لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

سومین روز حمله به غزه: ۳۰۰ کشته؛ ۱۴۰۰ زخمی


ساعتی پس از نیمه شب دوشنبه هواپیماهای اسرائیلی، دانشگاه اسلامی غزه را بمباران کردند. (عکس: Afp)
ساعتی پس از نیمه شب دوشنبه هواپیماهای اسرائیلی، دانشگاه اسلامی غزه را بمباران کردند. (عکس: Afp)

همزمان با آغاز سومین روز از حمله اسرائیل به غزه، شمار کشته‌شدگان فلسطینی از مرز ۳۰۰ نفر گذشت. حملات اسرائیل همچنین تا کنون بیش از ۱۴۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.


در تازه‌ترین این حملات جنگنده‌های اسرائیل روز دوشنبه ساختمان وزارت کشور دولت حماس را مورد حمله قرار دادند که به گفته منابع فلسطینی، نخستین هدف دولتی جنگنده‌های اسرائیل در روزهای گذشته بوده است.


حملات هوایی اسرائیل به غزه همچنین در حالی وارد سومین روز شد که ساعتی پس از نیمه شب هواپیماهای اسرائیلی، دانشگاه اسلامی غزه را بمباران کردند.


حماس گفته است که در حمله اسرائیل به دانشگاه غزه، آزمایشگاه این دانشگاه ویران شده است. ارتش اسرائیل مدعی است که حماس از این آزمایشگاه برای تولید سلاح و مواد منفجره استفاده می‌کرده است.


اسرائیل اعلام کرده است که حملات هوایی به غزه به تلافی حملات راکتی از غزه به خاک اسرائیل بوده است.


در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که در حمله راکتی روز دوشنبه شبه‌نظامیان حماس به اشکلون در ۱۳ کیلومتری شمال غزه، یک غیرنظامی اسرائیلی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند که حال سه نفر از زخمی‌شدگان وخیم گزارش شده است.


این دومین شهروند غیرنظامی اسرائیلی است که از زمان تشدید درگیری‌ها در روز شنبه، بر اثر عملیات راکتی حماس کشته شده است.


بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، این راکت در مرکز شهر اشکلون، به نزدیکی یک کارگاه ساختمانی که بیشتر کارگران آن عرب بودند، اصابت کرده است.



خبرگزاری‌ها به نقل از منابع حماس همچنین گزارش دادند که ۱۸۰ نفر از کشته‌شدگان حملات اخیر اسرائیل از اعضای این جنبش بوده‌اند و سایر کشته‌شدگان را غیرنظامی‌هایی تشکیل می‌دهند که شماری از آنها زنان و کودکان هستند.


در همین حال وزیر امور خارجه اسرائیل تصریح کرد که هدف اسرائیل از این عملیات نیروهای شبه‌نظامی بوده اند اما «متأسفانه در یک جنگ، گاه غیرنظامیان هم هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند.»


در همین حال روز یکشنبه اسرائیل شش هزار نیروی نظامی ذخیره خود را فراخواند و اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل هشدار داد، در صورت ادامه حملات راکتی حماس، احتمال درگیرهای زمینی نیز وجود دارد.


علمیات ارتش اسرائیل، با نام «سرب مذاب» از پیش از ظهر شنبه با حمله هوایی همزمان حدود یکصد فروند جنگنده به مقرهای نظامی حماس آغاز شد.


در این حمله پایگاه‌های نیروهای حماس و انبار تسلیحات و نیز بندرغزه مورد حمله قرارگرفت. «سرب مذاب» شدیدترین عملیات نظامی علیه غزه از زمان جنگ «شش روزه» سال ۱۹۷۶ توصیف شده است.


عملیات اسرائیل در غزه در شرایطی ادامه یافت که شورای امنیت و نهادهای بین المللی و کشورهای جهان، طرفین را به شکیبایی و پایان دادن به حملات متقابل فراخوانده‌اند. در بسیاری از کشورهای عربی، و نیز درون اسرائیل، تظاهراتی در حمایت از فلسطینی‌ها برگزارشده ‌است.


XS
SM
MD
LG