لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

کشته شدن هفت نظامی آمریکا در حادثه سقوط هلی کوپتر


منابع نظامی آمريکا می گویند دليل سقوط هلی کوپتر شینوک آتش دشمن نبوده است. (عکس:AFP)
منابع نظامی آمريکا می گویند دليل سقوط هلی کوپتر شینوک آتش دشمن نبوده است. (عکس:AFP)

آمريکا اعلام کرد، در جريان سقوط يک هلی کوپتر در روز پنجشنبه که از کويت به سمت مرکز عراق در حال پرواز بود، هفت پرسنل نظامی اين کشور کشته شده اند.


منابع نظامی آمريکا گفتند دليل این حادثه، حمله به هلی کوپتر نبوده و با وجود اینکه دليل سقوط هنوز روشن نشده کاملا مشخص است که يک تصادف بوده است.


سرهنگ جان هال، يک سخنگوی نظامی آمريکا گفت در حال حاضر دليل سقوط اين هلی کوپتر دقيقا مشخص نشده است ولی ترديدی نيست که اين حادثه بر اثر شليک دشمن روی نداده است.

سرهنگ جان هال، يک سخنگوی نظامی آمريکا گفت در حال حاضر دليل سقوط اين هلی کوپتر دقيقا مشخص نشده است ولی ترديدی نيست که اين حادثه بر اثر شليک دشمن روی نداده است.


سه هلی کوپتر ديگر که در اين کاروان هوایی حرکت می کردند ، هيچ آسيبی نديده اند.


اين سخنگوی نظامی اعلام کرد که هفت سرنشين نظامی هلی کوپتر یاد شده در جريان اين حادثه کشته شده اند. به گفته وی اين هلی کوپتر شینوک CH- ۴۷ کمی پس از نيمه شب پنجشنبه، در نواحی صحرایی واقع در ۹۶ کيلومتری غرب شهر بصره سقوط کرده است.


اين هلی کوپتر بخشی از يک کاروان هوایی بود که از کويت به سمت يکی از پايگاه های آمريکا در «بلاد» واقع در شمال بغداد در حال حرکت بود. هلی کوپترهای باربری شینوک مخصوص حمل و نقل نفرات و تجهيزات نظامی هستند.


تازه ترین خشونت ها در عراق


از سوی دیگر، روز چهارشنبه در جريان تازه ترين حمله خشونت آميز در ماه رمضان مردان مسلح يک مشاور سنی مذهب استانداری نينوا، يکی از استان های پر آشوب در عراق، را به قتل رساندند.


به گفته منابع پليس عراق، شميل يونس مهندس و مسئول امور فنی استانداری نينوا، پس از مراسم نماز در يکی از مساجد موصل هنگام بازگشت به منزل خود توسط مردان مسلح سوار بر يک اتومبيل هدف شليک قرار گرفت و کشته شد. اين حادثه به فاصله کوتاهی پس از زمان افطار روی داد.


استاندار نينوا نيز خبر اين ترور را تایید کرده و اعلام کرد که در مورد آن تحقيقات لازم صورت خواهد گرفت. وی اين حادثه را «جنايتی بی رحمانه» عليه يک مرد بي گناه توصيف کرد.


استاندار نينوا که خود نيز سنی مذهب است در تابستان امسال از يک سو قصد جان سالم به در برد.


روز ۲۹ ژوئن به هنگام بازرسی وی از محل يک انفجار، بمب ديگری که در يک اتومبيل کار گذاشته شده بود منفجر شد که طی آن حداقل ۱۸ نفر کشته شدند. منابع پليس شهر موصل در آن زمان گفتند که هدف از انفجار دوم، کشتن استاندار نينوا بود.


تاکنون هيچ گروهی مسئوليت ترور شميل يونس مشاور امور فنی استانداری نينوا را برعهده نگرفته است.


روز چهارشنبه در جريان تازه ترين حمله خشونت آميز در ماه رمضان مردان مسلح يک مشاور سنی مذهب استانداری نينوا، يکی از استان های پر آشوب در عراق، را به قتل رساندند.

ولی اين حادثه همزمان با گسترش فعاليت شورشيان سنی در اين منطقه روی می دهد. به نظر برخی از کارشناسان شورشيان سنی که در ماه های اخير از بغداد و استان های مرکزی رانده شده اند ممکن است اکنون در نينوا و مرکز آن شهر موصل تجمع کرده باشند که حدود ۳۶۰ کيلومتر با بغداد فاصله دارد.


از سال گذشته به اين سو به شکل چشمگيری از ميزان حملات خشونت آميز در عراق کاسته شده است اما وقوع موجی از حملات همزمان با ماه رمضان نشان می دهد که شورشيان هنوز هم توان حمله دارند.


مقامات نظامی آمريکا هشدار داده اند که پيشرفت های امنيتی در عراق هنوز لرزان و شکننده اند و از رهبران سياسی عراق خواسته اند که از آرامش نسبی حاکم بر اين کشور برای پيشرفت در عرصه سياسی بهره برداری کنند.


روز چهارشنبه نمايندگان مجلس عراق نتوانستند بر سر طرح پيشنهادی سازمان ملل متحد که زمينه ساز برگزاری انتخابات محلی و استانی است به توافق برسند.


از نظر دولت آمريکا پيشبرد اين طرح و شکستن بن بست قانونی مربوط به برگزاری اين انتخابات يکی از ابزارهای اصلی برای برقراری صلح بين گروه های قومی و مذهبی رقيب است.


دليل اصلی تاخير در برگزاری اين انتخابات مخالفت گروه های کرد با طرح شراکت دیگر گروه ها در منطقه نفت خيز کرکوک است . کردها می خواهند که اين ناحيه به منطقه خودگردان تحت کنترل آنها افزوده شود.


به گفته نمايندگان مجلس عراق در طرح سازمان ملل متحد پيشنهاد شده که انتخابات محلی و استانی در تمامی مناطق کشور به غير از استان تميم که مرکز آن کرکوک است، برگزار شود.


طبق اين طرح يک کميته ويژه با هفت عضو برای بررسی مشکل مشارکت در قدرت در استان تميم تشکيل خواهد شد.


اما اعراب و ترکمن های استان تميم اعتراض های جديدی را مطرح کرده اند و خواستار تعيين جدول زمانی برای پايان کار کميته ويژه و کنار گذاشتن شورای سه نفره رياست جمهوری از روند تصميم گيری در اين زمينه هستند.


مجلس عراق چند ماه پيش با وجود سياست تحريم نمايندگان کرد، يک قانون پيشنهادی برای برگزاری انتخابات محلی را تصويب کرد اما جلال طالبانی ریيس جمهوری عراق که خود کرد است و دو معاون وی اين طرح قانونی را وتو کردند.


مجلس عراق روز پنجشنبه هفته آينده بحث در اين مورد را از سر خواهد گرفت. سازمان ملل متحد هشدار داده که تاخير بيشتر در اين زمينه ممکن است باعث شود که نتوانند انتخابات محلی را در سال جاری برگزار کنند.


XS
SM
MD
LG