لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

اشکنازی: اسرائیل برای همه گزینه‌ها علیه ایران آماده می‌شود


گابی اشکنازی
گابی اشکنازی
فرمانده ارتش اسرائیل می‌گوید این کشور در حال مهیا کردن خود برای اجرای همه گزینه‌ها علیه ایران است تا تهران را وادار به توقف برنامه اتمی خود کند.

ژنرال گابی اشکنازی، فرمانده ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه به کمیته روابط خارجی و دفاع پارلمان گفت: «ما در حال مهیا کردن همه گزینه‌ها هستیم و تصمیم‌گیرندگان باید بررسی کنند که کدامین راه را باید انتخاب کنند.»

این برای نخستین بار نیست که اسرائیل از احتمال حمله نظامی برای توقف برنامه ایران سخن می‌گوید. اسرائیل و کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که از برنامه هسته‌ای‌اش اهداف نظامی را دنبال می‌کند. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمی‌ خود صلح‌آمیز و برای تولید برق اعلام کرده است.

گابی اشکنازی در عین حال اظهار داشت که تحریم‌های سیاسی و اقتصادی نیز برای توقف برنامه هسته‌ای ایران می تواند مفید باشد.

فرمانده ارتش اسرائیل گفت: «اگر ایرانی‌ها بدانند که باید بهای سنگینی بپردازند، آنگاه غیرمنطقی یا غیرعقلانی نخواهد بود که بگوییم ممکن است آنها مسیر کنونی خود را تغییر دهند.»

اسرائیل که سیاست نه تایید و نه تکذیب را درباره داشتن جنگ‌افزارهای اتمی را درپیش گرفته است طبق برآوردها دارای بیش از ۱۰۰ کلاهک اتمی است.

با این حال برخلاف سیاست متداول اسرائیل، اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین این کشور، در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی آلمانی داشتن سلاح هسته‌‌ای را به طور ضمنی به تایید رساند که با موجی از انتقادهای داخلی مواجه شد.

با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، تنش میان ایران و اسرائیل بیش از بیش افزایش یافت.

محمودی احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، بارها در سخنرانی‌های خود از نابودی اسرائیل خبر داده است؛ وی همچنین کشتار یهودیان در جنگ دوم جهانی را «افسانه» خوانده که با واکنش‌ جهانی مواجه شده است.
XS
SM
MD
LG