لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

دستگیری‌ها در وزارت کشورعراق تایید شد


به نوشته نیویورک تایمز عملیات دستگیری این افراد از سوی یک واحد ضد تروریسم که مستقیما زیر نظر دفتر نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق، فعالیت می‌کند انجام گرفته است. (عکس: AFP)
به نوشته نیویورک تایمز عملیات دستگیری این افراد از سوی یک واحد ضد تروریسم که مستقیما زیر نظر دفتر نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق، فعالیت می‌کند انجام گرفته است. (عکس: AFP)

وزارت کشور عراق ضمن تایید خبر بازداشت چند تن از کارکنانش، اتهام‌های مطرح شده از سوی روزنامه نیویورک تایمز درباره این افراد را وارد ندانست.


ژنرال عبدالکریم خلف، سخنگوی وزارت کشور عراق، روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که در طول پنج روز گذشته ۲۳ نفر، که بیشتر آنها از بخش راهنمایی و رانندگی وزارت کشور بوده‌اند، بازداشت شده‌اند.


وی با این حال گزارش‌های منتشر شده درباره دخالت این افراد در کودتا را وارد ندانست.


سخنگوی وزارت کشور عراق همچنین ارتباط این افراد با حزب «العوده»، که یک گروه غیرقانونی و متشکل از بعثی‌های سابق و هوادار صدام حسین است، را تکذیب کرد.


پیش‌تر روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده بود که طی سه روز گذشته حدود ۳۵ نفر از مقام‌های وزارت کشور عراق بازداشت شده‌اند و برخی از آنها به تلاش برای کودتا علیه دولت نوری‌ المالکی و تلاش برای بازسازی حزب بعث صدام حسین متهمند.


نیویورک تایمز نوشته بود که چهار ژنرال عراقی، و از جمله ژنرال احمد ابو رغیف، مدیر امور داخلی وزارت کشور عراق، نیز در میان بازداشت شدگان هستند.


به نوشته این روزنامه، عملیات دستگیری این افراد را یک واحد ضدتروریسم، که مستقیما زیر نظر دفتر نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، فعالیت می‌کند، انجام داده است.


نیویورک تایمز همچنین ارزیابی کرده بودکه دخالت یگان ضدتروریسم در این عملیات بیانگر جدیت اتهام‌های مطرح شده است.


این روزنامه، به نقل از چند تن از مقام‌های وزارتخانه‌های کشور و امنیت ملی عراق، افزوده بود که برخی از بازداشت شدگان در حال انجام مراحل مقدماتی طراحی کودتا علیه دولت بوده‌اند.


همچنین به نوشته نیویورک تایمز، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات استانی عراق در ماه آینده، شایعه‌های کودتا، توطئه و ائتلاف‌های تازه، بغداد را فرا گرفته است.


روزنامه نیویورک تایمز، به نقل از مقام‌های عراقی، نوشته بود که برخی از بازداشت شدگان در حال انجام مراحل مقدماتی طراحی کودتا علیه دولت بوده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز، به نقل از مقام‌های عراقی، افزوده بود که شواهد محکمی درباره فساد سیاسی افرادی که دستگیر شده‌اند وجود دارد؛ از جمله وابستگی آنها به حزب العوده.


یک مقام بلندپایه وزارت کشور عراق نیز به نیویورک تایمز گفته بود که وابستگان به حزب العوده با پرداخت رشوه‌های کلان توانسته‌اند صاحب مقام و منصب در مشاغل دولتی شوند و این پول‌ها در جریان این عملیات کشف و ضبط شده است.


این مقام وزارت کشور همچنین گفته است که ممکن است شمار بازداشت‌ها افزایش یابد.


با این حال یک افسر پلیس عراقی، که بسیاری از دستگیرشدگان را دیده، به نیویورک تایمز گفته بود که بازداشت‌شدگان بی‌گناه هستند و آنهایی هم که به حزب بعث وابستگی دارند، رده پایین هستند.


به گفته این پلیس عراقی، این دستگیری‌‌ها دارای انگیزه سیاسی بوده است.


XS
SM
MD
LG