لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

ایران از گفت‌وگو با ۱+۵ استقبال کرد


گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ در ژنو در سال ۲۰۰۸ . عکس تزئینی است.
گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ در ژنو در سال ۲۰۰۸ . عکس تزئینی است.
ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از «گفت‌وگو و تعامل سازنده» با گروه ۱+۵ از مفادی از بیانیه لندن این گروه انتقاد کرد.

ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در هشتم آوریل سال ۲۰۰۸ از خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستند تا از ایران برای شرکت در نشست این گروه برای یافتن «راه‌حل دیپلماتیک» در مورد برنامه هسته‌ای‌اش دعوت کند.

در بیانیه رسمی ایران که درپاسخ به این دعوت صادر شده آمده است: «جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته از گفت‌وگوهای سازنده و عادلانه مبتنی بر احترام متقابل در فضای همکاری استقبال می‌کند و بر این باور است که مشکلات موجود در عرصه بین‌الملل باید از راه گفت‌‌وگو حل شود.»

این بیانیه می‌افزاید «ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را در تعامل فعال با آژانس انرژی اتمی در چارچوب ان پی تی و مقررات‌ آن همانند سایر اعضا دنبال خواهد کرد.»

در بیانیه‌ای که گروه ۱+۵ در اوایل ماه جاری میلادی صادر کرد تاکید شده بود که «عزم جمعی» همه اعضا به کارگیری «دیپلماسی مستقیم» برای رفع «نگرانی‌های مشترک» همه کشورهای عضو ۱+۵ است که با بهره‌گیری از بسته پیشنهادی و در چارچوب «استراتژی دو مسیره» صورت می‌گیرد.

کشورهای ۱+۵ در بخش دیگری از بیانیه خود ضمن تاکید بر حق ایران جهت استفاده از «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای » از ایران خواسته بودند که با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت نسبت به اعتمادسازی اقدام کند.

این گروه همچنین از ایران خواسته بود که ایران این «فرصت» را مغتنم شمارد و در فضای «احترام متقابل» با این کشورها وارد گفت‌و‌گو شود.

در این بیانیه به علاوه از آمادگی دولت آمریکا برای شرکت در گفت‌وگوهایی که ایران نیز در آن حضور داشته باشد استقبال شده بود.

با این حال تهران در موضع‌‌گیری رسمی خود که روز چهارشنبه منتشر شده، نسبت به برخی از مفاد این بیانیه لندن انتقاد کرده و آن را «یادآور رویکردی» دانسته است که «به جای احترام متقابل از ادبیات زور و تهدید» استفاده می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «ملت ایران تعابیری چون استراتژی دو مسیره را نافی احترام متقابل و گفتگو در فضای عادلانه می‌داند و آن را اهانت و در تعارض با علاقه اظهارشده در بیانیه مزبور تلقی می کند.»

«استراتژی دو مسیره» که ایران در بیانیه خود از آن انتقاد کرده است، اشاره به سیاست تشویقی و تنبیهی کشورهای ۱+۵ در برابر برنامه هسته‌ای ایران داد.

این گروه از ایران خواسته است که در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم، از برخی مشوق‌های سیاسی و اقتصادی برخوردار شود که تهران تاکنون آن را نپذیرفته است.

ایران همچنین در بیانیه خود آورده است که بسته پیشنهادی سال گذشته خود را روزآمد خواهد کرد و آن را به گروه ۱+۵ ارائه خوهد داد.

این بسته پیشنهادی که سال گذشته از سوی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به خاویر سولانا ارائه شد، از آنجا که به تعلیق غنی‌سازی اشاره‌ای نداشت مورد استقبال گروه ۱+۵ قرار نگرفت.
XS
SM
MD
LG