لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

فراخوان بین المللی برای آتش بس در غزه


نيروهای اسرائيلی مناطقی در غزه را برای چهارمين روز متوالی بمباران کردند که ۱۲ کشته بر جای گذاشته است. (عکس: AFP)
نيروهای اسرائيلی مناطقی در غزه را برای چهارمين روز متوالی بمباران کردند که ۱۲ کشته بر جای گذاشته است. (عکس: AFP)

سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، روسيه و آمريکا روز سه شنبه از اسرائيل و حماس خواستند تا بی درنگ به درگيری ها در غزه پايان دهند.


ماريا اوکاب، قائم مقام سخنگوی سازمان ملل متحد، می گويد: گروه چهار جانبه شامل سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، روسيه و آمريکا، در مذاکرات تلفنی روز سه شنبه خواستار آتش بس فوری شدند که به طور کامل از سوی دو طرف رعايت شود.


گروه چهار جانبه همچنين خواستار کمک های انسانی و اقتصادی برای مردم غزه شده است.


از سوی ديگر در حالی که تهديد حمله زمينی اسرائيل به غزه قوت گرفته است، يک مقام اسرائيلی می گويد مقام های اين کشور در حال بررسی پيشنهاد آتش بس ۴۸ ساعته ای هستند که از سوی وزیر امور خارجه فرانسه ارائه شده است.


مقام های اسرائيل می گويند: وزير دفاع، نخست وزير و همچنين وزير امور خارجه اين کشور روز سه شنبه در باره اين پيشنهاد گفت و گو کرده اند.


در همين زمينه، يک ديپلمات بلندپايه اروپايی گفته است: اتحاديه اروپايی درباره موضوع کمک رسانی به غزه از طريق زمين، هوا و دريا گفت و گو کرده اند، اما اين اقدام مستلزم آن است که اسرائيل و حماس درگيری ها را متوقف کنند.


يک مقام اسرائيلی نیز می گويد : برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، در گفت وگوی تلفنی با اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، پيشنهاد آتش بس ۴۸ ساعته برای کمک رسانی را مطرح کرده است.


مارک رگف، سخنگوی اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل نیز گفت: ما همکاری نزديکی با جامعه بين المللی برای کمک رسانی انجام خواهيم داد.


ولی با اين حال وی افزود: «همزمان، اين مهم است تا فشار بر حماس را ادامه دهيم و مجال ندهيم که خود را بازسازی و از نو سازماندهی کند.»


این در حالی است که مشير مصری، يک مقام حماس روز سه شنبه گفته بود: ما عاجزانه برقراری آرامش را درخواست نمی کنيم و ديگر جايی برای صحبت درباره آرامش با هدف ادامه تهاجم و محاصره وجود ندارد.


با این حال، یک مقام اسرائیلی تاکید کرد: هر گونه آتش بسی برای این که معتبر باشد، می بایست تضمین کند که چگونه حماس را وادار به تبعیت خواهد کرد.


  • منابع بیمارستانی در غزه می گویند: از آغاز حملات هوایی اسرائيل به غزه تاکنون دست کم ۳۸۳ نفر جان خود را از دست داده و بيش از ۸۰۰ نفر زخمی شده اند. دست کم ۶۲ تن از کشته شدگان غیر نظامی اند

روز سه شنبه در حالی که باران می باريد، نيروهای اسرائيلی مناطقی از غزه را برای چهارمين روز متوالی بمباران کردند که ۱۲کشته بر جای گذاشته است.


دو خواهر چهار و يازده ساله در بين قربانيان حملات روز سه شنبه قرار دارند.


در همين حال نيروهای حماس مناطق کريات ملاچی و راحت، در عمق ۳۰ کيلومتری اسرائيل را هدف راکت های خود قرار دادند. تا کنون گزارشی در مورد تلفات اين حملات ارائه نشده است.


از سوی ديگر اهود اولمرت می گويد عمليات اسرائيل در غزه « نخستين گام» از يک عمليات چند مرحله ای است.


گفت وگوی بوش و محمود عباس


گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد، روز سه شنبه گفت: جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا و محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی درباره عمليات اسرائيل در غزه گفت و گو کرده اند.


به گفته آقای جاندرو، جرج بوش در تماسی تلفنی با حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، از وی برای کمک به توقف خشونت قدردانی کرده است.


منابع بیمارستانی در غزه می گویند: از آغاز حملات هوایی اسرائيل به غزه تاکنون دست کم ۳۸۳ نفر جان خود را از دست داده و بيش از ۸۰۰ نفر زخمی شده اند. دست کم ۶۲ تن از کشته شدگان غیر نظامی اند.


اسراييل هدف خود از حمله عليه غزه را متوقف کردن راکت پرانی شبه نظاميان غزه می داند و می گويد حملات شبه نظاميان تهديدی برای امنيت شهروندان این کشور محسوب مي شود.


XS
SM
MD
LG