لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

نامزد پیشنهادی اوباما برای کنترل فضای سایبر و نگرانی قانونگذاران آمریکایی


به گفته ژنرال کیث الکساندر نامزد پیشنهادی دولت اوباما برای ریاست فرماندهی فضای سایبری دولت این کشور قصد ندارد که برای پیشگیری از حملات سایبری به شبکه های کامپیوتری غیرنظامی این فضا را نظامی کند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان ژنرال الکساندر در جلسه مجلس سنا برای بررسی انتصاب وی سعی کرد به اعضای این مجلس تصمین دهد که موضع جدید دولت در مورد حفاظت از فضای سایبری به این معنا نخواهد بود که نیروهای مسلح در فضای غیرنظامی کشور دخالت کنند.

اعضای مجلس سنا نگران هستند که نظارت همزمان بر سیستم دفاع سایبری ارتش آمریکا و از سوی دیگر مدیریت حفاظت از تهدیدهای سایبری برای شبکه غیرنظامی کامیپوتری کشور می‌تواند در حدود اختیارات ژنرال کیث الکساندر ابهام ایجاد کند.

ژنرال الکساندر هم اکنون مدیریت اداره امنیت ملی آمریکا را برعهده دارد که نقش مهمی در حفاظت از شبکه ارتباطات کامپیوتری این کشور ایفا می‌کند. اگر این انتصاب توسط مجلس سنا تایید شود ژنرال الکساندر دو شغل را همزمان خواهد داشت.

ژنرال الکساندر در سخنان خود در مجلس سنا آمریکا گفت: «این به معنای نظامی کردن فضای سایبری نیست. هدف ما حفظ و پاسداری از حرمت و حریم سیستم نظامی کشور است. اگر انتصاب من تایید شود خواهم کوشید تا روش‌های حفاظت ازخود در این عرصه مهم را بهبود بخشم.»

به گزارش شبکه خبری سی ان ان از ماه سپتامبر سال گذشته که فرماندهی جدید سایبری وزارت دفاع آمریکا به نام «سایبر کام» تاسیس شد اعضای مجالس آمریکا در مورد نقش و دخالت این مرکز در حفاظت از شبکه کامپیوتری کشور اظهار نگرانی کردند.

این فرماندهی سایبری جدید ضمن حفاظت از شبکه کامپیوتری نیروهای مسلح آمریکا وظیفه حفاظت از شبکه کامپیوتری غیرنظامی را در اداره امنیت ملی آمریکا برعهده خواهد گرفت.

فرماندهی سایبری وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با خطرها و حملات سایبری به نسبت ادارات غیرنظامی امکانات و توانایی های بیشتری دارد. طبق قوانین فعلی وزارت دفاع و نیروهای مسلح آمریکا حق دخالت در اموری که در داخل مرزهای این کشور اتفاق می‌افتد را ندارد و اداره امنیت داخلی مسئول حفاظت و امنیت سایبری در داخل آمریکاست.

ژنرال هیث الکساندر در جلسه ملاقات با نمایندگان مجلس سنا تضمین داد که ضمن توفیق حدود اختیارات خود در عرصه امنیت سایبری در داخل کشور در همکاری با اداره امنیت داخلی استراتژی و روش‌های جدیدی را برای بهبود کار هر دو نهاد تنظیم خواهند کرد.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان اعضای مجلس سنای آمریکا از ژنرال الکساندر پرسیدند که در مواردی که حملات سایبری از سوی یک گروه در خارج از آمریکا صورت می‌گیرد ولی شبکه کامپیوترهای داخلی کشور را هدف می‌گیرد چگونه برخورد خواهد کرد. دراین حالت مسئولیت حفاظت از شبکه‌های ارتباطی داخلی به عهده اداره امنیت داخلی آمریکاست و در عین حال مسئله حریم شخصی کاربران شبکه اینترنت در خود آمریکا نیز به میان می‌آید.

ژنرال الکساندر در پاسخ گفت که این یکی از پیچیده‌ترین مواردی است که باید مقررات و قوانین جاری در مورد آن تدقیق و مشخص شود. وی تاکید کرد که در همکاری مستمر با اداره امنیت داخلی آمریکا سعی خواهند کرد که نقاط ابهام و ناروشن در قوانین را بررسی کرده و در مواردی مهم نظیر این به نظر رییس جمهور که دستورات وی دراین زمینه ارجحیت دارد تکیه کنند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان ژنرال هیث الکساندر همچنین در مورد تداخل بین توانایی‌های فنی و نظامی و احترام به قانون و رعایت سیاست‌های کشور هشدار داد. ولی تضمین داد که مدیریت و کنترل سیاسی و غیرنظامی سخت می‌کوشد تا این نقاط ابهام و تداخل را برطرف کند ولی جزییات این تلاش‌ها را تشریح نکرد.

بسیاری از پاسخ‌های ژنرال الکساندر به نمایندگان مجلس سنا جزو اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه هستند و قرار نیست بصورت علنی منتشر شوند.

فرماندهان و مسئولان نظامی آمریکا به هنگام بحث در مورد عملیات سایبری اطلاعات زیادی را مطرح نمی‌کنند و دلیل آن پیشگیری از سوء استفاده دشمن از اطلاعات مربوط به سیستم دفاع سایبری است
XS
SM
MD
LG