لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

کاخ سفید: آتش بس در غزه به حماس بستگی دارد


صحنه ای از بمباران ساختمان هایی در غزه که اسرائیل می گوید متعلق به گروه حماس است. (عکس: AFP)
صحنه ای از بمباران ساختمان هایی در غزه که اسرائیل می گوید متعلق به گروه حماس است. (عکس: AFP)

كاخ سفيد آمريكا روز چهارشنبه اعلام كرد كه هرگونه آتش بس در نوار غزه بستگى به حماس دارد و اين گروه بايد در گام اول پرتاب راكت به خاك اسرائيل را متوقف كند.


جرج بوش، رييس جمهورى آمريكا، براى نخستين بار از زمان آغاز بحران غزه با اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل تماس گرفت و با وى در باره آخرين تحولات اين منطقه گفت و گو كرد.


گوردون جاندور، معاون سخنگوى كاخ سفيد در باره مذاكرات دو رهبر گفت: «رييس جمهور بر اين باور است كه حماس بايد پرتاب راكت را متوقف كند واين گام نخست براى برقرارى آتش بس است.»


وى همچنين از حماس خواست تا از قاچاق سلاح به نوار غزه خودارى كند تا «نشان دهد كه قصد ندارد حمله به اسرائيل را ادامه دهد.»


در درگيرى هاى نوار غزه تا كنون بيش از ۳۷۰ فلسطينى كشته شده و نزديك به دو هزار نفر نيز زخمى شده اند.


بررسی طرح آتش بس


وزيران امور خارجه اتحاديه عرب روز چهارشنبه تشكيل جلسه دادند تا در باره حمله اسرائيل به نوار غزه به تبادل نظر بپردازند و راهكارهاى پايان درگيرى ها را بررسى كنند.


وزيران امور خارجه اتحاديه عرب در نشست روز چهارشنبه خود طرحى را بررسى كردند كه در آن توقف فورى و بدون قيد و شرط حملات اسرائيل به نوار غزه، سپس آتش بس درازمدت ميان حماس و اسرائيل، نظارت بين المللى براى تضمين آتش بس و باز كردن گذرگاه هاى مرزى غزه گنجانده شده است.


وزير امور خارجه عربستان سعودى در اين نشست بدون نام بردن از گروه حماس و جهاد اسلامى، برخى گروه هاى فلسطينى را در انجام حمله اسرائيل به نوار غزه مقصر دانست.


سعود الفيصل در سخنان خود گفت: «اين قتل عام وحشيانه اتفاق نمى افتاد اگر مردم فلسطين پشت سر يك رهبرى و با يك صدا متحد بودند.»


وى افزود: «ما به برادران فلسطينى خود مى گوييم كه ملت عرب نمى تواند دست يارى واقعى خود را دراز كند اگر شما با محبت دست در دست يكديگر قرار ندهيد.»


اشاره اين مقام سعودى به اختلافاتى است كه ميان دو جناح فتح و حماس در سال هاى اخير است كه سبب شد تا گروه حماس در تابستان سال ۲۰۰۷ در يك اقدام خونين بر نوار غزه مسلط شود و اعضاى فتح را بازداشت يا از منطقه اخراج كند.


از آن زمان، اسرائيل گذرگاه هاى مرزى خود با نوار غزه را بسته است و اين منطقه را در محاصره زمينى و دريايى قرار داده است.


كشورهاى عرب حامى آمريكا از جمله مصر و عربستان از سوى تظاهر كنندگان و همچنين ايران، حماس و حزب الله لبنان مورد انتقاد شديد قرار گرفته اند كه اقدام لازم را براى متوقف كردن حملات اسرائيل به نوار غزه انجام نمى دهند.


قاهره همچنين تحت فشار است كه گذرگاه رفح با نوار غزه را كه در كنترل اسرائيل نيست، باز كند ولى مى گويد از آنجا كه محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطينى در اين ناحيه مسئوليت ندارد از اين اقدام خوددارى مى كند.


مقام ها و رسانه هاى وابسته به مصر و عربستان در پاسخ، گروه حماس را به دليل تحريك اسرائيل مقصر قلمداد كرده و اين گروه را متهم مى كنند كه تنها به افزايش قدرت ايران در منطقه كمك مى كند.


وزيران امور خارجه اتحاديه عرب در نشست خود طرحى را بررسى كردند كه در آن توقف فورى و بدون قيد و شرط حملات اسرائيل به نوار غزه، سپس آتش بس درازمدت ميان حماس و اسرائيل، نظارت بين المللى براى تضمين آتش بس و باز كردن گذرگاه هاى مرزى غزه گنجانده شده است.


رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، روز چهارشنبه در دمشق با بشار اسد، رييس جمهور سوريه، ديدار و از اين طرح حمايت كرد. وى قرار است به اردن نيز سفر كند.


عمر موسى، دبير كل اتحاديه عرب نيز در نشست اين اتحاديه با ابراز نا اميدى از اعراب و گروه هاى فلسطينى اظهار داشت: «ما همه در يك كشتى نشسته ايم، با خطراتى كه مواجه هستيم، تنها همبستگى مى تواند ما را نجات دهد.»


به گزارش خبرگزارى «آسوشيتدپرس»، روز چهارشنبه، يك هزار وكيل مصرى در شهر اسيوط واقع در جنوب اين كشور با برپايى راهپيمايى خواستار اخراج سفير اسرائيل از قاهره و توقف ارسال گاز از مصر به اين كشور شدند.


در جنوب پايتخت مصر نيز تظاهراتى در حمايت از مردم غزه برگزار شد كه پليس شمارى از آنها را بازداشت كرد.


XS
SM
MD
LG