لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

اعتراض گزارشگران بدون مرز به شرایط زندان روزنامه نگاران در ایران


 لوگویی از سازمان گزارشگران بدون مرز
لوگویی از سازمان گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران با هفت روز‌نامه‌نگار و دو وبلاگ‌نویس زندانی همچنان «بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه» است.

این سازمان غیر دولتی که مقر آن در پاریس است بازداشت ۹ روزنامه‌گار و وبلا‌گ‌نویس ایرانی را «خودسرانه» خوانده و خواستار «آزادی فوری» آنان شده است. دربیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز از محمد صادق کبودوند،، محمد حسن فلاحیه‌زاده، مسعود کردپور، مجتبی لطفی، کاوه جوانمرد، بهمن توتونچی، عدنان حسن‌پور، حسین درخشان و رکسانا صابری یاد شده است.

گزارشگران بدون مرز با اشاره به «نارسایی قلبی» محمد صادق کبودوند که در دهم تیرماه سال ۱۳۸۶ بازداشت شد، از مقامات قضایی-امنیتی ایران به دلیل ندادن مرخصی به این روزنامه‌گار انتقاد کرده است.

بنا بر اعلام گزارشگران بدون مرز، محمد صادق کبودوند «مدت پنج ماه در سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ و ٢٤٠ زندان اوین نگاهداری شد و از سوی مقامات امنیتی برای انحلال سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و پذیرش انتشار گزارش‌هایی نادرست از سوی این سازمان، شدیدا تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داشت.»

دادگاه تجدید نظر استان تهران در تاریخ ٢ آبان ماه ١٣٨٧ حکم یازده سال زندان محمد صدیق کبودوند را تایید کرد. این حکم در دوم تیر ماه از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به اتهام تشکیل «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» و «تبلیغ علیه نظام» صادر شده بود.


سازمان گزارشگران بدون مرز در ادامه بیانیه خود از محمد حسن فلاحیه‌زاده «خبرنگار تلویزیون العام» نام می‌برد که «در تاریخ ۹ اردیبهشت ١٣٨٦ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران در پشت درهای بسته به اتهام " جاسوسی" محاکمه و به سه سال زندان و پرداخت جریمه سنگین مالی... محکوم شد.»

این سازمان ضمن ابراز نگرانی نسبت وضعیت جسمی این روزنامه‌گار می‌گوید که محمد حسن فلاحیه‌زاده «قدیمی ترین روزنامه‌نگار زندانی» در ایران است و به بیماری «تالاسمی» مبتلاست.

مسعود کردپور که در تاریخ ٢٤ مهرماه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه و گفتگو با رسانه‌های بیگانه» به یک سال زندان محکوم شد، روزنامه‌نگار دیگری است که سازمان گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی وی شده است.


سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین نسبت به وضعیت جسمی مجتبی لطفی وب‌نگار روحانی که به گفته این سازمان از مجروحان شیمیایی و دارای «بیماری‌های پوستی و ریوی حاد» است، ابراز نگرانی می‌کند.

مجتبی لطفی در تاریخ ١٧ مهر ماه ۱۳۸۷ توسط ماموران امنیتی با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت و به اتهام «نشر افکار آیت الله منتظری و فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اخبار» به چهار سال زندان و پنج سال تبعید از شهر قم محکوم شد.


کاوه جوانمرد همکار نشریه توقیف شده «کرفتو» و دیگر نشریات محلی کردستان که در تاریخ ٢٦ آذر ماه ١٣٨٦ در سنندج دستگیر و به دوسال زندان محکوم شد یکی دیگر از روزنامه‌نگارانی است که این سازمان خواهان آزادی وی شده است .سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید می‌کند که این روزنامه‌‌نگار نیز دارای بیماری کبد است.

گزارشگران بدون مرز از بهمن توتونچی، همکار دیگر هفته نامه «کرفتو» نام می‌برد که در «تاریخ ۲۸ آبان» سال گذشته بازداشت شده است و «تاکنون به شکل رسمی هیچ اتهامی علیه وی اعلام نشده است».

عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار دیگری که به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «جاسوسی» و «محاربه» به اعدام محکوم شد و سپس دیوان عالی کشور حکم اعدام وی را لغو کرد، از دیگر روزنامه‌‌گاران زندانی است که گزارشگران بدون مرز از وی یاد کرده و خواستار آزادی وی شده است.

در ادامه بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است: «از تاریخ ١١ آبان ماه حسین درخشان وب‌نگار ایرانی به گفته خانواده‌ا‌ش همچنان در محل نامعلومی زندانی است. بازداشت وی نیز پس از انتشار خبر توسط رسانه‌ها از سوی سخنگوی دستگاه قضایی در تاریخ ١٠ دی ماه تایید شد.»


اسماعیل جعفری، نوسینده وبلاگ «راه مردم» که در تاریخ ٢٧ اسفند ماه با سپردن وثیقه ‌از زندان آزاد شد، از دیگر کسانی است که گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود از وی یاد کرده است.

به گفته این سازمان این روزنامه‌نگار پیش از این در روز ١٩ فروردین ١٣٨٧ به هنگام پوشش خبری اعتراض‌های کارگری بازداشت و به «پنج ماه» زندان محکوم شده بود.

گزارشگران بدون مرز به رکسانا صابری، روزنامه‌‌نگار آمریکایی ایرانی‌تبار نیز اشاره کرده و ضمن ابراز خرسندی از ملاقات وی با پدر و مادرش خواستار «آزادی فوری» وی شده است.


سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین با یادآوری مرگ امیدرضا میرصیافی در زندان اوین که در اسفند ماه سال گذشته روی داد، نسبت به وضعیت نگهداری دیگر روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ابراز نگرانی می‌کند.
XS
SM
MD
LG