لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

اسرائیل برای هفتمین روز غزه را بمباران کرد


در هفتمین روز از تهاجم به غزه نیروی هوایی اسرائیل در حدود ۲۰ هدف را بمباران کرد که دو فلسطینی در پی اصابت موشک به خانه‌‌شان جان باختند. (عکس: AFP)
در هفتمین روز از تهاجم به غزه نیروی هوایی اسرائیل در حدود ۲۰ هدف را بمباران کرد که دو فلسطینی در پی اصابت موشک به خانه‌‌شان جان باختند. (عکس: AFP)

جنگنده‌های اسرائیلی روز جمعه نقاط دیگری از نوار غزه را هدف قرار دادند و شبه‌نظامیان حماس نیز به شهر اشکلون، در جنوب اسرائیل، راکت پرتاب کردند.


نیروی هوایی اسرائیل، در هفتمین روز از تهاجم به غزه، روز جمعه حدود ۲۰ هدف را بمباران کرد که در پی آن کشته شدن دست‌کم دو فلسطینی بر اثر اصابت موشک به خانه‌‌شان گزارش شده است.


دو اسرائیلی نیز روز جمعه در اثر انفجار راکت‌های حماس زخمی شدند.


با احتساب تلفات روز جمعه تاکنون دست‌کم ۴۱۴ فلسطینی و ۴ اسرائیلی در این درگیری‌ها، که از شنبه گذشته آغاز شده، کشته شده‌اند. شمار زخمی‌های فلسطینی نیز از ۱۸۰۰ نفر گذشته است.


همچنین ارتش اسرائیل می‌گوید روز جمعه یک انبار مهمات، یک خودروی حامل موشک‌های زمین به هوا، موشک‌اندازها و یک تونل قاچاق اسلحه را هدف قرار داده است.


پنج‌شنبه شب نیز جنگند‌ه‌های اسرائیلی یک مسجد در شهر جبالیا را هدف قرار دادند که به گفته مقام‌های امنیتی اسرائیل، حماس از آن به عنوان مقر فرماندهی خود استفاده می‌کرده است.


احتمال حملات انتقام جویانه


از سوی دیگر یک روز پس از بمباران خانه نزار ریان در نوار غزه اسرائیل از بیم حمله‌های انتقام‌جویانه تدابیر امنیتی شدیدی در کرانه باختری برقرار کرده است و از ورود اغلب فلسطینان به داخل مرزهای خود جلوگیری می‌کند.


نزار ریان یکی از رهبران سیاسی گروه حماس بود که خواستار از سرگیری حمله‌های انتحاری به اسرائیل شده بود. نزار ریان یکی از برجسته‌ترین مقام‌های حماس بود که تاکنون در تهاجم اخیر اسرائیل کشته شده است.


شامگاه پنج‌شنبه حماس، با صدور بیانیه‌ای، تهاجم اسرائیل و کشته شدن فلسطینیان را «هولوکاست» خواند و از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی خواست تا انتقام خون ریان نزار را بگیرند.


با احتساب تلفات روز جمعه تاکنون دست‌کم ۴۱۴ فلسطینی و ۴ اسرائیلی در این درگیری‌ها، که از شنبه گذشته آغاز شده، کشته شده‌اند.

همچنین اسماعیل رضوان، یکی از رهبران حماس، در بیانیه‌ای که از شبکه تلویزیونی الاقصی پخش شد، از مصر خواست که گذرگاه رفح را باز کند تا از «رنج‌های» فلسطینی‌ها در نوار غزه کاسته شود.


«بحران انسانی در غزه وجود ندارد»


از سوی دیگر وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که حمله به نوار غزه در کم کردن توان حماس مؤثر واقع شده است.


تسیپی لیونی، وزیر خارجه اسرائیل که روز پنج‌شنبه برای دیدار با نیکولا سرکوزی به پاریس سفر کرد، همچنین گفت که هیچ‌گونه بحران انسانی در نوار غزه وجود ندارد و در نتیجه «هیچ نیازی به آتش‌بس بشردوستانه نیست».


پیش از این فرانسه پیشنهاد کرده بود که برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، آتش‌بسی ۴۸ ساعته برقرار شود. این پیشنهاد با مخالفت مقام‌های اسرائیلی روبه‌رو شد.


در حالی که نیروهای زرهی اسرائیل همچنان در مواضع خود در اطراف غزه مستقر هستند و نگرانی‌های گسترده درباره حمله زمینی به این منطقه وجود دارد، اسرائیل به شمار محدودی از شهروندان خارجی که در نوار غزه به سر می‌برند اجازه داده است که از منطقه خارج شود. این مجوز از روز جمعه اجرایی شده است.


اعتراض نمازگزاران در مسجدالاقصی


ظهر جمعه پس از اقامه نماز در مسجد الاقصی فلسطینی‌ها در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه دست به اعتراض زدند.


حماس پیشتر از مردم کرانه باختری خواسته بود که در اعتراض به حمله‌های اسرائیل پس از نمازجمعه مخالفت خود را ابراز کنند. برپایه گزارش‌ها شماری از تظاهرکنندگان توسط نیروهای امنیتی اسرائیلی دستگیر شده‌اند.


XS
SM
MD
LG