لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۱

آمریکا برخوردهای اخیر با شیرین عبادی را محکوم کرد


آقای مک‌کورمک تأکید کرد که ایالات متحده، در کنار کسانی که در ایران در راستای دست‌یابی به حقوق بشر تلاش‌های صلح‌آمیز دارند، خواهد ایستاد.
آقای مک‌کورمک تأکید کرد که ایالات متحده، در کنار کسانی که در ایران در راستای دست‌یابی به حقوق بشر تلاش‌های صلح‌آمیز دارند، خواهد ایستاد.

ایالات متحده روز جمعه بار دیگر از برخوردهای تهدیدآمیز با شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، به عنوان دور جدیدی از برخورد با فعالان مدنی انتقاد کرد.


شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این موضوع از مقامات ایران خواست تا به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر پایبند باشند.


آقای مک‌کورمک گفت: «ایالات متحده این دست برخوردهای دنباله‌دار با خانم عبادی، برنده جایزه صلح نوبل را محکوم می‌کند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنان خود به هجوم مأموران دولتی ایران به دفتر خانم عبادی در روز دوشنبه و متعاقب آن تجمع روز پنجشنبه معترضان در مقابل دفتر این حقوقدان ایرانی اشاره کرد.


روز دوشنبه گذشته، يك هفته پس از بسته شدن دفتر كانون مدافعان حقوق بشر در تهران، پنج نفر تحت پوشش مأموران مالياتى با هجوم به دفتر وكالت شيرين عبادى پرونده‌ها، اسناد و دو كامپيوتر وى را با خود بردند.


پس از آن در روز پنجشنبه، تنها یک روز پس از آنکه اتحادیه اروپا از رفتار ایران در قبال شیرین عبادی ابراز نارضایتی کرده بود، شماری از دانشجویان بسیجی تجمع اعتراض‌آمیزی در مقابل دفتر این برنده ایرانی جایزه صلح نوبل برگزار کردند و در خلال تجمع خود، تابلو دفتر وکالت خانم عبادی را به زیر آوردند.


اعتراض این شمار از دانشجویان که حلقه‌ای از تجمعات اعتراضی دانشجویان بسیجی مدعی حمایت از مردم غزه در تهران بود، با سر دادن شعارهایی علیه خانم عبادی و متهم وی به «سکوت معنادار در قبال جنایت‌های اسرائیل» همراه بود.


آقای مک‌کورمک با اشاره به این حوادث تأکید کرد که ایالات متحده به همراه دوستان و متحدانش در منطقه در کنار کسانی که در ایران در راستای دست‌یابی به حقوق بشر تلاش‌های صلح‌آمیز دارند، خواهد ایستاد.


تشدید اقدامات علیه فعالیت‌های شیرین عبادی


اقدام دانشجویان بسیجی معترض در مقابل دفتر خانم عبادی در روز پنجشنبه در حالی بود که در هفته‌های اخیر اقدامات علیه فعالیت‌های این فعال حقوق بشر تشدید شده است.


از جمله در هفته گذشته مأموران امنیتی جمهوری اسلامی با یورش به دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که خانم عبادی از اعضای مؤسس آن است، اقدام به پلمب این دفتر کردند و مقامات جمهوری اسلامی این اقدام را تحت این عنوان توجیه کردند که کانون مدافعان حقوق بشر مجوز قانونی را لازم را برای فعالیت خود کسب نکرده است.


چند روز پس از آن و در حالی که بسته شدن دفتر این کانون، مورد اعتراض نهادهای بین‌المللی قرار گرفته بود، مأموران امنیتی به دفتر وکالت خانم عبادی مراجعه کردند و برخی اسناد و مدارک و از جمله کامپیوترهای این دفتر را ضبط کردند.


این اقدام از سوی ایالات متحده و نیز فرانسه به عنوان ریاست دوره‌ای وقت اتحادیه اروپایی محکوم شد.


XS
SM
MD
LG