لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

اوباما با متحدان آمریکا گفت‌وگو کرد


باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب ايالات متحده، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با رهبران ۹ کشور متحد آمریکا از آنها برای پيام شادبادشان سپاسگزاری کرد.


رییس جمهوری منتخب ایالات متحده در این گفت و گوها درباره تغییرات آب و هوایی، بحران اقتصادی جهان، اوضاع عراق و افغانستان، روند صلح خاورمیانه، برنامه هسته ای ایران و دیگر مسائل عمده بین المللی رایزنی کرد.


به گفته استفانی کاتر، سخنگوی اداره انتقالی باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمریکا با رهبران کشورهای استراليا، بريتانيا، کانادا، فرانسه، آلمان، اسرائيل، ژاپن، مکزيک و کره جنوبی گفت‌وگو کرده است.


پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمریکا، که روز سه‌شنبه اعلام شد، با استقبال گسترده‌ای در سراسر جهان مواجه شد. ايران نیز، که با واشینگتن مناسبات ديپلماتيک ندارد، از پيروزی نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات ابراز خرسندی کرده است.


روز پنج‌شنبه محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران، در اقدامی بی‌سابقه پيروزی رييس جمهوری منتخب ايالات متحده را به وی تبريک گفت.


فيدل کاسترو، رييس جمهوری سابق کوبا، نيز در روز برگزاری انتخابات در آمريکا طی بيانيه‌ای که در روزنامه دولتی آن کشور به چاپ رسيد، اعلام کرده بود: «بی‌ترديد اوباما باهوش‌تر، با فرهنگ‌تر و متين‌تر از رقيب جمهوری‌خواه خود است.»


دفتر رييس جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد، نيکلا سارکوزی برای مدت ۳۰ دقيقه با رييس جمهوری منتخب آمريکا صحبت کرده است. دفتر رياست جهموری فرانسه می افزايد نيکلا سارکوزی در اين گفت و گو که خود آن را «بسيار صميمانه» توصيف کرده است، پيروزی اوباما را «درخشان» خوانده و بار ديگر انتخاب وی را شادباش گفت.


کوين راد، نخست وزير استراليا نيز روز جمعه به خبرنگاران گفت که «مکالمه دوستانه ای» با باراک اوباما داشته است. نخست وزير استراليا افزود: «چالش هايی که ما با آن روبرو هستيم بزرگ است... من بر اين باورم ما شريک نيرومندی در ايالات متحده داريم.»


اولریش ویلهلم، سخنگوی صدر اعظم آلمان، نیز اعلام کرد که آنگلا مرکل و باراک اوباما آمادگی خود را برای مواجهه با چالش های عمده جهانی اعلام کردند؛ به گفته سخنگوی صدر اعظم آلمان، «برنامه اتمی ایران و برقراری ثبات در افغانستان تا تغییرات آب و هوایی و بحران بازارهای مالی» از جمله محورهای مکالمه خانم مرکل با آقای اوباما بوده است.


استفانی کاتر، سخنگوی اداره انتقالی باراک اوباما، همچنین گفت که رییس جمهوری منتخب آمریکا افزون بر نیکولا سارکوزی و گوردون براون، سران بريتانيا و فرانسه، با استفان هارپر، نخست وزير کانادا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، تارو آسو، نخست وزير ژاپن، فيليپه کالدرون، رييس جمهوری مکزيک، لی ميونگ‌باک، رييس جمهوری کره جنوبی، کوين راد، نخست وزير استراليا، و اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، مکالمه تلفنی داشته است.


رهبران ديگر کشورهای جهان نيز در پيام های خود با تبريک اين پيروزی خواستار تقويت مناسبات کشورهای خود با ايالات متحده شدند.



ديدار اوباما و بوش


جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده، اعلام کرده است که روز دوشنبه با باراک اوباما ديدار خواهد کرد و در باره عراق و بحران جهانی اقتصاد با وی به رايزنی خواهد پرداخت.


باراک اوباما نيز در بيانيه‌ای با اعلام خبر دیدار با بوش، گفته است به همراه همسرش، ميشل، برای آغاز دوره انتقالی «آرام و مؤثر» به دیدار جرج و لورا بوش خواهد رفت.


در حالی‌که گمان زنی‌ها در باره اعضای کابينه جديد همچنان در رسانه‌ها و محافل سياسی آمريکا ادامه دارد، باراک اوباما تاکنون تنها رام امانوئل را به مقام رياست امور کاخ سفيد منصوب کرده است.


XS
SM
MD
LG