لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

دومین زن انتحاری مترو مسکو نیز «شناسایی» شد


 یک شاخه گل در ایستگاه متروی پارک کولتوری مسکو.
یک شاخه گل در ایستگاه متروی پارک کولتوری مسکو.
یک روزنامه روسی از شناسایی دومین بمب‌گذار انتحاری مترو مسکو خبر داد؛ دومین عامل انتحاری مترو مسکو، یک دختر ۲۸ ساله داغستانی است که به تدریس کامپیوتر مشغول بود.

به نوشته این روزنامه، رسول مگومدف، پس از آنکه عکس‌های بقایای این بمبگذار انتحاری به وی نشان داد شده است، دختر خود، مریم را شناسایی کرده است.

هفته گذشته در پی دو حمله انتحاری به متروی مسکو دست کم ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند.

رسول مگومدف روزنامه نوایاگزتا گفت: «همسرم و من بلافاصله دخترمان مریم را شناسایی کردیم؛ وقتی که همسرم برای آخرین بار دخترمان را دیده بود، او همان روسری قرمز را که در عکس‌ها دیدیم پوشیده بود.»

به گفته رسول مگومدف، مریم از دانشگاه داغستان در سال ۲۰۰۵ در رشته ریاضی و روانشناسی فارغ التحصیل شده و به پس از بازگشت به دهکده در یک مدرسه محلی مشغول تدریس کامپیوتر بود.

رسول مگومدف در ادامه گفت: «من واقعا می‌خوام در تحقیقات روشن شود که چه چیزی اتفاق افتاده است. بله مریم مذهبی بود. اما هیچ وقت عقاید افراطی از خود بروز نمی‌داد.»

رسول مگومدف همچنین به این روزنامه گفت که دخترش در صحبت با وی، ادعاهای دستگاه‌های امنیتی مبنی بر ارتباط او با شورشیان یا ازدواج با یکی از رهبران محلی شورشی را رد کرده بود.

این خانواده قفقازی، پس از آنکه دو سال پیش برادر مریم، متهم با ارتباط با شورشیان شد، تحت مراقبت نیروهای امنیتی بوده است؛ برادر مریم سرانجام از بیشتر اتهامات وارد شده تبرئه شد.

مقام‌های روس روز جمعه این هفته اعلام کردند، یک دختر ۱۷ ساله قفقازی، به نام ژنت عبدالرحمنوا، بیوه یک رهبر شورشی معروف اومالات ماگومدوف، یکی از دو عامل انتحاری متروی مسکو است.

روسیه از سال ۱۹۹۱ به این سو، دو جنگ عمده علیه شورشیان تجزیه‌طلب چچن کرده است؛ در پی این جنگ‌ها شورشیان تجزیه‌طلب دامنه تحرکات خود را به دیگر جمهوری‌های قفقاز شمالی، مانند جمهوری داغستان گسترش داده‌اند.

شورشیان اسلامگرای چچن روز چهارشنبه مسئولیت حمله‌های انتحاری متروی مسکو را به عهده گرفتند و همزمان تهدید کردند، حمله‌های خود را به دیگر شهرهای روسیه نیز خواهند کشاند..

دوکو عمروف، که خود را «امیر امارت قفقاز» می‌خواند، روز چهارشنبه اظهار داشت به تلافی سیاست‌های ولادیمیر پوتین در شمال قفقاز، دو بمبگذار را مامور حمله به مسکو کرده تا «کافران» را نابود کنند.
XS
SM
MD
LG