لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

وزیر خارجه افغانستان خواستار همکاری ایران و آمریکا شد


رنگین دادفر سپنتا(چپ)، هیلاری کلینتون و مخدوم شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
رنگین دادفر سپنتا(چپ)، هیلاری کلینتون و مخدوم شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه افغانستان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا با ایران در زمینه امنیت و بازسازی این کشور همکاری کند.

رنگین دادفر سپنتا، روز جمعه در واشینگتن گفت: «امیدوارم که با دولت جدید واشینگتن تغییراتی در مناسبات دوجانبه تهران و واشینگتن روی بدهد.»


وزیر خارجه افغانستان به خبرنگاران گفت: «ایران بازیگر مهم منطقه است و مشارکت کشورهای همسایه افغانستان در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر…. در راستای منافع حیاتی افغانستان و ثبات منطقه ماست.»


رنگین دادفر سپنتا که برای رایزنی با دولت اوباما در زمینه بازنگری سیاست کاخ سفید در مورد این کشور به واشینگتن سفر کرده بود همچنین با تاکید بر اهمیت نقش ایران در بازسازی افغانستان یادآور شد که تهران تا کنون ۳۰۰ میلیون دلار برای بازسازی افغانستان کمک کرده است و در پروژ‌ه‌های عمرانی این کشور نقش فعالی دارد.

رنگین دادفر سپنتا همچنین گفت که این کشور «برخی شایعات» در مورد دخالت ایران در برخی نقاط افغانستان را در نظر دارد اما همچنان به مناسبات با همسا‌یه‌ای که پیوندهای تاریخی و فرهنگی نزدیکی با افغانستان دارد، «متعهد» است.

در مذاکرات واشینگتن که برای بازنگری سیاست افغانستان صورت گرفت، مخدوم شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، نیز حضور داشت.

روز جمعه باراک اوباما در تشریح سیاست‌های این کشور درباره عراق و منطقه خاورمیانه گفت که واشینگتن به دنبال «همکاری اصولی و پایدار با همه کشورهای این منطقه و از جمله ایران و سوریه است.»

در همین حال، روز دوشنبه نیز ایتالیا اعلام کرد که رم، برای کنفرانسی که در ماه ژوئن برگزار ‌می‌شود و به تامین امنیت مرزهای پاکستان و افغانستان در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر اختصاص دارد، دعوت از ایران را مد نظر دارد. انتظار می‌رود ایالات متحده نیز در این کنفرانس حضور یابد.

ایران و ایالات متحده پس از حملات یازده سپتامبر در کنفرانس بن درباره افغانستان شرکت داشتند. با این حال پس از آنکه دولت جرج بوش ایران را در «محور شرارت» قرار داد، میزان همکاری دو کشور در افغانستان پیشرفت محسوسی نداشت.
XS
SM
MD
LG