لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

حامد کرزای اولتيماتوم رقیب انتخاباتی خود را رد كرد


تنش بين حامد كرزاى (راست) و عبدالله عبدالله پس از آن شدت گرفت كه وزير امور خارجه سابق افغانستان خواستار آن شد تا رييس كميسيون مستقل انتخابات بركنار شود.
تنش بين حامد كرزاى (راست) و عبدالله عبدالله پس از آن شدت گرفت كه وزير امور خارجه سابق افغانستان خواستار آن شد تا رييس كميسيون مستقل انتخابات بركنار شود.
حامد كرزاى، رييس جمهور افغانستان، روز دوشنبه تقاضاى رقيب انتخاباتى خود براى بركنارى تعداى از مقام هاى برجسته كميسيون انتخابات را رد و تنش در اين كشور را تشديد كرد.

تنش بين آقاى كرزاى و عبدالله عبدالله پس از آن شدت گرفت كه وزير امور خارجه سابق افغانستان خواستار آن شد تا رييس كميسيون مستقل انتخابات بركنار شود چرا كه به گفته آقاى عبدالله، وى از رييس جمهور هوادارى مى كند.

رقيب انتخاباتى حامد كرزاى همچنين خواهان آن شد كه سه وزير كابينه تا پايان انتخابات از مقام خود تعليق شوند.

رييس جمهور افغانستان در اطلاعيه اى كه دفتر وى منتشر كرده، با رد اين درخواست ها گفته است: «وزيران و مقام هاى ما كه عبدالله خواستار بركنارى يا جابجايى آنها شده است، هيچ كار غير قانونى يا علیه قانون انجام نداده اند و اين دليل آن است كه نمى توانيم آنها را كنار گذاشته يا جابجا كنيم.»

وى افزوده است: «در اين زمان كوتاه، ما نمى توانيم چنين تغييراتى را انجام دهيم؛ اين به نفع كشور نيست و حتى به آن ضربه مى زند.»

بر اساس نظرسنجى هاى صورت گرفته، حامد كرزاى كه از سوى پشتون ها حمايت مى شود از رقيب خود عبدالله عبدالله، مورد حمايت تاجيك ها در شمال افغانستان، جلوتر است.

به گزارش خبرگزارى رويترز، وضعيت فعلى افغانستان از زمان حمله آمريكا به اين كشور در سال ۲۰۰۳ كه باعث سقوط طالبان شد از حساسيت زيادى برخوردار است.

آقاى عبدالله تا روز شنبه به دولت افغانستان اولتيماتوم داده است كه عزيزالله لودين، مسئول انتخابات، را بركنار كند. ولى وى نگفته است كه در صورت امتناع دولت، دست به چه اقدامى خواهد زد.

وزير امور خارجه سابق افغانستان به خبرنگاران در كابل گفته است: ما تا روز ۳۱ اكتبر منتظر پاسخ كميسيون خواهيم ماند و تا آن زمان تمام روابط خود را با آن به حال تعليق در مى آوريم.

اولتيماتوم عبدالله به حامد كرزاى اين حدس و گمان را دامن زده است كه ممكن است وى از حضور در دور دوم انتخابات رياست جمهورى افغانستان خودداری كند.

دور اول انتخابات رياست جمهورى در افغانستان با تقلب هاى گسترده اى همراه بود و این تقلب ها سبب شد كه بيشتر آراء حامد كرزاى تحت تاثير قرار گيرد و او نتواند كه حد نصاب بالاى ۵۰ درصد راى را كسب كند.

يك ديپلمات غربى مقيم كابل گفته است: خواست عبدالله براى بركنارى لودين كه به همراهى با حامد كرزاى متهم شده است، «كاملا معقول است.»

اما رييس كميسيون انتخابات افغانستان به رويترز گفته است كه از مقام خود كناره گيرى نمى كند.

در حال حاضر بيش از ۲۰۰ مقام انتخاباتى افغانستان، براى جلوگيرى از بروز تقلب هاى مجدد در دور دوم انتخابات، از سمت هاى خود معلق يا توسط افراد ديگر جايگزين شده اند.

انتخابات رياست افغانستان قرار است كه روز ششم نوامبر برگزار شود.
XS
SM
MD
LG