لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

مسکو: گزارشی از کمک پنهانی روس‌ها به برنامه اتمی ایران نداریم


نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه
نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه
یک مقام بلندپایه امنیتی روسیه، این ادعا را که اسرائیل به مسکو مدارکی داده که حاکی از کمک کارشناسان روس به ساخت بمب اتمی در ایران است را تکذیب کرد.

نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه، اعلام کرد که روسیه هیچ اطلاعاتی از سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی درباره شرکت‌ها یا افرادی که به ساخت بمب اتمی در ایران کمک می‌کنند، دریافت نکرده است.

روز یکشنبه، نشریه بریتانیایی ساندی تایمز، به نقل از منابع روسی و اسرائیلی گزارش داده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ماه گذشته در «سفر مرموز» خود به روسیه، به رهبران کرملین شواهدی را در مورد کمک روس‌ها به ایران برای ساخت بمب اتم ارائه کرده است.

در واکنش به این گزارش، نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: «در حال حاضر من چیزی درباره سازما‌ن‌های جاسوسی یا دیگر سازمان‌ها که به ما اطلاعاتی درباره شرکت‌ها یا شهروندان روس داده باشند، نمی‌دانم.»

نیکولای پاتروشف که خود پیش از این رئیس سازمان امنیت فدراسیون روسیه بوده، تصریح کرد: «اگر آنها چنین اطلاعاتی داشته باشند البته ما به آن توجه می‌کنیم. اما ما چنین اطلاعاتی در اختیار نداریم.»

سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در روز هفتم سپتامبر که در آغاز از سوی مقام‌های دو دولت پنهان نگه داشته شد، توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای را به خود برانگیخته است.

نشریه ساندی تایمز در این باره نوشته است که بنیامین نتانیاهو، در دیدار کوتاه و فشرده خود با دمیتری مدودیف و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه، فهرستی از کارشناسان روس را ارائه کرده که به برنامه اتمی ایران کمک می‌کنند.

به نوشته ساندی تایمز، مقام‌های اسرائیلی بر این باورند که کارشناسان روس با تایید دولت روسیه به برنامه اتمی ایران کمک می‌کنند.

پنجشنبه گذشته گروه ۱+۵ که روسیه هم عضوی از آن است در ژنو با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش به مذاکره نشستند.

طرف‌های مذاکره کننده، از این گفت‌وگوها ابراز رضایت کرده‌اند؛ پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان از ایران می‌خواهند بخش‌های حساس برنامه اتمی خود را که می‌تواند برای ساخت بمب نیز به کار رود، متوقف سازد.
XS
SM
MD
LG