لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

عبدالله به نشانه اعتراض از انتخابات افغانستان انصراف داد


عبدالله عبدالله، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
عبدالله عبدالله، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
عبدالله عبدالله، رقیب حامد کرزی در انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان، روز یکشنبه به دلیل آنچه «برآورده نشدن مطالباتش» برای جلوگیری از تقلب خواند، از دور دوم انتخابات کناره گرفت.

این تصمیم وزیر خارجه پیشین افغانستان، گرچه حامد کرزی را پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری خواهد کرد اما مشروعیت رئیس جمهوری آینده را با چالش مواجه می‌کند.

عبدالله عبدالله در کابل گفت: «من در این انتخابات شرکت نمی‌کنم... من این تصمیم را به راحتی نگرفتم.»

آقای عبدالله دلیل انصراف خود از دور دوم انتخابات را برآورده نشدن مطالباتش از سوی دولت و «کمیسیون مستقل انتخابات» ذکر کرده است و می‌گوید که یکی از مطالبات عمده‌اش عزل عالی‌ترین مقام برگزار کننده انتخابات در افغانستان است.

وی که در جمع شماری از هواداران و سران برخی طوایف در کابل سخن می‌گفت، هیچ اشاره‌ای به توافق احتمالی با حامد کرزی برای تقسیم قدرت نکرد.

در این اجتماع که برخی از اعضای لویی جرگه افغانستان نیز در آن حضور داشتند، آقای عبدالله اظهار کرد که تصمیم وی برای انصراف از انتخابات به «نفع ملت» است.

آقای عبدالله همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت که وی از طرفدارانش نخواسته است که انتخابات را تحریم کنند.

در واکنش به این تصمیم عبدالله عبدالله، تیم مبارزاتی حامد کرزی اعلام کرد که مبارزه انتخاباتی آقای کرزی همچنان ادامه خواهد یافت.

آقای کرزی، پس از آنکه یک کمیسیون تحت حمایت سازمان ملل اعلام کرد که نزدیک به یک‌سوم آرای وی با تقلب همراه بوده است، تحت فشار آمریکا با برگزاری دور دوم انتخابات موافقت کرد.

افغانستان در هفته‌های گذشته به دلیل آنکه عبدالله عبدالله نتیاج دور نخست انتخابات را ناشی از تقلب دانسته بود، د ر بحران سیاسی فرو رفت؛ این بحران سیاسی با شدت گرفتن حمله‌های شبه‌نظامیان طالبان در این کشور همراه شده است.
XS
SM
MD
LG