لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

«آمريکا در مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران شرکت می کند»


به دلیل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانیوم برای سوخت هسته ای نیروگاه و همچنین تولید سلاح اتمی، کشورهای غربی نگرانند که ایران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد تولید جنگ افزار هسته ای باشد.
به دلیل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانیوم برای سوخت هسته ای نیروگاه و همچنین تولید سلاح اتمی، کشورهای غربی نگرانند که ایران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد تولید جنگ افزار هسته ای باشد.
آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد که به طور کامل در مذاکرات مستقيم گروه ۱+۵ با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور، شرکت خواهد کرد.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه، گفت: از اين زمان به بعد هرگاه ديپلمات های پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد همراه با آلمان بخواهند با مقام های ايران درباره برنامه هسته ای اين کشور مذاکره کنند، ديپلمات های آمريکايی در اين مذاکرات حضور خواهند داشت.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ايالات متحده به طور فعال در مذاکرات قدرت های جهانی با ايران مشارکت خواهد کرد.

خانم کلينتون تصريح کرد: چيزی مهم تر از اين نيست که بتوان ايران را قانع کرد تا تلاش ها برای دستيابی به سلاح اتمی را متوقف کند.

در حالی دولت باراک اوباما اعلام کرده است که در تمام مذاکرات آتی گروه ۱+۵ با ايران حضور خواهد داشت، که در دوران جرج بوش، رییس جمهوری سابق آمريکا، این کشور فقط يک بار حاضر شده بود در مذاکرات با ايران شرکت کند.

رابرت وود درباره تصميم اخير دولت آمريکا گفت: اين تصميم از طريق ويليام برنز، ديپلمات آمريکايی، به ديپلمات های فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان در نشست روز چهارشنبه در لندن اطلاع داده شده است.

نمايندگان گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در بيانيه ای اعلام کرده بودند که از خاوير سولانا، مسئول سياست حارجی اتحاديه اروپا، خواهند خواست تا از دولت ايران برای مذاکره بر سر برنامه هسته ای اين کشور دعوت به عمل آورد.

رابرت وود همچنين گفت: «ايالات متحده همچنان به روندهای گروه ۱+۵ متعهد است؛ آنچه که تغيير کرده اين است که از اين به بعد آمريکا در مذاکرات ۱+۵ با ايران شرکت خواهد کرد.»
«ايالات متحده همچنان به روند های گروه ۱+۵ متعهد است؛ آنچه که تغيير کرده اين است که از اين به بعد آمريکا در مذاکرات ۱+۵ با ايران شرکت خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا



رابرت وود با ابراز اميدواری از اين که ايران دعوت گروه ۱+۵ را برای مذاکره را بپذيرد گفت: اين فرصتی خواهد بود تا با تعامل با ايران بن بست های چند سال اخير شکسته شود و از طريق همکاری بتوان نگرانی های بين المللی موجود درباره برنامه هسته ای ايران را برطرف کرد.

سخنگوی وزار ت امور خارجه آمريکا همچنين تاکيد کرد: هرگونه پيشرفت مهمی در اين زمينه نتيجه تلاش های جمعی همه طرف ها از جمله ايران خواهد بود.

نمايندگان آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در بيانيه روز چهارشنبه خود به ايران پيشنهاد کرده بودند تا از فرصت پيش آمده برای تعامل با گروه ۱+۵ و بر اساس اصل احترام متقابل استفاده کند.

در بخش ديگری از بيانيه گروه ۱+۵ آمده است: «در همين راستا، ما از (خاوير سولانا) خواهيم خواست تا از دولت ايران برای مذاکره با نمايندگان ۳+۳ دعوت به عمل آورد، تا بتوان برای اين مسئله (برنامه هسته ای ايران) به راه حلی ديپلماتيک دست يافت.»

گروه ۱+۵ می کوشد تا از طريق اتخاذ سياست های تنبيهی و همچنين ارائه مشوق ها به ايران، اين کشور را ترغيب کند تا فعاليت های مربوط غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با رد اين در خواست ها برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

به دلیل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانیوم برای سوخت هسته ای نیروگاه و همچنین تولید سلاح اتمی، کشورهای غربی نگرانند که ایران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد تولید جنگ افزار هسته ای باشد.

این در حالی است که ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور صلح امیز و صرفا برای تولید انرژی است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در پيام نوروزی خود به مردم و رهبران ايران گفت که خواهان آغاز نو در روابط دو کشور است. اين پيام از سوی کارشناسان و تحليلگران به عنوان يک تغييری اساسی در سياست های واشينگتن در قبال تهران ارزيابی شده است.

نمايندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ در بيانيه خود از رويکرد تازه آمريکا در قبال ايران استقبال کرده اند.

نمايندگان سياسی شش قدرت جهانی در بخشی از اين بيانيه بار ديگر بر راهبرد دو گانه گروه ۱+۵ در قبال ايران تاکيد کرده اند.

بر اساس اين راهبرد، گروه ۱+۵ از سياست های تنبيهی همچون تحريم و مشوق ها به صورت توامان برای حل مناقشه هسته ای ايران استفاده خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG