لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

حمله اسرائیل به غزه در روز سوم


استقرار واحدهای زمینی اسرائیل در نزدیکی نوار غزه. (عکس: Afp)
استقرار واحدهای زمینی اسرائیل در نزدیکی نوار غزه. (عکس: Afp)

سومین روز از حمله اسرائیل به غزه در حالی ادامه یافت که شامگاه یکشنبه برای نخستین بار قایق‌های نیروی دریایی اسرائیل در آب‌های دریای مدیترانه وارد کارزار شدند.


گزارش‌ها حاکی است این قایق‌ها درساعات سحرگاه دوشنبه، خانه اسماعیل هنیه و خانه‌ای دیگر در نزدیکی منزل او هدف قرارگرفت. با این حال گفته می‌شود که آقای هنیه از پنجشنبه گذشته در انظاردیده نشده و به همراه محمود الزهار و شمار دیگری از مقامات حماس به مخفیگاه رفته‌اند.


ارتش اسرائیل که یکشنبه شش هزارو ۷۰۰ نفر از نیروهای احتیاط را به خدمت فراخوانده بود، در کنار حملات هوایی، نیروهای زمینی را نیز در نزدیکی باریکه غزه مستقر کرده است.


وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرد که وارد کردن نیروی زمینی به کارزار، بستگی به شرابط دارد و هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده، اما «در صورت نیاز، عملیات گسترش خواهد یافت».


اهود باراک در سخنرانی روز دوشنبه خود در پارلمان اسرائیل گفت: «دست ما به سادگی ماشه را شلیک نمی‌کند و درخواست‌های احساسی زیادی را در هفته‌های اخیر برای آغاز یک عملیات بی‌جواب گذاشتیم. ما مایل به ادامه آتش بس بودیم و هنوز نیز رفتار سنجیده را به عواقب ناخواسته ترجیح می‌دهیم».


وزیرخارجه اسرائیل نیز به رسانه‌های جهانی گفت، همه چیز بستگی به رخدادهای روزهای آتی دارد. خانم لیونی تأکید کرد «قصد تسلط دوباره برغزه را نداریم».


اسرائیل سه سال و نیم پیش، پس از نزدیک به ۳۸ سال، از غزه خارج شده بود.


در همین حال بر اساس گزارش‌ها شمار کشته‌ها در دو روز اول عملیات اسرائیل موسوم به «سرب مذاب» از مرز ۳۰۰ نفر فراتر رفته است.


«اونرا»، نهاد ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به امور فلسطینی‌ها، نیز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «۵۱ نفر از کشته‌شدگان غزه، شهروند غیرنظامی بوده‌اند».


ارتش اسرائیل عملیات «سرب مذاب» را از پیش ازظهر شنبه و در واکنش به حملات راکتی شبه نظامیان فلسطینی آغاز کرد.


سران حماس هجدهم دسامبررسماً اعلام کردند که آتش بس نانوشته را تمدید نمی‌کنند و حملات راکتی به جنوب اسرائیل را از سر گرفتند.


ارتش اسرائیل در فاصله شامگاه یکشنبه و بامداد دوشنبه، تونل‌های زیرزمینی حماس در مرز غزه و مصر را مورد بمباران شدید قرار داد. در سحرگاه دوشنبه نیز دانشگاه اسلامی غزه، که یکی از نمادهای فرهنگی بارز حماس است، هدف بمباران اسرائیل قرارگرفت.


وزیرخارجه اسرائیل به سی.ان.ان گفته بود: «هدف‌های مهم وابسته به حماس بمباران می‌شود و قصدی برای لطمه زدن به غیرنظامیان نداریم». با این حال تمامی مراکزمهم حماس در مراکز جمعیتی غزه واقع شده است.


گزارش‌ها همچنین حاکی است با وجود آنکه نیروهای حماس و دیگر تشکل‌های فلسطینی ضربات سنگینی را در چارچوب عملیات سرب مذاب متحمل شده اند و انبارهای راکتی آنها ضربه دیده، اما هنوز قادر به حملات راکتی تازه‌ای علیه اسرائیل بوده‌اند.


همزمان مشیر المصری، سخنگوی اصلی حماس دوشنبه به شبکه تلویزیونی «الاقصی» گفت: «حماس ضعیف نشده و بزودی فعالیت بازوهای نظامی آن از سر گرفته می‌شود».


این در حالی است که به گفته مقامات اسرائیلی از شمار این گونه حملات کاسته شده است.


از آغاز عملیات «سرب مذاب»، راکت‌ها مناطقی را هدف قرارداده که فاصله آن تا غزه دو برابر آخرین نقاطی است که تا کنون هدف واقع می‌شد.


حماس: شالیط زخمی شده است


در همین حال سازمان حماس اعلام کرد که گیلعاد شالیط، سرجوخه ۲۱ ساله اسرائیلی، از ژوئن ۲۰۰۶ در اسارت نیروهای حماس قرار دارد، درحملات هوایی روز دوم اسرائیل علیه غزه زخمی شده است.


اسرائیل در هفته‌های نخست به اسارت گرفته شدن شالیط، عملیات گسترده‌ای را علیه تشکل‌های فلسطینی با هدف آزاد کردن وی انجام داد که به مرگ صدها فلسطینی منجرشد اما حماس برای آزاد کردن شالیط خواهان آزاد شدن حدود ۱۵۰۰ زندانی خود از زندان‌های اسرائیل است.


در حالی که سازمان حماس در مورد نحوه زخمی شدن گیلعاد شالیط هیچ خبری منتشرنکرده است، به گفته ناظران اسرائیلی در صورت کشته شدن شالیط در اسارت، واکنش ارتش اسرائیل بسیار شدیدتر از روزهای قبل خواهد شد.


نیروی هوایی اسرائیل همچنین در شبانه روز دوم از عملیات «سرب مذاب»، تونل‌های زیرزمینی حماس را هدف قرارداد، و دست کم ۴۰ تونل، که گمان می‌رود نیروهای حماس از آنها برای قاچاق جنگ‌افزار از مصر استفاده می‌کردند، بمباران کرد.


در جریان این حمله چهل فروند جنگنده اسرائیلی در طول چهار دقیقه، هر کدام یک تن بمب را به سوی این تونل‌ها رها کردند.


XS
SM
MD
LG