لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

سازمان ملل فعالیت در غزه را متوقف کرد


سازمان ملل اعلام کرد همه فعالیت‌های خود را در غزه به حال تعلیق درآورده است. (عکس: AFP)
سازمان ملل اعلام کرد همه فعالیت‌های خود را در غزه به حال تعلیق درآورده است. (عکس: AFP)

پس از آنکه یک راننده سازمان ملل با آتش «نیروهای اسرائیلی» از پای درآمد، این سازمان اعلام کرد همه فعالیت‌های خود را در این منطقه به حال تعلیق درآورده است.


جان گینگ، مدیر ارگان امدادی سازمان ملل در غز با اعلام این خبر گفت: «تا هنگامی که بتوانیم امنیت کارکنان‌مان را تضمین کنیم من تمامی عملیات سازمان ملل را تعلیق می‌کنم.»


سازمان ملل می‌گوید این راننده که روزپنجشنبه با آتش یک تانک اسرائیلی کشته شده است برای ارسال کمک به نوار غزه با اسرائیل هماهنگ کرده بود و کامیون وی با علامت سازمان ملل مشخص بوده است.


جان گینگ، مدیر ارگان امدادی سازمان ملل در غزه، با اشاره به کشته شدن این راننده گفت که علی رغم «هشدارهای مکرر» خودروها و تاسیسات این نهاد در چند روز گذشته با حوادث متعددی مواجه شده‌اند.


اسرائیل اعلام کرده است که در حال تحقیق درباره گزارش ملل در مورد مرگ این شخص است.


در این هفته یک مدرسه سازمان ملل در نوار غزه نیز هدف آتش نیروهای اسرائیلی قرار گرفت که در پی آن نزدیک به ۴۰ نفر کشته شدند. در این مدرسه صدها تن از مردم غیر نظامی برای در امان ماندن از بمباران‌های اسرائیل پناه گرفته بودند.


سازمان ملل با اعتراض نسبت به این اقدام اسرائیل، اعلام کرد که ارتش اسرائیل تمامی مختصات ساختمان‌ها و تاسیسات این سازمان را در اختیار دارد.


اسرائیل با این حال می‌گوید که از داخل این مدرسه به سوی نیروهایش شلیک شده است اما کریستوفر گونس، سخنگوی ارگان امداد رسانی سازمان ملل، در این باره گفت که «۹۹/۹ درصد» مطمئن است که در این مدرسه هیچ شبه‌نظامی یا فعالیت نظامی وجود نداشته است.


انتقاد شدید صلیب سرخ از اسرائیل


از سوی دیگر صلیب سرخ جهانی نیز به دلیل «تاخیر انداختن» در دسترسی به قربانیان حمله‌های غزه به شدت از اسرائیل انتقاد کرده است.


صلیب سرخ جهانی می‌گوید کارکنان این سازمان در هشتاد متری مواضع نیروهای اسرائیلی چهار کودک به شدت گرسنه را در کنار دست کم ۱۲ جسد پیدا کرده‌اند. به گفته صلیب سرخ یکی از این اجساد متعلق به مادر این کودکان بوده است.


صلیب سرخ جهانی همچنین گزارش داده است که در منطقه زیتون در غزه نیز کارکنان این سازمان سه جسد و ۱۵ بازمانده یافته‌اند که بسیاری از آنها زخمی بوده‌اند.


صلیب سرخ ارتش اسرائیل را متهم می‌کند که در دسترسی آمبولانس‌ها تاخیر ایجاد کرده است و با اینکه به گفته این سازمان به دلیل نزدیکی به محل از وضع زخمی‌ها مطلع بوده، اقدامی برای کمک به آنها نکرده است.


XS
SM
MD
LG