لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

رکسانا صابری از ایران خارج شد


رکسانا صابری روزجمعه ۲۵ اردیبهشت به همراه پدر و مادرش در فرودگاه وین
رکسانا صابری روزجمعه ۲۵ اردیبهشت به همراه پدر و مادرش در فرودگاه وین
رکسانا صابری، روزنامه‌نگار آزاد ایرانی-آمریکایی، که پس از تحمل چهار ماه زندان این هفته آزاد شد، روز جمعه تهران را به مقصد وین ترک کرد.

خانم صابری روز جمعه در فرودگاه وین گفت قصد دارد برای بهبودی شرایط روحی‌اش چند روزی را در وین سپری کند. وی به خبرنگاران حاضر در فرودگاه وین گفت: «به وین آمدم چون شنیده بودم که محل آرام و مفرحی است.»

این خبرنگار ایرانی-آمریکایی که به همراه پدر و مادرش به وین آمده است در ادامه افزود: «می‌دانم که پرسش‌های بسیاری دارید اما من مدتی زمان نیاز دارم تا درباره آن چه که در روزهای گذشته برایم اتفاق افتاده فکر کنم.» رضا صابری، پدر رکسانا، نیز به خبرنگاران گفت که در وین نزد دوستان‌شان خواهند بود.

رکسانا صابری همچنین در فرودگاه وین از همه کسانی که از وی در روزهای سختی پشتیبانی کردند، از جمله سفیر اتریش در تهران و پدر و مادرش، سپاس‌گزاری کرد.

رکسانا صابری گفت: «شنیدن این که در سراسر دنیا هم روزنامه‌نگاران و هم دیگران از من بسیار حمایت می‌کنند برایم بسیار نیروبخش بود.»

وی با اشاره به پرونده خود و واکنش‌های بین‌المللی به دستگیری‌اش گفت: «هیچ کسی به اندازه من از این مورد چیزی نمی‌داند و من امیدوارم درباره آن در آینده بیشتر صحبت بکنم، اما هم‌اکنون برای این کار آمادگی ندارم.»

رکسانا صابری، ۳۲ ساله، که بزرگ شده ایالت داکوتای شمالی است، شش سال پیش به ایران رفت و کار برای رسانه‌های بین‌المللی را آغاز کرد. این روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی در بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شد و پس از مدتی دستگاه قضایی ایران اتهام وی را جاسوسی اعلام کرد.

رکسانا صابری در دادگاه بدوی به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده به هشت سال زندان محکوم شد که این میزان در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعلیقی کاهش یافت. خانم صابری سرانجام روز دوشنبه از زندان اوین آزاد شد.

دستگیری رکسانا صابری واکنش بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی را در پی داشت. دولت آمریکا با بی‌پایه خواندن اتهام‌های وارد شده بر خانم صابری خواستار آزادی فوری وی شده بود.

پس از برگزاری دادگاه تجدید نظر و تخفیف در حکم صادر شده برای خانم صابری نیز، بسیاری از مجامع و نهادها از این موضوع استقبال کردند و از جمله باراک اوباما با ابراز خرسندی از صدور این حکم، آن را «حرکتی بشردوستانه» خواند.

با این حال یک روز پس از آزادی رکسانا صابری از زندان، غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر تأکید کرد که حکم دادگاه تجدید نظر، «نشان‌دهنده احراز شدن جرم رکسانا صابری و تأييد نظر کارشناسی وزارت اطلاعات است».

صدور حکم دادگاه تجدید نظر در مورد رکسانا صابری همچنین در برخی محافل داخلی ایران با انتقادهایی روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG