لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۱

جنتی: اوضاع برای همیشه این طور نمی‌ماند


 احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه تهران «مسئولان»اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری را تهدید کرد که روزی مجازات خواهند شد و اظهار داشت که اوضاع برای همیشه این طور نمی‌ماند.

احمد جنتی با تکرار مواضع آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه پس از انتخابات که مسئولیت هرگونه خونریزی را به عهده خود معترضان دانسته بود گفت: «من خطاب به این افراد می‌گویم که اگر این آشوب و جنجال را راه نینداخته بودید آیا کسی کشته می‌شد و خانواده‌ها بی‌سرپرست می‌شدند؟ آیا این کارها درست بود؟ همان محرکین و جمعی که پشت پرده بودند و روزی باید به حساب‌شان رسیدگی کرد این کارها را می‌کردند.»

وی با اشاره تلویحی به مراسم چهلم جانباختگان انتخاباتی در بهشت زهرا که در آن مهدی کروبی حضور یافت و از شرکت میرحسین موسوی جلوگیری شد، گفت:«شما مردم را به اين راه كشانديد و امروز بر سر مزار كشته‌شدگان می‌رويد و فاتحه می‌خوانيد شما بايد از آنها عذرخواهی كنيد و بگوييد شما باعث كشته شدن آنها شديد و مسئوليت گناه آنها را بر عهده بگيريد.»

احمد جنتی با لحنی تهدیدآمیز و بدون نام بردن از شخصی گفت: «كسانی كه مسئول ریخته شدن این خون‌ها، رفتن حیثیت‌ها و از بین رفتن اموال مردم هستند باید به درگاه خداوند و پیش مردم پاسخگو باشند.»

دبیر شورای نگهبان در ادامه ابراز امیدواری کرد «مسئول» رویدادهای اخیر به سزای اعمالشان برسند و گفت: «برخی حامیانی دارند كه در شرایط فعلی اجازه نمی‌دهند قانون در باره آنها اجرا شود، ولی روزی زمینه انجام این كار فراهم خواهد شد و اوضاع برای همیشه اینطور نمی‌ماند.»

وی همچنین با اشاره به بازداشت‌های صورت گرفته در رویدادهای پس از انتخابات، با سرزنش افرادی که خواهان آزادی زندانیان انتخاباتی شده‌اند گفت: «بعضی‌ها خواستار آزادشدن زندانیان هستند بنده اعلام می‌کنم که اگر هر کس بی‌گناه در زندان گرفتار شده نباید حتی یک لحظه هم در آنجا بماند وضمن آزادسازی فوری او باید از او و خانواده‌اش عذرخواهی‌کرد. اما اگر در میان آنان مجرمینی هستند دیگر نباید اسم آنها را زندانی گذاشت. آنها سلب امنیت، اخلال در نظم عمومی، تخریب، آتش‌سوزی و آدم‌کشی کرده‌اند که اسناد آن موجود بوده و خود نیز به آنها اعتراف کرده آیا می‌شود آنها را آزاد کرد؟»

مقام‌های سیاسی، قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی اعتراض‌های مردم به نتایج انتخابات را «اغتشاشگری» و «آشوبگری» خوانده‌اند.

سالم‌ترین انتخابات

احمد جنتی روزجمعه بار دیگر از تریبون نماز جمعه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را متهم کرد که از چهار سال پیش در حال توطئه‌‌چینی بوده‌اند.

خطیب نماز جمعه این هفته با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری «سالم‌ترین انتخابات» بود در خواست معترضان برای ابطال انتخابات را رد کرد و گفت: «اگر این انتخابات باطل باشد یعنی تمام انتخابات‌های این سی سال باطل است.»

احمد جنتی در حالی از سلامت انتخابات سخن می‌گوید که میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای اصلاح‌طلبان، شورای نگهبان و به ویژه دبیر آن را متهم می‌کنند که از پیش از برگزاری انتخابات بی‌طرفی را رعایت نکرده و از محمود احمدی‌نژاد پشتیبانی پنهان و پیدا کرده است.

از همین رو این دو کاندیدا حکمیت شورای نگهبان در مورد قضاوت درباره نتایج آرا را نپذیرفته و خواستار تشکیل هیئتی بی‌طرف برای رسیدگی به انتخابات شدند که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مورد پذیرش واقع نشد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، نیز تصریح کرده است که شورای نگهبان نتوانست در انتخابات مناسب عمل کند و فرصتی که به این نهاد داده شده بود را از دست داد.

با این حال تنها اصلاح‌طلبان نبودند که بر عملکرد شورای نگهبان خدشه وارد کردند. برای نمونه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز به به صراحت از اینکه برخی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات اخیر از یک کاندیدای خاص «حمایت» کرده بودند، ابراز تأسف کرده بود.

«نتوانستند ببینند جوانی مثل آقای احمدی‌نژاد سر کار آمده»

دبیر شورای نگهبان در ادامه با تکرار مواضع خود در خطبه‌های نماز جمعه ۱۲ تیرماه،اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات را از پیس برنامه‌ریزی شده خواند و گفت: «توطئه‌ای که برپا شد و عده‌ای شکست خوردند، از چهار سال قبل برنامه‌ریزی شده بود. متأسفانه این عده نتوانستند ببینند جوانی مثل آقای احمدی‌نژاد سر کار آمده است. آن روز در مورد هفت میلیون رأی اضافی احمدی‌نژاد حرفی نزدند ولی برای آینده برنامه‌ریزی کردند که انتقام بگیرند.»

احمد جنتی در ادامه گفت: «یکی از اشخاص نیز در هنگام رأی دادن وقتی رأی خود را به صندوق انداخت به مردم گفت كه به چه كسی رای داده است و ادامه داد امیدوارم در انتخابات تقلب نشود و اگر تقلب صورت نگیرد فلان كاندیدا رئیس‌جمهور خواهد شد وگرنه مردم باید به خیابان‌ها بیایند و اعتراض كنند.»

اشاره احمد جنتی به ویدئویی است که از عفت مرعشی، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی، منتشر شده که وی هنگام رأی دادن از احتمال تقلب و واکنش مردم سخن گفته بود.

دبیر شورای نگهبان همچنین خطاب به معترضان نتایج انتخابات گفت که اگر «کارشکنی» در کار دولت جدید بشود و با این دولت «همراهی» نشود «دود این مسئله به چشم خود مردم می‌رود» چراکه به گفته دبیر شورای نگهبان محمود احمدی‌نژاد که «قدرت» جمهوری اسلامی هم‌اکنون در اوست «می‌خواهد به مردم خدمت کند و باید حمایت کرد».

احمد جنتی در بخشی دیگر از سخنانش نسبت به عزل و نصب‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد در کابینه گلایه کرد و گفت: «عزل‌ و نصب‌های اخیر داد همه را درآورد و موجب رنجش شد.»

وی همچنین از عزل محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات کابینه نهم انتقاد کرد و اظهار داشت: « این‌که یک مرتبه وزیری که متدین، خوش سابقه، روحانی و باتجربه است نیز عزل شود هم کار درست و قابل دفاع نیست.»
XS
SM
MD
LG