبنان، سوریه و عراق.

در این میان بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خارجه سوازیلند قبل از نشست تهران و با هدف افتتاح سفارت این کشور افریقایی به تهران آمده و آنگونه که همین خبرگزاری گزارش داده، از ایران برای احداث کلینیک هلال احمر ایران در کشورش و نیز واردات دارو از ایران قول مساعدت گرفته است.

البته همانگونه که انتظار می‌رفت به دلایل تنش بین ایران وامریکا و کشورهای غربی، هیچ یک از وزرای اروپایی در نشست تهران حضور ندارند. اما وزرای خارجه چین و روسیه نیز که نسبت به کشورهای اروپایی، روابط بهتری با ایران دارند به نشست تهران نیامده‌اند.

در تشست تهران همچنین نشانی از وزرای خارجه قدرت‌های منطقه‌ای نظیر برزیل، هند، افریقای جنوبی نیز دیده نمی‌شوند.

از ۲۲ کشور عرب نیز فقط چهار کشور عمان، عراق و سوریه و لبنان وزیران خارجه خود را به تهران فرستاده‌اند و در بین کشورهای مهم عربی جای وزیران خارجه مصر و عربستان در اجلاس تهران خالی است.

علاوه بر این هنوز معلوم نیست که چرا برخی همسایگان جمهوری اسلامی نظیر پاکستان، ترکیه، آذربایجان و حتی افغانستان نیز حاضر نشده‌اند در سطح وزیر خارجه در نشست تهران حضور داشته باشند.

البته جای خالی چند وزیر خارجه دیگر می‌تواند واقعاً سؤال برانگیز باشد. وزرای خارجه ونزوئلا، بولیوی، اکوادور و نیکاراگوئه که دولت‌هاشان به عنوان دوستان نزدیک دولت محمود احمدی‌نژاد در امریکای لاتین شناخته می‌شوند.

هنوز مشخص نیست که دولت ایران این کشورها را دعوت به عمل نیاورده یا آنها به دلایل دیگری ترجیح داده‌اند که به تهران نیایند.
XS
SM
MD
LG