لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق تغییر کرد


ژنرال پترائوس به مقام سر فرماندهی نيروهای آمريکايی در کل منطقه، از شمال آفريقا تا آسيای مرکزی، ارتقا يافته است.(عکس: AFP)
ژنرال پترائوس به مقام سر فرماندهی نيروهای آمريکايی در کل منطقه، از شمال آفريقا تا آسيای مرکزی، ارتقا يافته است.(عکس: AFP)

ژنرال ريموند اوديرنو از روز سه شنبه فرماندهی کل ارتش آمريکا در عراق را به عهده گرفت و دوره مسئوليت ژنرال ديويد پترائوس که در کاهش خشونت ها در عراق نقش بسيار مهمی داشت، به پايان رسيد.


برنامه تحويل سر فرماندهی نيروهای آمريکا به ژنرال ريمود اوديرنو، ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه به وقت محلی در يکی از کاخ های دوران صدام حسين در حوالی فرودگاه بغداد انجام شد.


در اين مراسم، شماری از مقامات ارشد عراقی و آمريکايی از جمله رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، شرکت کردند که روز دوشنبه در يک سفر اعلام نشده وارد بغداد شد.


ژنرال ديويد پترائوس اکنون به مقام سر فرماندهی نيروهای آمريکايی در کل منطقه، از شمال آفريقا تا آسيای مرکزی، ارتقا يافته است و در عين حال، نظارت کلی بر حضور نيروهای آمريکايی، يعنی عراق و افغانستان، را برعهده خواهد داشت.


ژنرال ديويد پترائوس، فرماندهی نظاميان آمريکا در عراق را در فوريه ۲۰۰۷ برعهده گرفت. در آن زمان، چهار سال پس از سقوط رژيم صدام حسين، خشونت ها در اين کشور در حدی بود که بسياری آن را آستانه جنگ داخلی می دانستند.


اما از اواخر سال ميلادی گذشته، به شکل چشمگيری از خشونت در عراق کاسته شد که بخش مهمی از آن، مديون فرماندهی ژنرال پترائوس در هدايت استراتژی جديد تعقيب و شکار شورشيان بوده است.


وزير دفاع آمريکا روز دوشنبه گفت: موفقيت اين عمليات نتيجه رهبری ژنرال پترائوس، فداکاری و کوشش نظاميان آمريکا و تلاش فرماندهان واحدهای عملياتی است.


وی افزود: نقش ژنرال پترائوس در اين پيروزی، يک نقش تاريخی است.


ژنرال پترائوس، عمليات موسوم به تعقيب و شکار را رهبری کرد، اما در واقع، ژنرال ريموند اوديرنو، معاون سابق وی بود که در اواخر سال ۲۰۰۶ اين استراتژی را برای حل مشکل عراق به وزارت دفاع آمريکا پيشنهاد کرد.


ژنرال پترائوس، عمليات موسوم به تعقيب و شکار را رهبری کرد، اما در واقع، ژنرال ريموند اوديرنو، معاون سابق وی بود که در اواخر سال ۲۰۰۶ اين استراتژی را برای حل مشکل عراق به وزارت دفاع آمريکا پيشنهاد کرد.

ژنرال اوديرنو به عنوان فرمانده واحدهای رزمی در عراق، عملا مسئول پيشبرد اجرایی استراتژی جديد آمريکا از اواخر سال ۲۰۰۶ تاکنون بوده است. به همين خاطر رابرت گيتس هنگام معرفی ژنرال اوديرنو برای اين مقام گفت: او مناسب ترين فرد برای فرماندهی ارتش آمريکا در عراق است.


کاهش تدریجی حضور نیروهای آمریکایی در عراق


به گفته آقای گيتس، ژنرال اوديرنو در زمانی فرماندهی ۱۴۶ هزار نيروی آمريکايی درعراق را به عهده می گيرد که واحدهايی از ارتش اين کشور خاک عراق را ترک می کنند و نظاميان عراقی بايد به مرور مسئوليت و فرماندهی امنيت و عمليات در بخش های بيشتری از خاک عراق را در دست بگيرند.


وزير دفاع آمريکا گفت: ترديدی وجود ندارد که واحدهای ارتش آمريکا کماکان در اين جنگ درگير خواهند بود، ولی به گفته وی، از ميزان حضور مستقيم ارتش آمريکا به مرور کاسته خواهد شد.


وی افزود: بزرگترين چالش فرمانده جديد آمريکا در عراق، حفظ موفقيت های نظامی کنونی و تضمين موفقيت واحدهای ارتش عراق در انجام ماموريت خود، در شرايطی است که از شمار سربازان آمريکا در اين کشور کاسته خواهد شد.


در حال حاضر، نيروهای مسلح عراق از مجموع ۱۸ استان، فرماندهی نظامی و عملياتی در يازده استان را بر عهده دارند، اما اوضاع امنيتی در اين کشور همچنان شکننده است.


روز دوشنبه، بر اثر انفجار چند بمب ۳۴ نفر کشته و حداقل ۱۰ نفر ديگر مجروح شدند.


خونبارترين مورد از اين حملات در شهر بلادروز در استان دياله روی داد؛ زمانی که يک زن بمب گذار انتحاری همزمان با ساعت شلوع افطار بمب خود را در ميان شمار زيادی از غير نظاميان منفجر کرد.


ژنرال پترائوس هفته گذشته درمصاحبه ای با خبرگزاری « فرانسه» گفت: او ماموريت در عراق را پس از يک دوره بهبود چشمگير در اوضاع امنيتی اين کشور به پايان می برد، ولی تاکيد کرد که عراق هنوز هم در مقابل حملات مرگبار گروه های مرتبط با القاعده و يا شيعيان تندرو آسيب پذير است.


ژنرال ريموند اوديرنو همواره مخالف کاهش تعداد نيروهای آمريکايی در عراق بوده است. اما روند کاهش نيروها ادامه خواهد يافت و در ماه ژانويه، همزمان با پايان دوره رياست جمهوری جورج بوش، هشت هزار نفر ديگر از آنان، عراق را ترک خواهند کرد.


به احتمال زياد، همزمان با توجه بيشتر به شرايط حساس در افغانستان، فشار برای کاهش بيشتر نظاميان آمريکا در عراق افزايش خواهد يافت.


XS
SM
MD
LG