لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۳

ايران همایش دو روزه خلع سلاح هسته‌اى برگزار مى‌كند


جمهورى اسلامى ايران مى‌گويد براى نشان دادن پایبندی رسمی و عملی خود به عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌اى در صدد است تا «نخستين همایش بين‌المللى» خلع سلاح اتمى را در تهران برگزار كند.

اين همایش دوروزه با عنوان «خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهانى بدون سلاح‌هاى كشتار جمعى» در روزهاى ۲۸ و ۲۹ فروردين برگزار مى‌شود و به گفته دفتر مطالعات سياسى و بين‌المللى وزارت امور خارجه، از كارشناسان، متخصصان و مقامات رسمى و غيررسمى بيش از ۶۰ كشور دنيا براى حضور در آن دعوت شده است.

براى اين همایش نيز شعار «انرژى هسته‌اى براى همه، سلاح هسته‌اى براى هيچ كس» انتخاب شده است.

در همین زمینه سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران، در پايان سفر دوروزه خود به چين اعلام كرد كه «چينى‌ها از اين ابتكار و ديدگاه جمهورى اسلامى براى حركت و فراخوانى جهانى براى خلع سلاح بسيار استقبال و اعلام كردند چين هم در اين كنفرانس شركت خواهد كرد.»

اين اظهار نظر در حالى صورت مى‌گيرد كه، به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، يك مقام مسئول در وزارت امور خارجه چين تاييد كرده كه چنين دعوتى صورت گرفته، ولى افزوده است كه هنوز تصميمى براى حضور در كنفرانس ياد شده گرفته نشده است.

اين در حالى است كه قرار است هو جين‌تائو، رئيس جمهور چين، در اواخر ماه جاری میلادی در كنفرانس مشابهى با موضوع «امنيت هسته‌اى» كه به ميزبانى آمريكا برگزار مى‌شود شركت كند.

اولين همایش بين‌المللى خلع سلاح هسته‌اى در تهران چند روز پس از كنفرانس امنيت هسته‌اى آمريكا برگزار مى‌شود.

هنوز مشخص نيست كه چه كشورهايى در همایش تهران شركت خواهند كرد، ولى رامين مهمان‌پرست، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى، روز يك‌شنبه گفت که دعوت ايران با «استقبال گسترده‌اى از سوى همه كشورها روبه‌رو شده است».

منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، نیز هدف از برگزارى اين كنفرانس را «رسيدن به يك كنوانسيون» عنوان كرده و گفته است: «برگزارى اين كنفرانس گامى جديد است و جمهورى اسلامى ايران نيز نسبت به خلع سلاح هم در مواضع رسمى و هم در عمل پايبندى خود را نشان داده است.»

آمريكا و متحدان اين كشور بارها جمهورى اسلامى ايران را به نقض معاهدات بين‌المللى در زمينه عدم اشاعه سلاح‌هاى كشتار جمعى متهم کرده و گفته‌اند كه ايران احتمالا در پوشش برنامه هسته‌اى خود به دنبال ساخت بمب اتمى است.

تهران اين اتهام را رد و در مقابل كشورهاى غربى را به انبار كردن تسليحات اتمى متهم كرده است.

باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، روز پنج‌شنبه اعلام كرد كه اعضاى گروه پنج به علاوه يك در صددند تا بسته‌اى شامل ابزارهاى تنبيهى را در هفته‌هاى آينده عليه برنامه هسته‌اى ايران بررسى كنند.

چين از مخالفان تشديد تحريم‌هاى ايران است و دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران اوايل هفته جارى به پكن سفر كرد تا مقام‌هاى اين كشور را ترغيب كند كه با فشارهاى جديد بين‌المللى عليه تهران همراهى نكند.

آمريكا مى‌گويد كه چين از مخالفت خود با تشديد تحريم‌هاى ايران دست كشيده، ولى پكن هنوز اين خبر را تاييد يا رد نكرده است.

تعداد سلاح‌هاى هسته‌اى در جهان

ايالات متحده آمريكا و روسيه ۹۵ درصد از تسليحات هسته‌اى جهان را در اختيار دارند. بر اساس برخى گزارش‌ها، شمار كلاهک‌‌هاى هسته‌‌اى آمريكا به ۲۲۰۰ مى‌ رسد. شمار كلاهک‌هاى اتمى روسيه نیز حدود ۲۷۹۰ مورد برآورد مى‌شود.

بر اساس معاهده جديد خلع سلاح هسته‌‌اى كه قرار است به‌زودی در پراگ امضا و جايگزين معاهده استارت شود، این دو كشور شمار كلاهك‌هاى اتمى خود را به ۱۵۰۰ تا ۱۶۷۵ مورد كاهش مى‌دهند.

چین، فرانسه، بریتانیا، هند و پاکستان از دیگر کشورهای دارای زرادخانه هسته‌ای هستند و از اسرائیل نیز به عنوان تنها قدرت دارای سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه نام برده می‌شود.
XS
SM
MD
LG