لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

افزایش نیروهای نظامی اسرائيل در مرز غزه


اسرائیل نیروهای نظامی خود در مرز با غزه را افزایش داد.
(عکس از AFP)
اسرائیل نیروهای نظامی خود در مرز با غزه را افزایش داد. (عکس از AFP)

اسرائیل روز چهارشنبه نیروهای بیشتری را در مرز با غزه مستقر کرده است که به گمانه زنی درباره احتمال حمله زمينی به اين منطقه تحت کنترل گروه حماس دامن زده است.


در همین حال، اسرائيل روز چهارشنبه بارديگردر خواست جامعه بين المللی برای برقراری آتس بس را رد کرد.


نيروهای اسرائيلی در پنجمين روز درگيری در غزه، يک مسجد در اين منطقه را هدف حملات خود قرار دادند. اين در حالی است گروه حماس از غزه دست کم ۶۰ راکت را به سوی جنوب اسرائيل شليک کرد.


سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرد که شورای امنيت چهارشنبه در نشست اضطراری خود بحران غزه را مورد بررسی قرار می دهد.


مجد عبدالعزيز، سفير مصر گفته است که به نمايندگی از نشست وزيران امور خارجه عرب در جلسه شورای امنيت سازمان ملل شرکت خواهد کرد.


اين در حالی است که دولت اسرائیل بيش از ۹ هزار نيروی ذخيره را به خدمات فراخوانده است.


از سوی ديگر، جان هولمز، مسئول کمک های انساندوستانه سازمان ملل متحد می گويد: از زمان حمله اسرائيل به غزه در روز شنبه تا روز چهارشنبه تقريبا بين ۳۲۰ تا ۳۹۰ نفر در اين حملات کشته و بيش از ۱۵۰۰ نفر نيز زخمی شده اند.


اسماعيل هنيه، رهبر حماس در غزه درباره آتش بس گفته است: حملات اسرائيل به غزه پيش از هرگونه پيشنهاد آتش بسی بايد متوقف شود و اسرائيل بايد به محاصره اقتصادی غزه پايان داده و مرزها را بگشايد.


آقای هنيه که در يک برنامه تلويزيونی صحبت می کرد، همچنين تاکيد کرد: پس از اين اقدامات، آنگاه می توان درباره همه مسائل بدون استثنا مذاکره کرد.


در همین زمینه، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، برای نخستين بار از زمان آغاز بحران غزه با اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل تماس گرفت و با وی در باره آخرين تحولات اين منطقه گفت و گو کرد.


گوردون جاندور، معاون سخنگوی کاخ سفيد در باره مذاکرات دو رهبر گفت: «رييس جمهور بر اين باور است که حماس بايد پرتاب راکت را متوقف کند واين گام نخست برای برقراری آتش بس است.»


وی همچنين از حماس خواست تا از قاچاق سلاح به نوار غزه خوداری کند تا «نشان دهد که قصد ندارد حمله به اسرائيل را ادامه دهد.»


همزمان با اين تحولات، يک مقام دولت فرانسه اعلام کرد: نيکلا سارکوزی، رييس جمهور اين کشور روز دوشنبه به مصر، اسرائيل و کرانه باختری سفر خواهد کرد.


فرانسه که ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد، روز سه شنبه پیشنهاد کرده بود که با برقراری یک آتش بس دو روزه امکان ارسال کمک‌ها به نوار غزه فراهم شود.


یک مقام دولت اسرائیل با غیرواقع‌بینانه خواندن پیشنهاد فرانسه برای آتش‌بس،گفته بود:«این پیشنهاد دارای هیچگونه تضمینی برای توقف حمله‌های راکتی و قاچاق (اسلحه) از سوی حماس نیست.»


XS
SM
MD
LG